Slik blir du kvitt uvanene dine

Alle har en uvane de vil bli kvitt – enten det er snakk om å pille seg i nesa, drikke for mye brus eller å alltid avbryte andre midt i en setning.

– Uvaner skapes over tid. Det er enten handlingsmønster som vi ikke er klar over selv, eller som vi vet om, men som vi ikke gidder å gjøre noe med, sier mentaltrener Per Eftang til TV 2.

Han er mentaltrener for blant annet toppidrettsutøvere, og er dermed godt kjent med både å motivere og endre handlingsmønstrene til folk.

– Først må du er erkjenne at du har uvanen, og det er ikke alltid like lett. Men dersom du først har erkjent at du har den må du bestemme om du har lyst å gjøre noe med det eller ikke, sier Eftang.

Har du lyst til å gjøre noe med det, må du helst lage et mål ut av det, mener han. Ikke bare ønske, tro eller håpe at det skjer en endring, men faktisk bestemme deg for at nå skal du gjøre noe med det og lage et mål.

– Mål innebærer at det er noe du må stoppe med, eller noe du må starte med. Så du lager deg en plan, og det er egentlig veldig enkelt. Det å bli kvitt en uvane er enkelt, men du må bestemme deg, sier han.

Slik ville han hjulpet Tyskland-treneren

I anledning VM er det spesielt én profilert trener som har fått mye oppmerksomhet for sine uvaner. Tyskland-trener Joachim Löw har under tidligere blitt fanget opp av kameraene mens han peller seg i nesen og spiser det han finner, og mens han klør seg både på ballene og i rumpa – for å føre hånda opp til nesa og lukte på den.

– Hvordan ville du hjulpet Löw?

– Jeg tror jeg først hadde stilt spørsmålet «Hvor artig synes du det er å se deg selv på alle verdens medier med fingeren i nesa?» Og hvis han synes at det ikke er greit hadde jeg spurt «Hva skal vi gjøre med det?», og da ville vi fulgt planen vi nevnte i stad, sier Eftang.

– Har alle uvaner?

– De aller fleste har jo det. Men dersom uvanen hindrer deg i nå målene dine, eller den går utover andre mennesker, så tenker jeg at det er smart å gjøre noe med. Endringsvilje er et stikkord her. Du må ville det – om du bare ønsker og tror skjer det ikke, mener Eftang.

Hva er en uvane?

– Det som oppfattes som en vane av noen kan oppfattes som en uvane av andre, i samme situasjon. Det handler i stor grad om adferd over tid som er delvis automatisert og som da ikke er korrigert. Følgelig kan det også bety at du ikke er kjent med din egen uvane, sier Eftang.

Noen uvaner er også farligere enn andre, mener Eftang. Et godt eksempel på en uvane med stor risiko er at du tekster eller ser på mobil under kjøring når du er sjåfør.

– Hvorfor er uvanene så vanskelig å bli kvitt?

– Fordi uvanen er automatisert, kan det være vanskelig å bli kvitt den. Uvanen kan fort ha blitt en stor og viktig del av adferdsmønsteret ditt. Det kan vi for eksempel lett se på teknisk mangelfulle utførelser i idrett hvor du har trent feil over tid. Da må det ofte avlæres og det kan ta tid, sier Eftang.

Ifølge Eftang er mangel på aktiv lytting en av vår tids største uvaner i relasjoner til andre mennesker, og ofte mellom arbeidstaker/leder i ulike organisasjoner. Og nettopp dette kan være vanskelig å bli kvitt.

Så lang tid tar det å bli kvitt uvanen

Hvor lang tid det tar å bli kvitt uvanen kommer helt an på uvanen, men sjansene for stor endring på kort tid kan være gode hvis man forplikter seg.

– Hvis du forplikter deg til målet, har høy grad av innsatsvilje og opplever mestring, så kan det gå fort.

– Hvor motivert må man være?

– Motivasjon er jo gjerne drivkraften, men når folk sier at de ikke er motivert sier jeg ofte at de ikke gidder eller ikke våger handle. Endring av uvane er sjelden knyttet til frykt, så da er det nok ofte snakk om vilje. Og har du ikke lyst til å endre, blir det vanskelig å få til, mener Eftang.

Han understreker at de aller fleste har viljestyrken i seg til å gjøre endringer på uvanene sine. Hvis man opplever problemer så anbefaler han å få noen til hjelpe seg.

– Bruk en kompis, venn eller nabo som kan hjelpe deg litt og heie på deg hvis du får problemer, sier han.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook