Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De siste ti årene har antall nordmenn med søvnproblemer økt betraktelig:

– Vi antar nå at 15 prosent av den voksne befolkning hadde hatt godt av skikkelig behandling, forteller søvnforsker Børge Sivertsen (40) til God morgen Norge.

Normalt å slite

Sivertsen er seniorforsker ved Folkehelseinstituttet og har, i tillegg til søvn, behandlingsforskning som fagområde. Han forklarer at å slite litt med søvnen er helt normalt. Men når det begynner å gå utover hvordan du fungerer i hverdagen, har man et problem.

– Hvis du sliter med innsovingen, våkner flere ganger i løpet av natten, og er trøtt og sliten på dagtid, snakker vi om diagnosen insomni, sier forskeren,

Kan miste evnen til å jobbe

Går man ubehandlet i lang tid kan mangel på søvn føre til helseskader, noe Folkehelseinstituttet har bedrevet mye forskning på. Særlig kan psyken rammes, sier Sivertsen:

– Du vil slite mentalt, og du vil øke risikoen for smerteproblematikk.
Det er også betydelig risiko for at du faller ut av arbeidslivet, sier Sivertsen.

Ny behandlingsform

Etter ti års forskning på dette temaet kan Sivertsen og teamet på Folkehelseinstituttet endelig lansere en behandling som de tror vil gi resultater:

– Vi kaller det kognitiv atferdsterapi. Det er enkle råd og teknikker om hva man bør gjøre for å forbedre søvnvanene sine: teknikker folk egentlig vet om, men som de må «sy sammen» og følge i flere uker for at det skal kunne være til hjelp, forteller Sivertsen.

Etterlyser søvnløse

Behandlingsformen inngår i et forskningsprosjekt som er ledet av Folkehelseinstituttet, NTNU og St. Olavs hospital i Trondheim.

Teamet bak forskningsprosjektet SHUTi («Sleep Healthy Using The Internet») lover at åtte av ti vil bli kvitt plagene sine dersom de følger programmet,

På nettsiden sovnmestring.no kan man melde seg på dersom man er interessert i å bli plukket ut til å følge programmet.

– Legg deg sent!

Avslutningsvis kommer søvnforskeren med konkrete råd til hvordan man kan opparbeide seg gode søvnrutiner. Måten å komme seg dit på vil kanskje overraske mange:

– Det handler om å komprimere søvnen så du faktisk sover den tiden du er i sengen. Legg deg seint når du først er trøtt, og stå opp tidlig til samme tid hver eneste dag, sier Sivertsen.

Se hele intervjuet med søvnforskeren øverst i denne artikkelen.