Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Avtalen med den amerikanske TV-kanalen ble signert av TV 2, produksjonsselskapet Monster og musikkprodusent Jørn Dahls selskap Little Hill denne uken.

Kanaldirektør i TV 2, Trond Håndlykken Kvernstrøm, er svært fornøyd med å hale i land en slik avtale.

– I TV 2 har vi de 2-3 siste årene hatt som mål å utvikle ideer som også kan gå «world wide». At vi nå har signert avtale med NBC, som fra før sender de største talentprogrammene i USA, er stort. Dette er uten tvil den største tv-eksporten fra Norge noensinne, sier Kvernstrøm.

Blir storsatsning

NBC har gjort det klart at de vil gjøre The Stream til en storsatsning.

– Lykkes vi med dette så er det intet mindre enn formidabelt og en drøm som går i oppfyllelse. Dette er en honnør til interne krefter og våre samarbeidspartnere Monster og Little Hill. Det er en stor dag for alle som kjemper for godt innhold på TV-skjermen hver eneste dag i norsk produksjonsbransje, sier programdirektør Jarle Nakken i TV 2.

Vil finne den nye Bieber

Den amerikanske TV-kanalen utviser entusiasme over The Streams unike måte å oppdage musikktalenter ved bruk av internett og sosiale medier, og ser frem til å sette i gang jakten på den nye Justin Bieber.

– Vi gleder oss veldig til å bruke en så moderne metode til å oppdage nye talenter og opprette samarbeid mellom de beste artistene og de mest innflytelsesrike i musikkindustrien, sier Paul Telegdy, sjef for Alternative and Reality Group i NBC Entertainment.

Salget har også fått stor internasjonal oppmerksomhet, blant annet i det amerikanske bransjebladet Billboard og i Variety.

– Morsomt å lykkes

Det er distributøren Nordic World som står bak handelen. Selskapet har stått for en rekke salg av andre norske programmer og formater til utlandet, men administrerende direktør, Espen Huseby, understreker at dette er det største.

– Det er lagt ned mye jobb i å markedsføre «The Stream» i det internasjonale markedet, og det er ekstra morsomt når vi lykkes, sammen med TV 2 og Monster, i å få en avtale med et av verdens største TV-selskaper, konstaterer Huseby.

Produksjonsselskapet Monster jubler også over at avtalen er i boks.

– Dette er en veldig stor dag for oss. Vi må bare være veldig glade for at Jørn Dahl kom til oss med ideen til programmet og at TV 2 turte å gå i utvikling og satser på norskutviklet egenproduksjon, sier Ingvild Daae, administrerende direktør i Monster.

Ni artister med platekontrakt

The Stream hadde premiere på TV 2 i høst, og til nå er det ni norske artister som har fått platekontrakt i verdens tre største plateselskaper: Universal Music, Sony Music og Warner Music.

– Nå er jeg signert hos Sony, og det er helt sjukt! Det er litt uvirkelig, faktisk. Jeg har bare sittet på gutterommet, og når er jeg signert hos et av verdens største plateselskaper, sa en meget fornøyd Eivind Wøien (17) etter programmet sist fredag.

Onsdag toppet Wøien, som går under artistnavnet Maybon, Spotifys topp 50-viralliste i Norge.