TATT ET VALG: Rema 1000 har nå tatt et valg om å skrinlegge Sophie Elises godteri-prosjekt, «Candy Girl». Foto: Terje Pederse/NTB /Faksimile
TATT ET VALG: Rema 1000 har nå tatt et valg om å skrinlegge Sophie Elises godteri-prosjekt, «Candy Girl». Foto: Terje Pederse/NTB /Faksimile

Sophie Elise-godteri skrinlegges

GOD KVELD NORGE (TV 2): I februar kunne God kveld Norge avsløre at Rema 1000 valgte å fryse lanseringen av Sophie Elises godteri, «Candy Girl». Nå har de valgt å skrinlegge hele lanseringen.

Etter en massiv mediestorm rundt Sophie Elise Isachsen (28), har Rema 1000 nå valgt å skrinlegge lanseringen av godteriet «Candy Girl».

Bakgrunnen for mediestormen var at influenseren la ut et bilde på Instagram, der hun poserte sammen med en venninne som holdt en liten pose med noe som så ut som hvitt pulver i.

Bildet førte til en heftig debatt, som endte med at Isachsen og podkastkollega Fetisha Williams (29) trakk seg fra samarbeidet med NRK.

Midt i oppstyret skulle Isachsen lansere sin nye merkevare - godteriet «Candy Girl», som skulle føres av Rema 1000.

Den 16. februar kunne imidlertid God kveld Norge melde at lanseringen ble fryst på ubestemt tid.

Kommunikasjonssjef i Rema 1000, Hege Rognlien, bekreftet til God kveld Norge at utsettelsen var en konsekvens etter delingen av det kontroversielle bildet.

SELGES PÅ FINN: Like etter det ble kjent at lanseringen av godteriet ble fryst, lå det flere poser av «Candy Girl» ute til blodpris på finn.no. Foto: Skjermbilde fra Finn.no
SELGES PÅ FINN: Like etter det ble kjent at lanseringen av godteriet ble fryst, lå det flere poser av «Candy Girl» ute til blodpris på finn.no. Foto: Skjermbilde fra Finn.no

Nå kan God kveld Norge avsløre at lanseringen er skrinlagt og at produktet er trukket tilbake.

«Candy Girl» blir dermed aldri å finne i Rema 1000s butikkhyller.

– Avgjørelsen på dette tok vi i forrige uke sammen med vår leverandør, Scandza, da omstendighetene rundt den lanseringen ikke ble som planlagt, skriver Hege Rognlien i en tekstmelding til God kveld Norge.

Vegard Støten, som er ansvarlig for «Candy Girl» i Scandza, sier at de har respekt for Rema 1000s beslutning.

– «Candy Girl» vil komme for salg, men på et noe senere tidspunkt enn planlagt. Når og hvor vil vi komme tilbake til.

God kveld Norge har onsdag forsøkt å få en kommentar fra Sophie Elise Isachsen selv. De har foreløpig ikke besvart våre henvendelser.

– Ikke aktuelt for oss

Kommunikasjonssjef i NorgesGruppen, Kine Søyland, sier at de fortsatt ikke har noen planer om å ta inn dette godteriet til sine butikker.

– NorgesGruppen og alle våre kjeder sa nei til dette helt fra starten, og vi har ikke endret standpunkt.

Det er også lite sannsynlig at «Candy Girl» blir å se i noen av Coops butikkhyller.

– Vi har ikke vært i dialog, og det er ikke aktuelt å ta inn dette produktet nå, sier kommunikasjonsdirektør i Coop Norge, Bjørn Takle Friis til God kveld Norge.

Håper godteriet blir skrota

Kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen tror det er sannsynlig at godteriet dukker opp igjen etter hvert, men ikke før situasjonen har roet seg «betraktelig».

– Det er ikke så mange varemerker som med viten og vilje oppsøker negativ oppmerksomhet. På samme måte som at myten om at «all PR er god PR» er knust for lenge siden, sier han.

Nygård-Hansen legger til at han ikke er kjent med avtalen som ligger til grunn for «Candy Girl», men at han tror lansering av et sunt og rimelig produkt ville bidratt til et bedre omdømme for influenseren.

SANNSYNLIG: Kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård Hansen mener det er sannsynlig at godteriet dukker opp igjen etter hvert. Foto: Frode Sunde / TV 2
SANNSYNLIG: Kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård Hansen mener det er sannsynlig at godteriet dukker opp igjen etter hvert. Foto: Frode Sunde / TV 2

– Det hadde vært mye bedre om Sophie Elise hadde lansert noen sunne og billige matvarer, gitt at sunn mat er dyrt, at majoriteten av den norske befolkningen er overvektige og at den dyrtiden vi lever i, kan føre til økt klasseskille og en enda større økning av livsstilssykdommer. I så måte håper jeg at Candy Girl blir skrota og heller erstattet av noen sunne og rimelige matvarer, sier han.

Mathilde Hogsnes er stipendiat ved Kristiania og forsker på influenseres kommersielle praksis i Skandinavia. Hun mener Rema 1000 har sendt ut et ganske sterkt signal i dag, ved å ikke ta inn godteriet i butikkhyllene.

BØR VÆRE BEVISST: Mathilde Hogsnes forsker på influenseres kommersielle praksis. Hun mener dagligvarekjedene bør være bevisst sin rolle i øke påvirkningskraften til Sophie Elise. Foto: Torstein Wold / TV 2
BØR VÆRE BEVISST: Mathilde Hogsnes forsker på influenseres kommersielle praksis. Hun mener dagligvarekjedene bør være bevisst sin rolle i øke påvirkningskraften til Sophie Elise. Foto: Torstein Wold / TV 2

– Jeg tenker at dagligvarekjedene som vurderer å ta inn «Candy Girl» bør være bevisst sin rolle i å øke påvirkningskraften til Sophie Elise. Influensere bygger ikke sin påvirkningskraft alene. De er helt avhengige av andre kommersielle aktører for å bygge sin posisjon og makt til å påvirke.

Har du tips til en sak? Send oss en e-post på godkveldnorge@mastiff.no.