Dette trenger du:

Skrei:

  • Ca 800 g benfri filet av skrei
  • Salt og pepper
  • Nøytral olje og smør til steking

”Sur-søt” eplesaus (glutenfri):

  • 1 finhakket sjalottløk
  • 1 ss smør
  • 3 dl eplemost
  • 1 beger crème fraiche/rømme
  • Salt og pepper
  • 1/2-1 ts sukker

Slik gjør du:

Begynn med sausen. Surr finhakket sjalottløk i smør til løken er blank. Tilsett eplemost og kok den ned slik at du reduserer til den halve mengden. Kok uten lokk. Tilsett creme fraiche eller rømme. La sausen koke til den tykner. Smak til med salt, pepper og eventuelt ørlite sukker.

Så over til skreien. Del skreifileten i 4 porsjonsstykker på ca 200 gram. Dryss over stykkene med litt salt. La den ligge med saltet i 8-10 min. Tørk lett av med litt kjøkkenpapir.

Varm olje i pannen. Tilsett smør, la det bruse og slutte å bruse før fisken legges i pannen. Stek ved middels varme 3-4 min på hver side. Dette avhenger av tykkelsen på fiskestykkene. Øs over stekefett mens fisken stekes.

Server med stekte eplebåter. Du kan også eventuelt bruke kokte gulrøtter, brokkoli og kokte poteter.

KORTREIST MAT: Prøv Wenches skrei med eplesaus, stekte epler og sprøstekt bacon.
KORTREIST MAT: Prøv Wenches skrei med eplesaus, stekte epler og sprøstekt bacon.

TIPS:

Ved servering kan du gjerne drysseS sprøstekte små baconbiter eller sprøstekt spekepølse over skreien.

Du kan også rense og dele skreilever i biter. Stek det sammen med litt finhakket løk til leveren er gyllen. Dryss over salt og grovmalt pepper og server det til den stekte skreien.