Einar Rasmussen fraråder nemlig alle elevene sine i det hele tatt å åpne læreboka forteller han i «Vårt lille land» på TV 2.

– Jeg var nok en skoletaper på barneskolen og tror nok at jeg innimellom har blitt sett på som regelrett dum, sier Rasmussen.

Tavle og svart tusj

Det er ingen som ser på Einar Rasmussen som dum i fysikkrommet på Nadderud videregående skole i Bærum i dag. Pensums vanskeligste tema står på programmet.

Foran tavla står lærer Rasmussen og forklarer induksjon med svart tusj som eneste hjelpemiddel. Det er ikke en eneste lærebok å se. Alle elevene har nemlig fulgt lærerens råd om ikke å bruke læreboka.

– I begynnelsen, når vi starter med fysikk, så fraråder jeg direkte elevene å lese læreboka. Det er fordi at lærebøkene er altfor tykke. Det er for mye informasjon og støy der. Ved å bruke læreboka lærer elvene kanskje om fysikk, men de lærer ikke fysikk, sier Rasmussen.

Se reportasjen i Vårt lille land på TV 2 i kveld kl 22.15.

Flere sider, dårligere resultater

Einar Rasmussen har stått mot alle reformene som er blitt innført i skolen siden han ble lærer i 1989. En periode var han pålagt ikke å bruke svart tusj på tavla. Læreren måtte bruke grønn eller rød fordi farger var viktig i undervisningen. Den utradisjonelle læreren har stått på sitt og levert fantastiske resultater hele veien.

RØRT: Einar Rasmussen blir rørt når han snakker om elever som han har sett oppnå gode resultater. Foto: Frank Melhus/TV 2.
RØRT: Einar Rasmussen blir rørt når han snakker om elever som han har sett oppnå gode resultater. Foto: Frank Melhus/TV 2.

– Det som har skjedd er jo at nivået i matte og fysikk har rast i Norge de siste tjue årene. Samtidig har volumet av bøkene og oppgavesamlinger økt veldig mye, forklarer han.

– Det er jo sånne komiteer som lager læreplanmål, nesten litt politiske litt diffuse mål, og så må lærebokforfatterne nå alle disse målene, boka må ta for seg alle målene som står der, og da vokser det og blir for stort, det blir for mye, og så lærer man altfor mange temaer, og så har man ikke tid til å lære noe skikkelig.

Skoletaper

På 70- og 80-tallet ble Einar Rasmussen verdensmester i kajakk fire ganger. Han vet godt hvordan det er å lykkes. Men Einar vet også veldig godt hvordan det ikke er å være best. På skolen slet han med lese- og skrivevansker og ble plassert i spesialklassen.

– Jeg hadde vanskelig for å lære ting utenat, jeg var dårlig til å skrive, og i begynnelsen så regnet jeg ikke så riktig heller, forteller han.

Selv i dag gir ordblindheten superlæreren utfordringer.

­

SKOLELEI: PÅ Barne- og ungdomsskolen var Einar Rasmussen en skoletaper. Foto: Privat.
SKOLELEI: PÅ Barne- og ungdomsskolen var Einar Rasmussen en skoletaper. Foto: Privat.

– Jeg gjetter veldig når jeg leser, så noen ganger blir innholdet helt feil. I tillegg har jeg store problemer med å huske det jeg har lest. Når jeg leser bruker jeg all konsentrasjonen på å lese riktig, så da fester ingenting seg.

Så lyset

Einar gikk selv gjennom skolen uten å lese lærebøkene. Det orket han ikke. Han forsto jo ikke hva som sto der. På videregående hadde han for syns skyld én mattebok i sekken.

Allerede på barneskolen var han skolelei. Helt til han plutselig oppdaget at forsto ting ingen andre forsto.

– Da vi fikk «nøtteknekkeroppgaver», så ble jeg overrasket, for det var rett og slett oppgaver med kort tekst, med veldig lite arbeid å gjøre, men de var vanskelige å løse. Og de synes jeg var morsomme. Da oppdaget jeg at dette var det ikke alle som fikk til.

Det som skjedde i fysikktimene var enda merkeligere.

– Fysikk skjønte jeg ikke at var et fag. Det var jo helt opplagt. Det var jo så lett det faget. Så det forsto jeg egentlig ikke vitsen med. Det var jo bare selvfølgeligheter

– Jeg ble veldig forundret over at folk syns dette var vanskelig, smiler Rasmussen.

Rasmussen husker at han selv læreren hadde problemer med oppgaver han så løsningen på med en gang.

– Så de fagene, de gikk veldig greit, så da var hadde jeg liksom staket ut kursen. Da studerer jeg dette.

Egen lærebok

Da Einar Rasmussen studerte var han avhengig av gode forelesere som viste og forklarte på tavla. Studieteknikken han utarbeidet som ordblind student er den han selv nå bruker på elevene sine.

– I matte og fysikk må man bygge stein på stein. For å lære noe nytt tar vi utgangspunkt i noe vi allerede kan, sier han.

Derfor har han nå sammen med to tidligere elever skrevet en matematikkbok bygget på sin pedagogikk. På kun 150 sider mener Einar at han dekker opp pensum for hele ungdomskolen og godt inn i videregående skole.

– Å fjerne støy har vært grunntanken her. I tillegg er boken satt opp slik at den er intuitiv. Først må du lære dette, så kan du lære dette. Jeg tror at når volumet øker slik som vi har sett på lærebøkene de siste 20 årene, så får du det problemet at elevene ikke ser noen røde tråder. Vår filosofi er derfor at ved å gjøre det mindre og enklere og la det mer henge sammen, så er det lettere å se mønsteret, og det er jo det matematikk og fysikk er, at du ser og forstår mønsteret, sier Einar Rasmussen.

Og hvordan gikk det med elevene som han frarådet å lese læreboka? «Vårt lille land» fulgte elevene på eksamen og resultatene var oppsiktsvekkende.

Se historien om superlæreren Einar Rasmussen i «Vårt lille land» på TV 2 søndag kl. 22.15 eller når som helst på TV2Sumo.