Det spanske motehuset Balenciaga stjal førsteplassen fra Gucci og ble i fjor høst kåret til det hotteste designermerket i verden, ifølge motenettstedet Lyst.

Men hvor «hot» t-skjorte-skjorten fra luksusmerkets høstkolleksjon er, er det definitivt delte meninger om.

Med en prislapp på 1290 dollar, tilsvarende 10.658 norske kroner, har plagget fått stor oppmerksomhet.

Samler- og kunstobjekt

Moteekspert Marianne Jemtegård mener det er et genialt markedsføringstriks av motehuset.

– Slike plagg setter fyr på kommentarfelt og sosiale medier. Folk kommenterer på noe de aldri ellers ville skrevet om. De skaper en snakkis, og for Balenciaga er det en genial måte å få medieeksponering på.

Så mye PR løser seg ut i kroner og ører, og Jemtegård forteller at Balenciaga ifølge salgstallene er det raskest voksende motehuset i verden.

– Det er lett å le av designet, men samtidig er det vel designeren som ler hele veien til banken.

– Disse plaggene er i utgangspunktet rare og ikke verdt pengene, men de har blitt et samler- og kunstobjekt for mange, sier moteeksperten til TV 2.

Crocs og IKEA

I fjor lanserte Balenciaga en eksklusiv bag i blått skinn. Med et svimlende tall på prislappen og et oppsiktsvekkende utseende ble designervesken raskt en snakkis.

Punget du ut 2145 dollar, over 18.000 norske kroner, kunne du nemlig sprade rundt med en bag påfallende lik IKEA-posen, med en inngravert Balenciaga-logo i ekte gull.

– Om det er t-skjorte-skjorten, IKEA-bagen eller Crocs, så blir det utsolgt på nett før det kommer ut i butikk, sier Jemtegård.

For Balenciaga gjorde seg også bemerket under Paris Fashion Week i fjor høst, da modellene ble sendt ut på den verdensberømte catwalken iført Crocs.

– Ved å lage et slikt statusprodukt i hver kolleksjon får de gratis reklame og gjør folk nysgjerrige på Balenciaga.

– De gjør det samme som Paradise Hotel-deltakere gjør i kjendisverdenen. Det å bli latterliggjort er ikke nødvendigvis dårlig PR, avslutter hun.

Det omstridte fottøyet Crocs. Foto: Balenciaga
Det omstridte fottøyet Crocs. Foto: Balenciaga

.