Derfor flokker kjendisene nå til Snapchat

Har du merket at flere kjente fjes deler langt mer enn tidligere på appen? Nytt grep har gjort det mer attraktivt.

AKTIVE: YouTuber Jonas Lihaug, reality-profil Linni Meister og proffdanser Jørgen Nilsen. Foto: Agnes Mogstad / GMN Tore Martin Solheim / TV 2 Fride Sørensen / TV 2
AKTIVE: YouTuber Jonas Lihaug, reality-profil Linni Meister og proffdanser Jørgen Nilsen. Foto: Agnes Mogstad / GMN Tore Martin Solheim / TV 2 Fride Sørensen / TV 2

Den siste tiden har en rekke kjendiser og influensere i større grad henvist til Snapchat-kontoen sin på Instagram, med beskjed til følgerne om at de publiserer mer der.

Ofte med fristende avsløringer og lovnader om at de vil vise mer av seg selv på plattformen.

Ett eksempel er reality-profil Linni Meister, som før sommeren ble innlagt på sykehus og varslet Instagram-følgerne om at oppdateringer ville komme hyppigere på Snapchat.

Les hva Meister sier om snap-karrieren lenger ned i saken.

Ny belønning

At kjendisene flokker til plattformen, har Snapchat merket.

SNAP-STJERNER: JoJo Siwa og David Dobrik på Snapchat-samling i april. Foto: CHARLEY GALLAY /AFP
SNAP-STJERNER: JoJo Siwa og David Dobrik på Snapchat-samling i april. Foto: CHARLEY GALLAY /AFP

«Vi ser et økende antall av skapere og kjendiser som blir med eller returnerer til Snapchat».

Det opplyser Emily McDonell, leder for Snapchats talentpartnerskap i Norden i en e-post til God kveld Norge.

Årsaken til den økte aktiviteten tror McDonnell kan ligge i et «kulturelt skifte – fra perfekt og organisert til rått og ekte».

Men trekker også fram økonomisk grep for å tiltrekke seg flere offentlige profiler.

I april annonserte nemlig Snapchat at kreatører nå kunne få deler av reklame-inntektene fra annonsene som dukker opp mellom snapper.

Utvalgte profiler har siden 2022 vært med på beta-testing av opplegget.

FRA INSTA TIL SNAP: Instagram lanserte sin egen versjon av Stories i 2016 - tre år senere enn Snapchat. Nå returnerer profiler til «veteranen». Foto: Skjermbilder fra Instagram
FRA INSTA TIL SNAP: Instagram lanserte sin egen versjon av Stories i 2016 - tre år senere enn Snapchat. Nå returnerer profiler til «veteranen». Foto: Skjermbilder fra Instagram

For å kunne tjene penger på reklamene må man ha minst 50.000 følgere, 25 millioner visninger og publisere minst ti «stories» i måneden. Men Business Insider skriver om tilfeller der personer med langt mindre følgere har fått blitt med i programmet.

Men det nye grepet er bare ett av mange Snapchat bruker for å lokke til seg store profiler:

Snapchats pengemuligheter

Ifølge Snaps egne tall fra februar, har appen over 750 millioner månedlige brukere globalt.

Selskapet uttaler at de når mer enn 75 prosent av aldersgruppen 13-34 år i over 20 land, og melder at: «landene representerer over 50 prosent av reklamemarkedet».

Her er ulike måter man kan tjene penger på Snapchat:

Snap-stjerner er profiler, gjerne kjente fjes, appen har verifisert. Disse har en gul stjerne. Hvis man blir godkjent åpnes en rekke muligheter for å tjene penger.

- De kan blant annet motta virtuelle gaver fra følgere, kalt «tokens». Snapchat skriver at disse kan «generere en krystallpremie for kvalifiserte kreatører». Krystaller kan man ta ut i amerikanske dollar.

- Og annonsere - blant annet ved å lenke til egne nettsider / samarbeidspartnere i sin offentlige profil.

Spotlight ble lansert i 2020, som et motsvar til TikTok. Her kan man sende inn videoer som blir offentlig verden over. Ved lansering ble det annonsert at det skulle deles ut over én million dollar hver dag til ulike brukere. I år varsler de at de har økt det totale antallet belønningene, og at man kan få månedlige utbetalinger.

«Ytelsen bestemmes av en proprietær formel basert på ulike faktorer, som antall visninger og andre relevante resultater», heter det på nettsiden.

Snapshows er en kanal som vises på «utforsk»-delen av appen. Her kan man legge ut episoder hvis appen godkjenner konseptet - som for eksempel en en matkanal, eller Oskar Westerlins «Skjessen», hvor han tester ulike spisesteder.

Her vises både reklame som kan hoppes over, og annonser man må se for å gå videre. På nettsiden opplyses det at skaperen belønnes ut i fra hva man har avtalt.

Stories revenue-share program, som altså er det nye grepet hvor man kan få deler av annonse-inntektene fra reklamer. TikTok og YouTube har også lansert lignende løsninger.

Her oppfordres man til å publisere mange stories, som gjerne er lange - for best fortjeneste.

Snapchat uttaler at de også har gitt profilene en bedre mulighet til å bli oppdaget av potensielle seere på appen.

Kilde: Snap.com

Henger seg på

En som er fersk med offentlig profil på appen er Youtuber Jonas Lihaug (34). Hans følgerbase er størst på TikTok – med 64.000.

På Snapchat har han over 5000 følgere, og sier han foreløpig ikke tjener noe penger.

– Man må poste ganske mye, sier Lihaug til God kveld Norge.

ENGASJERER: Snapchat anbefaler sine snap-stjerner å publisere stories ofte, og gjerne med fristende forsidebilde og tydelig tekst. Foto: Skjermbilder fra Oskar Westerlin og JoJo Siwas Snapchat-kontoer.
ENGASJERER: Snapchat anbefaler sine snap-stjerner å publisere stories ofte, og gjerne med fristende forsidebilde og tydelig tekst. Foto: Skjermbilder fra Oskar Westerlin og JoJo Siwas Snapchat-kontoer.

– Men på snap er det i hvert fall mulig å tjene adsense (Googles reklameprogram, journ.anm.) I motsetning til Instagram, forklarer profilen.

«Skal vi danse»-aktuelle Jørgen Nilsen (33) har 50.000 følgere på Instagram og under 5000 på Snapchat. Også han promoterer mer aktivitet på plattformen han er minst på.

Han poengterer til God kveld Norge at det ikke er noe «Dansebobla» eller podkast tilknyttet Skal vi danse i år.

At han nå varsler og vil dele mer «in the moment» øyeblikk fra SVD-universet, vil neppe skade veksten på plattformen.

Størst i Norge

Snapchat vil ikke gi en pekepinn på hva de største norske snappene kan tjene, grunnet personvernårsaker, men skriver:

«At flere skapere engasjerer seg på plattformen er et bevis på deres suksess og evne til å tjene penger på innholdet».

I Norge er Oskar Westerlin trolig den største stjernen på Snapchat.

Han har flere kanaler som samlet har imponerende 670.000 abonnenter.

DOMINERER: Westerlin er involvert i flere kanaler på appen. Foto: Skjermbilder fra Snapchat
DOMINERER: Westerlin er involvert i flere kanaler på appen. Foto: Skjermbilder fra Snapchat

Snapchats endring vil trolig ikke skade Westerlins drøm om å omsette for ti millioner kroner i år.

Internasjonale medier har snakket med profiler om den nye reklameordningen, som blir fremstilt som svært lukrativ. En profil fortalte til Fortune om å ha tjent mer enn 10.000 dollar på kun én dag, melder Business Insider.

I 2022 økte Westerlins aksjeselskap inntektene fra nesten 2,4 til 6,5 millioner kroner. Hans business-makker, Jørgen «Jølle» Fjeldberg, opplyste til E24 at nesten alle inntektene kom fra reklame.

God kveld Norge har stilt 25-åringen spørsmål om hans virke på plattformen. Westerlin har foreløpig ikke besvart henvendelsene.

– Har ikke tatt ut fortjeneste

Linni Meister (37) har 236.000 abonnenter på sin offentlige Snap-konto.

Én av de såkalte Spotlight-snappene til Meister fra sykehusoppholdet, som er en video som deles med hele verden, har 68.000 visninger. Slike snapper er også en måte å tjene penger på.

God kveld Norge har spurt Snapchat om hvor mye man kan tjene på en Spotligth-snap med dette visningstallet.

Selskapet svarer at de ikke operer med en antall-visning-struktur, men at deres mål er å skape et «meningsfullt tilbud» og «støtte» skapere når de tjener penger på innholdet. På deres egen nettside står det likevel at visninger spiller inn.

POPULÆR: Linni Meister følges av mange - og sier det er viktig for hennes inntekt. Foto: Tore Martin Solheim / TV 2
POPULÆR: Linni Meister følges av mange - og sier det er viktig for hennes inntekt. Foto: Tore Martin Solheim / TV 2

Meister unngår å kommentere hva hun kan tjene på plattformen, men opplyser i en melding til God kveld Norge at hun foreløpig ikke har tatt ut noe fortjeneste grunnet skatte-skjemaer.

– Man må fylle ut masse papirer for å ikke skatte i USA, forklarer Meister, og opplyser at det jobbes med saken.

Hun sier at endringen, hvor man kan aktivere og tjene penger på reklamer mellom snappene, er «greit» med tanke på ekstra inntekt, og poengter at det er gratis å følge henne.

– TV 2 og andre medier har jo også annonser, for eksempel før videoer – de kan man dog ikke klikke seg forbi, sier hun og fortsetter:

– Og jeg har forståelse for at man ønsker å ha det, enten det er media, nettavis eller profiler med egne plattformer.

37-åringen forklarer at hun lenge har foretrukket Snapchat over Instagram, grunnet enkelheten og kontakten med følgere. Men at hun vil fortsette på begge plattformene.

– For meg er det å poste fra livet mitt en viktig og stor del av jobben og livet mitt, som ofte krever mer enn man kanskje tror, og med mine 236.000 lojale følgere så er det verdt det.