
Disse er nominert til årets «Gullbarbie»
GOD KVELD NORGE (TV 2): Prisen retter kritikk mot reklame- og medieaktører. Blant de nominerte er kleskjedegiganten Zara.
Siden 2010 har Redd barnas ungdomsorganisasjon, Press, delt ut Gullbarbien. Slagordet til prisen er at den deles ut til den aktøren som er «best til å få ungdom til å føle seg verst», og blir vurdert ut fra følgende kriterier:
«Aktøren bruker utdaterte kjønnsroller, ensidige skjønnhetsidealer eller unødvendig seksualisering for å tjene penger på sitt produkt».
De tre nominerte for 2023, som publikum kan stemme på, er:
«Ex On the Beach Norge», kleskjeden Zara og tannblekingsmerket Prowhitening.
Tidligere år har prisen blitt utdelt til klesmerket Brandy Melville, Sophie Elise AS og blogg.no
– Ingen pris vi ønsker oss
Årets Ex On the Beach har fått kritikk fra seere blant annet for å være sexistisk og mobbete.
Hanne McBride, kommunikasjonsdirektør i Warner Bros. Discovery, sier til MinMote at de gjerne skulle vært foruten Gullbarbie-nominasjonen.

– Prisen programmet er nominert til nå, er ingen pris vi ønsker oss. Jobben Press gjør, er viktig, og vi heier på ungdom som sier fra. Kanskje vi skulle brukt mindre kropp og mer varme i markedsføringen. Mindre pupp og mer humor?
– Det kunne også bidratt til å få vist frem programmets innhold bedre. Vi er ikke enig i alle premissene som ligger til grunn for nominasjonen, men lager vi en ny sesong, tar vi med oss innspillene fra Press.
McBride sier at det ikke er noe nyhet at populærkulturen er seksualisert. Hun poengterer at realityserien har gode seertall og klikker også bra hos andre mediehus.
Kommunikasjonsdirektøren tror ikke nødvendigvis kritikere har sett så mye på «Ex On the Beach», men heller fått meg seg klipp og overskrifter «uten kontekst»:
– De har sett drama, men ikke etterspillet. Relasjonene, refleksjonene og diskusjonene rundt hendelsene i serien gir grobunn for debatt i Ex-villaen, men også utenfor TV-ruten, blant ungdommer og voksne. Det er verdifullt.
De andre nominerte selskapene, Zara og Prowhitening, har foreløpig ikke besvart MinMotes gjentatte henvendelser.
Krever politiske endringer
Press-leder Isaac Elstad Røssnes, sier at MinMote at det ikke burde være deres ansvar å rydde opp i bransjens markedsføring. Prisen er ment for å belyse problematikk knyttet til kroppspress og psykisk helse.
– Vi kan ikke fortsette å ansvarliggjøre én bedrift av gangen når større politiske endringer er nødvendig. Vi krever at forbrukertilsynet får utvidet myndighet til å slå hardere ned på skadelig reklame rettet mot barn og unge. I mellomtiden vil vi fortsette å kåre hvem som er best til og få ungdom til å føle seg verst, sier Elstad Røssnes.
1. juli i fjor ble det innført en lov om at retusjerte personer må merkes i reklamer, som håndheves av forbrukertilsynet.
Flere influensere har hyllet loven, men ikke alle var positive: