Wenche disker opp med kylling tikka masala, laget med halvfabrikata fra dagligvarebutikken. Retten serveres med raita, ris og papadam. Den kan lages både glutenfri og melkefri.

Tikka Masala

  • 800 g kyllingfilet

  • Smør eller nøytral olje til steking

  • 1 glass (ca 200 g) tikka masala "paste". Wenche brukte MasalaMagic. Den er glutenfri og melkefri

  • 2 dl creme fraiche (for et melkefritt alternativ, velg Alpro soya produkter)

  • 2 dl matfløte ev kokosmelk

  • Frisk koriander

  • Cashewnøtter

Slik gjør du:

Del kylling i store biter. Smelt smør i en panne og stek kyllingbitene raskt under omrøring. Tilsett tikka masala, creme fraiche og matfløte. Kok opp og la trekke i ca 20 min. Det skal ikke koke. Trekketiden er avhengig av størrelsen på kyllingbitene. Kok risen, se egen oppskrift. Server med et godt dryss frisk koriander og hakkede cashewnøtter, raita, mango chutney og papadam (indisk flatbrød) eller naanbrød.

Basmatiris

  • Ca 200 g eller ca 2 ½ dl (beregn ca 50 g pr person)

  • 3 ss olje

  • ½ ts salt
  • 5 dl vann (til bløtlegging av risen)
EKSOTISKE SMAKER: Tikka masala er en indisk rett som kan lages både med kylling, fisk og skalldyr.
EKSOTISKE SMAKER: Tikka masala er en indisk rett som kan lages både med kylling, fisk og skalldyr.

Slik gjør du:

Skyll risen under rennende kaldt vann. Legg risen i 5 dl kaldt vann.Varm olje og salt i en gryte og tilsett vannet risen var bløtlagt i. Kok opp og tilsett risen. Legg på lokk og la koke til mesteparten av vannet har kokt inn i risen. Senk temperaturen til det laveste og la risen stå med lokket på i 5-6 min.

Tips: Dersom du ønsker mer smak på risen kan du smake til med koriander paste. Wenche brukte MasalaMagic.

Raita

Raita er en mild krydret yoghurtsaus til kryddersterke retter.

Du trenger 1 pose Raita kryddermix. Les fremgangsmåte og mengde kefir eller yoghurt på pakken du velger. Ved et melkefritt alternativ kan du velge yoghurt fra Alpro soya. Bland kryddermiksen med kefirmelk eller yoghurt. La den stå og trekke i ca 15 min.