Årets omslag på påskebøkene til Juritzen Forlag spiller på Jesu korsfestelse og Jesus bærende på korset.

På krimbokas omslag er det en påskekylling som har blitt korsfestet og på quizboka bærer en påskekylling på et spørsmålstegn. Bildet hentyder til Jesu vei til Golgata på skjærtorsdag og langfredag.

Kjernen av evangeliet

Nå reagerer bokhandlere over at påskens budskap blir brukt i kommersiell sammenheng.

PÅSKEQUIZ: Omslaget på Påskequiz-boka til Juritzen forlag skal forestille Jesu vei til Golgata. Foto: Faksimile.
PÅSKEQUIZ: Omslaget på Påskequiz-boka til Juritzen forlag skal forestille Jesu vei til Golgata. Foto: Faksimile.

– Det virker noe unødvendig og lite respekt for den kristne tro og budskapet. Man kan ha stor takhøyde med å ha det morsomt på vegne av kristne, men det som går på kjernen av av evangeliet skal man være litt forsiktig med. Vi har satt disse bøkene lenger bort fra disken enn vanlig, sier daglig leder i Vivo i Lyngdal, Håvard Kyte til TV 2.

Gjemmer bort bøkene

Arve Juritzen (57) synes det er trist at noen gjemmer bort og ikke vil selge påske-bøkene på grunn av omslaget og at det er en drøy sensur.

– Det er trist at enkelte kristne ikke har et mer moderne syn på det å tro enn fortsatt å ta avgjørelser på andres vegne. Som kristen og veteran fra det lokale menighetsrådet kan jeg min bibelhistorie, ingen grunn til bekymring der, sier Arve Juritzen til TV 2.

– Klarer ikke å hisse meg opp

Arve Juritzen tilhører selv den moderne og mer frie delen av kristenlivet. Han mener at de kristne verdiene og symbolene ikke skal bli antikvariske og støve bort, men brukes i tidsriktige sammenhenger, og gjerne humoristisk.

Øyvind Hjemdal i Bok og Media mener at Arve Juritzen endrer innholdet med de kristne symbolske effektene ved å publisere bokomslagene.

– Jeg synes ikke dette er noe morsomt. Dette sier noe om en utvikling der ting som har en symbolsk effekt endrer innhold. Den som gjør dette har ikke allmenndannelse, men jeg klarer ikke å hisse med opp over dette, sier Øyvind Hjemdal til TV 2.

– Humoristisk og søtt

Juritzen mener at omslagene på bøkene er både humoristisk og søtt, så han er overrasket at bokhandlere blir støtt av dette.

– Helt fra starten av har omslagene til påskekrim vært viktige. Ideen er å leke med påske-klisjéene og gjøre de morsomme og litt ekstreme. Omslagene skal være fargesterke, ekstremt visuelle og fange øyet. Jeg tror vi har klart dette siden vi i 10 år har solgt mer enn alle de andre som har prøvd seg på lignende novellesamlinger, avslutter Arve Juritzen.