Sponsoravtaler er stor business, og annonsører nyter godt av synlighet hos kjente fjes med mange følgere, men umerket reklame kan få store konsekvenser.

I november 2017 gjennomførte Forbrukertilsynet en tilsynsaksjon mot manglende merking.

– Vi fant mange som ikke hadde merket reklame, eller som merket reklame for dårlig, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet

Var ikke klar over regelverket

Boksedronningen Cecilia Brækhus' reklameselger, Jon Vigdal, forteller til God kveld Norge at de ikke var klar over regelverket.

«Vi var ikke klar over dette, og skal få merket innleggene hun har lagt ut. Vi sørger for at merking blir gjort heretter.»

Freeski-kjører Tiril Sjåstad Christiansen innrømmer også å ha vært slepphendt med reklamemerking.

«Tiril er klar over at hun kan bli bedre til å gjøre dette mer synlig i sine innlegg fremover. Hun kommer til å forholde seg til retningslinjene Forbrukertilsynet har satt etter beste evne», skriver manager Håkon Tønnessen i en e-post til God kveld Norge.

– Skal ha en avskrekkende virkning

Ved brudd på markedsføringsloven kan Forbrukertilsynet vurdere sanksjoner i form av bøter, eller en skarp reprimande.

Kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen tror likevel det er imaget som står mest i fare for idrettsprofilene.

– Økonomiske konsekvenser er én ting, men jeg tror den største konsekvensen, som også rammer deg økonomisk, er hvis du mister tillit, sier Nygård-Hansen.

– Prinsippet bak økonomiske sanksjoner er at det skal kjennes og ha en avskrekkende virkning. Det skal ikke lønne seg å bryte loven, avslutter Haugseth i Forbrukertilsynet.

God kveld Norge ser du lørdager klokken 21.45 på TV 2 eller på TV 2 Sumo.