Det er kanskje ikke alle som har hørt om det britiske suksessbandet The Vamps, men med 2.3 millioner følgere på Instagram, en solid fanskare og flere radiohits å vise til, har bandet tatt verden med storm.

The Vamps er kanskje aller mest kjent for låten «All Night» med norske Tom Stræte Lagergren (27), bedre kjent under artistnavnet Matoma. Den har over 336 millioner avspillinger på Spotify.

Da de skulle filme musikkvideoen til sin andre låt med Matoma «Staying Up», valgte de landsbygda i Norge som destinasjon.

Who’s coming on tour with us next year?🤔

Et innlegg delt av The Vamps (@thevamps)

– Det var en utrolig opplevelse. Norge er et vakkert land, sier vokalist Bradley Simpson (22) til TV 2 som møter bandet på Parkteateret i Oslo.

– Vi brukte en hel dag på innspillingen, og kjørte rundt i Norge. Vi endte opp i Flisa, Toms hjemsted. Naturen der var veldig sjarmerende, forteller gitarist James McVey (25).

Musikkvideoen har 4.5 millioner visninger på Youtube i skrivende stund.

– Matoma nekter å bli kalt pappa

Samarbeidet med Matoma startet i 2016, da gutta hadde behov for en DJ.

– Vi hadde spilt inn låten All Night, men ønsket å spice den opp litt. Vi likte låten Matoma hadde med Becky Hill; «False Alarm», så vi kontaktet han og han takket ja til å mikse på låten, forteller McVey.

«All Night» solgte til dobbel platinum i både Norge og Italia, og hadde en femteplass i Belgia som sin beste hitliste-plassering.

– Vi er heldige som fikk med oss Tom på prosjektet. «All Night» gjorde det overraskende bra, og det er vi takknemlige for.

Fortell en hemmelighet om Tom!

– Han liker ikke å sitte i en bil som andre kjører, og han liker ikke at vi kaller han «pappa», fordi han nekter for at han er gammel. Han foretrekker å bli kalt «storebror», forteller trommis Tristan Evans (24) og ler.

Youtube-sensasjon

I tillegg til Matoma har The Vamps jobbet med stjerner som Demi Lovato og Shawn Mendes. De har også turnert med Taylor Swift og Selena Gomez som oppvarmingsband. Men, det som har blitt til et suksessband med internasjonal anerkjennelse, startet som et lite band på Youtube i 2011.

– Jeg lagde covere på Youtube. Det var sånn James oppdaget meg. Han hadde allerede en manager, men trengte et band, så han kontaktet meg på Facebook og så begynte vi å skrive låter sammen, forteller Brad.

Det var imidlertid egne versjoner av andres låter som ga dem oppmerksomhet. Særlig deres cover av One Directions «Live While We're Young» sørget for en økning av følgere. Videoen har nå over tre millioner visninger.

– Vårt første møte med fansen fra Youtube var ganske spesielt. Vi spilte en liten minikonsert utenfor plateselskapet vårt sine lokaler. De fleste hadde møtt opp for å se et annet band, men samme kveld ble vi mye omtalt på Twitter, og fant mange nye fan-brukere på Instagram, forteller Brad.

– Hva er deres villeste fanopplevelse?

– Vi har vel egentlig ikke hatt noen skumle eller sinnssyke fanmøter, men det var en periode de likte å riste i bilen vår, og banke på vinduet mens vi kjørte. Nå har det roet seg veldig. Fansen vår oppfører seg egentlig veldig fint, avslører Brad.