Reddet:

På innsiden av Viking Sky-dramaet: – Du kan ikke få det verre, egentlig

Da cruiseskipet Viking Sky fikk motorstans i full storm, sto Norge overfor en av de potensielt største skipskatastrofene i historien.

Marerittet starter i 14-tiden lørdag 23. mars 2019. Det er kraftig storm i Hustadvika utenfor Fræna i Møre og Romsdal.

Cruiseskipet MS Viking Sky – som er på vei fra Tromsø til Stavanger – får strømbrudd, og alle fire motorene stopper. Det er umulig å manøvrere skipet uten motorkraft og strøm.

DRAMATISK: Cruiseskipet Viking Sky mistet både strøm og motorkraft i full storm. Foto: Reddet / TV 2
DRAMATISK: Cruiseskipet Viking Sky mistet både strøm og motorkraft i full storm. Foto: Reddet / TV 2

Vinden har en styrke på 50 knop – som tilsvarer mer enn 90 kilometer i timen – og bølgene er omtrent ti meter høye.

Det er totalt 1337 personer om bord, hvorav 915 er passasjerer. På innsiden er det kaotisk. Stoler, bord og andre ting slenges fra side til side som følge av den kraftige vinden og bølgene.

Det 228 meter lange cruiseskipet driver nå inn mot land, hvor det er flust med holmer og skjær. Det er en stor bekymring at det gigantiske skipet skal grunnstøte og ta inn vann.

Både 330 Skvadron og CHC-helikoptre rykker ut med redningshelikoptre. Alvin Fyhn er CHC-redningsmann og er blant de første som ankommer skipet.

– Vi vet at dette er et område med veldig mange holmer og skjær. Hvis skipet driver innover, så kan den treffe et skjær og ta inn vann – noe som vil være kritisk i en sånn situasjon, sier Fyhn i TV 2-serien Reddet, som viser unike bilder fra innsiden av den dramatiske og enormt omfattende redningsaksjonen.

REDNINGSMANN: Alvin Fyhn er redningsmann hos CHC. Foto: Reddet / TV 2
REDNINGSMANN: Alvin Fyhn er redningsmann hos CHC. Foto: Reddet / TV 2

Fyhns kollega, fartøysjef Rune Meyer Amundsen, har aldri sett lignende i sin karriere.

– Jeg har trent på sjøredning i 22 år, men jeg har aldri opplevd noe som dette. Hvis den båten går rundt, og du har mange mennesker i sjøen … du kan ikke få det verre, egentlig. Og da ser du for deg et av de største forlisene i norsk historie, sier Amundsen.

Må evakuere

Skipets to ankere blir sluppet for å hindre at Viking Sky skal drive inn mot land. Men det tar en halvtime fra ankrene senkes til de fester seg i havbunnen. Innen ankrene klarer å stanse skipet, er det bare 100 meter fra land.

Deretter starter evakueringen. Én og én passasjer heises opp fra skipet og inn i helikopteret via en vaier. Men været gjør evakueringen utfordrende.

– Vi var mentalt forberedt på at skipet skulle ligge ganske rolig i sjøen, men det gjør det ikke. Det beveger seg mye. Det er 12-15 meter høye bølger i området, det blåser mer enn 50 knop. Det er full storm, sier Alvin Fyhn.

EVAKUERT: En Viking Sky-passasjer heises opp i redningshelikopteret. Foto: Reddet / TV 2
EVAKUERT: En Viking Sky-passasjer heises opp i redningshelikopteret. Foto: Reddet / TV 2

Redningsmannskapet jobber hardt og effektivt for å evakuere flest mulig, raskest mulig. Værprognosen for natta er nemlig ikke positiv: Vindstyrke på over 60 knop – drøyt 110 kilometer i timen – og opp mot 20 meter høye bølger.

Viking Sky får etter hvert i gang én av fire motorer, som gjør at skipet får kraft nok til å sikte nesa til skipet ut mot havet – vekk fra truende skjær og holmer.

Enda et skip i havsnød

I nærheten av Viking Sky-evakueringen, befinner lastebåten MS Hagland Captain seg. Mannskapet på ni ser Viking Sky og at helikoptrene svever over og evakuerer passasjerer.

Og så skjer det utenkelige. To enorme bølger treffer Hagland Captain nesten samtidig.

STERK SLAGSIDE: Lasteskipet Hagland Captain fikk motorstans og slagside samtidig som evakueringen av Viking Sky foregikk i samme område. Foto: Reddet / TV 2
STERK SLAGSIDE: Lasteskipet Hagland Captain fikk motorstans og slagside samtidig som evakueringen av Viking Sky foregikk i samme område. Foto: Reddet / TV 2

– Bølgen slår over hele overbygget. Hele brua og alt, forteller Nils Kristiansen, kaptein på Hagland Captain.

Det 90 meter lange skipet er lastet med tømmer, og kjempebølgene gjør at lasten forskyver seg og gir skipet slagside – altså at skipet ligger skjevt på havoverflaten. Deretter stanser motorene.

– Alt skjedde så fort, sier kaptein Kristiansen, mens han knipser med fingrene.

Redningspersonellet i helikoptrene tror knapt hva de hører når de får beskjed om at enda et skip må evakueres.

– Jeg tenkte at dette er som science fiction. At det skulle skje samme dag, sier CHC-fartøysjef Rune Meyer Amundsen.

TRAVEL ARBEIDSDAG: Rune Meyer Amundsen er fartøysjef hos CHC, og var med på evakueringen av både Viking Sky og Hagland Captain. Foto: Reddet / TV 2
TRAVEL ARBEIDSDAG: Rune Meyer Amundsen er fartøysjef hos CHC, og var med på evakueringen av både Viking Sky og Hagland Captain. Foto: Reddet / TV 2

Starter evakuering av lasteskipet

Kaptein Kristiansen observerer en farlig klippe mellom de høye bølgene som skipet driver mot. Kristiansen hiver seg over skipsradioen for å varsle mannskapet om ikke å slippe ankrene.

– Og da får jeg beskjed om at det er for sent; de har allerede sluppet ankrene. Da måtte vi bare håpe at ankrene ikke festet seg, sier Nils Kristiansen.

FARLIGE SKJÆR: Lasteskipet Hagland Captain var faretruende nære å grunnstøte. Foto: Reddet / TV 2
FARLIGE SKJÆR: Lasteskipet Hagland Captain var faretruende nære å grunnstøte. Foto: Reddet / TV 2

Hagland Captain klarer, med smal margin, å drive trygt forbi skjæret.

Redningsmannen Alvin Fyhn, som allerede har evakuert 40 personer fra Viking Sky, får oppgaven med å redde de ni om bord på Hagland Captain.

Men på grunn av skipets slagside, blir redningsarbeidet ekstra krevende. Det er i tillegg en kamp mot klokka, siden også dette skipet driver mot land.

Skipet driver nå mot land i cirka én knop i timen.

– Det betyr at i løpet av én time, har skipet beveget seg to kilometer. Og det er bare tre kilometer til land. Så det var en kritisk situasjon, og det begynner å haste med å komme i gang med evakuering, sier Fyhn.

Med slagside og storm, ligger skipet altfor urolig i vannet til at Fyhn kan fires ned fra helikopteret til skipet. I stedet organiseres det en redningsaksjon hvor én og én av mannskapet hopper i havet, for deretter å bli festet fast i en vaier og heist inn i helikopteret.

Men en slik type redningsaksjon er ikke risikofri – og at det er mørkt, grov sjø og bølger opp mot 15 meter gjør det ikke lettere.

– Vi må være helt sikre på at de har forstått planen vår, for hvis det er en misforståelse – hvor for eksempel to hopper samtidig, eller alle ni hopper samtidig – da havner vi i en veldig vanskelig situasjon. For vi kan bare plukke opp én og én, sier Fyhn.

Mister svømmefot

Det går dessverre galt når første person hopper fra lasteskipet for å bli reddet opp fra havet.

– Den første som hopper, har med seg en livbøye med et tau, og den ble hektet bak på svømmefoten min, forteller Fyhn.

– Og så mistet jeg den ene svømmefoten. Vi er helt avhengige av å ha svømmeføtter. Heldigvis hadde vi reservesvømmeføtter om bord. Hadde vi ikke hatt det, måtte vi ha stoppet der, etter å ha reddet bare én person.

Etter å ha fått på seg nye svømmeføtter, fortsetter evakueringen. Men etter at sjette person er reddet, skjer det nok en gang noe uventet: Vaieren fra helikopteret som Alvin Fyhn henger i, rykker kraftig til på grunn av stormen, og som resultat skader Fyhn ryggen sin.

VANSKELIGE EVAKUERINGSFORHOLD: Nattemørket og stormen gjorde evakueringen av Hagland Captain-mannskapet ekstra vanskelig. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB Scanpix
VANSKELIGE EVAKUERINGSFORHOLD: Nattemørket og stormen gjorde evakueringen av Hagland Captain-mannskapet ekstra vanskelig. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB Scanpix

– Det gjør at jeg må ta en liten pustepause hvor jeg strekker og tøyer litt.

Etter pustepausen innser Fyhn at det er bedre at noen andre tar over evakueringen av de tre siste om bord.

– På det tidspunktet kjenner jeg at jeg er veldig sliten. Jeg hadde svelget vann, fått litt juling, og fått vondt i ryggen, sier Fyhn.

Et annet redningshelikopter overtar evakueringen av de tre gjenværende på Hagland Captain.

– Jeg var den siste som hoppet, sier kaptein Kristiansen.

– Jeg husker at jeg ikke tok mange svømmetak bort fra båten, før noen kom og tok over. Det hele gikk veldig fort.

SISTEMANN: Kaptein Nils Kristiansen var siste den personen som ble evakuert fra lasteskipet Hagland Captain. Foto: Reddet / TV 2
SISTEMANN: Kaptein Nils Kristiansen var siste den personen som ble evakuert fra lasteskipet Hagland Captain. Foto: Reddet / TV 2

Ingen omkom

Tilbake hos Viking Sky har skipsmekanikerne fått tre av skipets fire motorer i gang. Det gjør at skipet kan trygt befinne seg i stormen, uten risiko for å drive inn mot land.

Totalt 479 personer ble evakuert med helikopter fra Viking Sky og Hagland Captain. 28 personer, alle fra Viking Sky, hadde behov for sykehusbehandling. Ingen omkom.

Dagen etter roer stormen seg, og Viking Sky – med de gjenværende passasjerene – og Hagland Captain blir slept inn til kai.

– Jeg har aldri vært med på en så stor og omfattende operasjon som dette. Og at ikke flere ble skadd eller alvorlig skadd, det skal vi være glade for, sier Alvin Fyhn.

Det har senere blitt kjent at motorstansen til Viking Sky skyldtes lavt oljetrykk.

Dokumentarserien Reddet ser du på TV 2 Zebra mandag til torsdag klokken 22.00 eller når du vil på TV 2 Play.