ole bjørn raser mot helsesvindlere:

«Legen» dukket opp i annonser både som øyelege, barnelege og mens han trente

FALSK LEGE: Ole Bjørn Rekdal kom over en annonse som opererte med falsk lege. Foto: Helsekontrollen.
FALSK LEGE: Ole Bjørn Rekdal kom over en annonse som opererte med falsk lege. Foto: Helsekontrollen.
HELSEKONTROLLEN (TV 2): Nettet florerer av annonser som reklamerer for produkt som lover å hjelpe deg. Flere av disse annonsene opererer med falske leger og kundehistorier.

Ole Bjørn Rekdal jobber som professor ved Høgskolen i Vestlandet. Han fikk plager i venstre hofte etter å ha spilt fotball, og fastlegen hans henviste til en ortoped.

I mellomtiden ble smertene stadig verre, og etter en stund kom han over en annonse som lovet å hjelpe han.

– Dette er sånne typer annonser som jeg vanligvis ikke ser på, men jeg hadde så vondt. Jeg var rimelig desperat, sier Rekdal til Helsekontrollen.

Annonsen Rekdal så på reklamerte for salven Levasan, som er en gele som lover å hjelpe mot leddsmerter.

Han trykte på annonsen og kom til en nettside med masse lovord om Levasan som produkt.

Etter research av nettsiden avdekket Rekdal overraskende funn.

– Legen Harold Sanders, som anbefalte Levasan, var ikke en ekte lege. Bildet hans var fra en bildebank hvor du kan kjøpe bilder av han. I den bildebanken var det også bilder av han som øyelege, barnelege og av han som trente, sier Rekdal.

Samme bilde – to forskjellige reklamer

Videre nedover nettsiden som solgte Levasan var det også kundehistorier, som anbefalte dette produktet. Siden legen på nettsiden ikke var ekte, tok Rekdal derfor et bildesøk på folkene bak kundehistoriene også. Mannen i kundehistorien het Arne Gjerde og kom fra Molde.

LETTVINT: I kveldens episode viser Helsekontrollen hvor enkelt det er å bestille kundehistorier hvor folk anbefaler produktet ditt - uten at de har prøvd det.
LETTVINT: I kveldens episode viser Helsekontrollen hvor enkelt det er å bestille kundehistorier hvor folk anbefaler produktet ditt - uten at de har prøvd det.

– Da jeg søkte på bildet av han fant jeg nøyaktig det samme bildet i Polen, hvor han reklamerte for et helt annet produkt, sier Rekdal.

Ole Bjørn Rekdal forteller at man bør ha sunn fornuft når man kommer over annonser eller nettsider som selger produkter og ikke tro på alt som blir sagt.

– Jeg blir forbannet når mennesker prøver å profittere gjennom juks og fanteri, på min lidelse og på folk som er ramma mye hardere enn det jeg var på det tidspunktet.

Helsekontrollen har prøvd å kontakte personen bak nettsiden til Levasan, uten hell.

– Det bekrefter bare at slike nettsider som dette, som opererer med falske leger og kundehistorier kommer og går, forteller Rekdal.

Effektivt virkemiddel

Grunnen til at kundehistorier er et effektivt virkemiddel er fordi det er med på å skape mer troverdighet, forteller Tarje Gaustad, førsteamanuensis ved Høgskolen i Kristiania.

5 råd for å avsløre:

  1. Ta et bildesøk av personene som blir nevnt i reklamen.
  2. Sjekk om institusjonen i reklamen finnes.
  3. Sjekk språket. Er det mye skrivefeil og eksotiske ord? Da kan det være et faretegn.
  4. Er det et hastetilbud som kun gjelder i dag? Da gjelder det nok i morgen også.
  5. Sjekk opp eventuelle dokumentasjon og publikasjoner som reklamen viser til.

Kilde: Ole Bjørn Rekdal, professor ved Høskolen på Vestlandet

– Hvis vanlige mennesker forteller sine opplevelser med et produkt kan dette påvirke deg. Særlig hvis du føler dette er et menneske med de samme verdiene som deg, forteller Gaustad.

Selv om man ikke tror på reklamen så blir budskapet av en annonse plantet inn i hjernen vår dersom man ser annonsen eller reklamen ofte, forklarer Gaustad.

GJENBRUK: Samme bildet av denne mannen ble brukt i to reklamer for forskjellig produkt. Foto: Helsekontrollen.
GJENBRUK: Samme bildet av denne mannen ble brukt i to reklamer for forskjellig produkt. Foto: Helsekontrollen.

Lett å bestille kundehistorie

I kveldens reportasje av Helsekontrollen viser vi hvor lett det er å bestille video der du bestemmer hva folk skal si.

Det er også mulig å bestemme antrekk og bakgrunn til videoen.

Marte Spurkland bestilte fire videoer hvor hun får de til å anbefale hennes produkt «Health CTRL», som kun består av godteriet Knott.

Se resultatet av videoene i kveld på Helsekontrollen 20:00.

ENKELT: I kveld viser Helsekontroller hvor lett du kan bestille egne kundehistorier. Foto: Helsekontrollen.
ENKELT: I kveld viser Helsekontroller hvor lett du kan bestille egne kundehistorier. Foto: Helsekontrollen.
Lik TV 2 Underholdning på Facebook