Har du noen gang sittet i et møte, fulgt med og tatt notater – men når møtet er ferdig sitter du bare igjen med spørsmålet: Hva skjedde nå?

Tidligere lederutvikler og nå forfatter Thomas Erikson vet mest sannsynlig hvorfor.

Da Erikson var 25 år traff han en næringslivsleder som beskrev alle sine ansatte som idioter. Denne sjefen fascinerte Erikson. Hvordan kunne han være så trangsynt?

Det denne sjefen ikke forstod, ifølge Erikson, var at han hele tiden hadde seg selv som referansepunkt. Derfor oppfattet han folk som idioter dersom de ikke fungerte nøyaktig som han selv.

Erikson mener nøkkelen til god kommunikasjon er å forstå hvordan mennesker fungerer. Og for å sette seg inn i det, må du først forstå deg selv.

Hvilken type er du?

– Vi kan dele adferden vår inn i fire hovedkategorier: Den røde, gule, grønne og den blå personlighetstypen, forklarer Erikson.

Systemet bygger på den verdenskjente og kontroversielle Marstons DISA-metode. Ifølge Erikson er systemet to og et halvt tusen år gammelt og kan spores helt tilbake til grekernes tid.

Den røde personligheten er dominant, gir maksimal innsats i ledersituasjoner og har minimal interesse for forsiktighet i relasjoner. Den røde er opptatt av handling, og har en tendens til å avvise passivhet.

Den gule personligheten er inspirerende. Positive, glade og kreative personer hører til her. Den gule har rask reaksjon, maksimal innsats for å involvere og minimal interesse for rutiner. De har en tendens til impulsivitet, og kan fremstå distré.

Den grønne personligheten elsker stabilitet og har en tendens til å tenke at alt var bedre før. De har et rolig reaksjonsmønster, maksimal innsats for samhold og minimal interesse for forandring. Den grønne har tendens til å avvise konflikt.

Den blå personligheten er den analytiske. Organisering, system og nøkternhet er stikkord hos den blå personligheten. Den legger maksimal innsats i å organisere og minimal interesse for relasjoner. Den blå har en tendens til å være forsiktig, og til å avvise innblanding.

– Tilhører alle mennesker en av disse fargene?

– Ja, alle har noen kombinasjoner av fargene. 80 prosent av befolkningen er en kombinasjon av to, men de fire fundamentale fargene kan kombineres på utrolig mange måter, sier Erikson.

Mottaker har makten

«Etter at jeg begynte å studere hvordan mennesker fungerer og virkelig gikk inn for å forstå forskjellene, har jeg ikke vært den samme. Nå er jeg slett ikke like kategorisk, og jeg dømmer ikke en person bare fordi han ikke er som meg», skriver Erikson i sin bok «Omgitt av idioter – hvordan forstå dem det ikke går an å forstå».

Han mener at dersom du vet hvilken farge du selv og de rundt deg tilhører, vil det hjelpe deg i kommunikasjon med andre.

Så tilbake til denne sjefen. Dersom du forstår deg på fargen hans og dermed skjønner hvorfor han oppfører seg og kommuniserer som han gjør, er det mulig å skape en god relasjon med ham. Erikson påstår faktisk at du kan få en god relasjon med hvem som helst, bare du mestrer systemet.

– Det handler om selvinnsikt. Vet du hvem du er, kan du skjønne hvordan andre oppfatter deg. Da kan du lettere tilpasse deg andre mennesker. Dette fører til smidig kommunikasjon og en bedre dialog.

Han mener også tilpassing og viten om hvem du selv og andre er vil føre til mindre konflikt og misoppfatning. Ifølge atferdsforskeren er det mottakeren i all kommunikasjon som bestemmer.

– Mennesker hører det de vil høre. De tolker og filtrerer basert på egne erfaringer. Det betyr at kommunikasjonen blir slik mottakeren vil, sier han.

– Hvordan har kunnskap om dette systemet hjulpet deg i hverdagen din?

– Min selvinnsikt er ganske god nå, og det har den ikke alltid vært. Jeg har akseptert hvem jeg er og er mer ydmyk rundt mine egne svakheter. Det har hjulpet meg masse, avslutter Erikson.