NOMINERT: Realityserien Ex On the Beach er nominert til den ikke så gjeve prisen. Foto: Discovery+
NOMINERT: Realityserien Ex On the Beach er nominert til den ikke så gjeve prisen. Foto: Discovery+

Disse er nominert til årets «Gullbarbie»

GOD KVELD NORGE (TV 2): Prisen retter kritikk mot reklame- og medieaktører. Blant de nominerte er kleskjedegiganten Zara.

Siden 2010 har Redd barnas ungdomsorganisasjon, Press, delt ut Gullbarbien. Slagordet til prisen er at den deles ut til den aktøren som er «best til å få ungdom til å føle seg verst», og blir vurdert ut fra følgende kriterier:

«Aktøren bruker utdaterte kjønnsroller, ensidige skjønnhetsidealer eller unødvendig seksualisering for å tjene penger på sitt produkt».

De tre nominerte for 2023, som publikum kan stemme på, er:

«Ex On the Beach Norge», kleskjeden Zara og tannblekingsmerket Prowhitening.

Fakta: Slik begrunnes nominasjonene

«Ex on the Beach Norge» er nominert for seksualiseringen av deltakerne og måten dette markedsføres til et ungt publikum. Markedsføringen preges av kropp og sex noe som gjenspeiles i programmet. Tidligere deltakere har også følt på sexpress fra andre deltakere uten at produksjonen har grepet inn. Aldersgrensen for programmet er 14 år. Serien strømmes dermed ukritisk til et ungt publikum og bidrar til en økt seksualisering i mediebildet.

ZARA er nominert fordi de gjennom produkter og markedsføring promoterer et ensidig skjønnhetsideal. Den populære kleskjeden mangler variasjon i størrelsene de tilbyr særlig i de fysiske butikkene. I tillegg viser de lite kroppsmangfold i markedsføringen sin. ZARA sin definisjon på hvordan en “normal” kropp ser ut blir dermed veldig smal. Som en stor bedrift burde ZARA tilby klær til alle kropper men dette er ikke realiteten i dag.

Prowhitening er nominert for at de aktivt bruker influencere til å selge ideen om at hvite tenner er en nødvendighet for unge forbrukere. Tannbleking hos de fleste tannleger har en aldersgrense på 18 år mens Prowhitening skriver på nettsiden deres at de “anbefaler at du er over 12 år” for å kjøpe produktet deres. Tannblekestripsene fremmer et ensidig skjønnhetsideal samtidig som produktene deres kan virke skadelig på tennene.

Kilde: gullbarbie.no

Tidligere år har prisen blitt utdelt til klesmerket Brandy Melville, Sophie Elise AS og blogg.no

– Ingen pris vi ønsker oss

Årets Ex On the Beach har fått kritikk fra seere blant annet for å være sexistisk og mobbete.

Hanne McBride, kommunikasjonsdirektør i Warner Bros. Discovery, sier til MinMote at de gjerne skulle vært foruten Gullbarbie-nominasjonen.

Mindre kropp og mer humor? det spør Hanne McBride seg etter Gullbarbie-nominasjonen. Foto: Discovery+
Mindre kropp og mer humor? det spør Hanne McBride seg etter Gullbarbie-nominasjonen. Foto: Discovery+

– Prisen programmet er nominert til nå, er ingen pris vi ønsker oss. Jobben Press gjør, er viktig, og vi heier på ungdom som sier fra. Kanskje vi skulle brukt mindre kropp og mer varme i markedsføringen. Mindre pupp og mer humor?

– Det kunne også bidratt til å få vist frem programmets innhold bedre. Vi er ikke enig i alle premissene som ligger til grunn for nominasjonen, men lager vi en ny sesong, tar vi med oss innspillene fra Press.

McBride sier at det ikke er noe nyhet at populærkulturen er seksualisert. Hun poengterer at realityserien har gode seertall og klikker også bra hos andre mediehus.

Kommunikasjonsdirektøren tror ikke nødvendigvis kritikere har sett så mye på «Ex On the Beach», men heller fått meg seg klipp og overskrifter «uten kontekst»:

– De har sett drama, men ikke etterspillet. Relasjonene, refleksjonene og diskusjonene rundt hendelsene i serien gir grobunn for debatt i Ex-villaen, men også utenfor TV-ruten, blant ungdommer og voksne. Det er verdifullt.

De andre nominerte selskapene, Zara og Prowhitening, har foreløpig ikke besvart MinMotes gjentatte henvendelser.

Krever politiske endringer

Press-leder Isaac Elstad Røssnes, sier at MinMote at det ikke burde være deres ansvar å rydde opp i bransjens markedsføring. Prisen er ment for å belyse problematikk knyttet til kroppspress og psykisk helse.

– Vi kan ikke fortsette å ansvarliggjøre én bedrift av gangen når større politiske endringer er nødvendig. Vi krever at forbrukertilsynet får utvidet myndighet til å slå hardere ned på skadelig reklame rettet mot barn og unge. I mellomtiden vil vi fortsette å kåre hvem som er best til og få ungdom til å føle seg verst, sier Elstad Røssnes.

1. juli i fjor ble det innført en lov om at retusjerte personer må merkes i reklamer, som håndheves av forbrukertilsynet.

Flere influensere har hyllet loven, men ikke alle var positive: