Fikk panikkangst på direkten – overveldet av den massive støtten

Jannecke Weeden (41) har siden i går fått godt over tusen meldinger i innboksen.

Siden i går har omlag 300.000 lest saken og sett videoen der TV3-programlederen Jannecke Weeden får panikkangst under God morgen Norges direktesending.

Se intervjuet øverst i saken.

Etter at TV 2 publiserte saken, har det eksplodert i Weedens innboks.

– Jeg har prøvd å lese gjennom alt, men det går ikke. Jeg har dårlig samvittighet for å ikke ha svart alle, sier 41-åringen til TV 2 over telefon fra London.

– Jeg tror det er veldig mange som setter pris på at de ikke er alene om å ha lidelsen.

Over tusen tilbakemeldinger

Weeden forteller at det rant inn med tilbakemeldinger på både Facebook, Instagram og på e-post. Til og med tre personer hadde klart å finne hennes private telefonnummer.

– Jeg har lest over tusen meldinger, og ikke en eneste tilbakemelding er negativ. De ønsker å fortelle at de kjenner seg igjen. Folk forteller meg at jeg er modig som sto fram. Det er så mange som takker meg, men egentlig er det jo absolutt ikke noe å takke meg for, sier hun.

Mange av de som har kontaktet Weeden privat er menn.

– Jeg vet at det er vanskeligere for menn å prate om sånne ting. Jeg er veldig stolt av at menn tar kontakt. At jeg kan få noen til å åpne seg, om det bare er til meg i første omgang, så er det første steg i riktig retning.

Weeden visste på forhånd at anfallet ville dukke opp under sending.

– I og med at jeg fikk forklart hvorfor jeg har det sånn, så vurderte jeg aldri å forlate studio. Men jeg må få berømme Vår Staude for måten hun taklet anfallet mitt på. Mange ønsker å hjelpe under slike situasjoner, men det som er trist og fint er at det bare er deg selv som kan hjelpe.

– Det verste noen kan si er: «Ta deg sammen.» Ikke si det til noen som har angst, opplyser Weeden.

– Pusten øker angsten

Psykologspesialist Belinda Ekornås forteller til TV 2 at det er gode behandlingsmetoder for angst, men at det er alt for mange som ikke oppsøker hjelp.

– Det er mange strategier man kan lære seg, blant annet pust. Jannecke snakker jo om pusten i innslaget til God morgen Norge. Pusten setter i gang adrenalinet og øker angsten, sier Ekornås.

Psykologspesialisten forteller videre at mye av angsten styres av katastrofetanker, slik som Weedens tidligere frykt for oppkast. Hvis man blir urolig i kroppen, kan man også ofte bli kvalm.

– Kaster man opp én gang, så blir man redd for å gjøre det igjen. Og slik får man angst for angsten, sier hun.

Angst for angsten

– Når man begynner å unngå situasjoner som kan fremkalle anfallene, så blir det som du sier en angst for angsten. Hva kan man gjøre for å unngå det?

– Man får aldri den mestringen, og dermed opprettholder man angsten. Man får følelsen av at man mister kontrollen. Og det er veldig mye det vi psykologer jobber med. Det å lære strategier for å roe ned kroppen, der det viktigste verktøyet er pusten.

Ekornås sier at de med panikkangst og annen type angstlidelse nå viser gode resultater i behandling, men at det ofte tar for lang tid før de søker hjelp.

– Er det mulig å stoppe et anfall når man merker at det kommer snikende?

– For å få ned adrenalinet og roe ned kroppen må man få den dype pusten. Få pusten ned i magen og ikke oppe i brystet. Det er det mest effektive for å forebygge anfall. Da vil ikke skjelvingen og munntørrheten sette i gang, forteller Ekornås.

Psykologen er ikke overrasket over Weedens enorme antall tilbakemeldinger. Hun forteller at angst er den største lidelsen hos barn, unge og voksne.

– Det er rett og slett en stor folkelidelse. Og det er veldig mange som kunne fått hjelp, men som heller blir engstelig av tanken og kvier seg – og dermed unngår det.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook