Ett enkelt triks kan spare deg mange hundrelapper på flyreisen

Store forskjeller på nøyaktig samme flyreise.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvis du snart skal bestille flybilletter til sommerferien, bør du følge med nå. Er du ikke oppmerksom, risikerer du å betale mange hundrelapper mer enn nødvendig.

Straks begynner virkelig kjøret for å booke flybilletter til sommeren. Ifølge en undersøkelse gjort av Norstat, har tre av fire ennå ikke bestilt ferie, noe som betyr at april og mai kan bli travle måneder for flyselskaper og reisebyråer.

Men hvordan booker man egentlig de billigste flybillettene?

Prisforskjell på hundrevis av kroner

TV 2 hjelper deg har trålet nettet etter ledetråder til hvordan man kan forsikre seg om at man betaler minst mulig for flybilletter. Vi samlet flere hundre priser hos noen av de mest populære reisebyråene online, og sjekket de opp mot prisene man får hvis man booker direkte fra flyselskapene.

Og underveis snublet vi over noe rart.

Mange av reisebyråene på nett har en prissetting som avhenger av om du først har besøkt en prissammenligningsnettside, som for eksempel Finn reise eller Momondo. Og hvis man velger å gå direkte til reisebyråets nettsider, kan prisen være flere hundre kroner dyrere enn hvis man først besøker en samleside.

Med andre ord vil reisebyråer som for eksempel Flightfinder, Travellink og Supersaver gi deg en dårligere pris på flyreisen om du besøker deres nettside direkte, enn om du du først sammenligner prisene hos Finn eller Momondo.

Hos byrået Flightfinder fant vi for eksempel en flyreise som var hele 800 kroner dyrere om man ikke hadde besøkt en sammenligningsside først.

Stor konkurranse

Markedssjef i Finn reise, Terje Bjerke, blir ikke overrasket når vi forteller hva vi har funnet, og mener forklaringen er enkel.

– Når man går direkte inn i butikken til et online-byrå, så er du allerede inne i butikken, og da konkurrerer de ikke om deg som kunde. Men når du går inn i samme butikken via for eksempel Finn reise så er det gjerne lavere pris, for da er det stor konkurranse.

Han forteller også at dette er et fenomen de har sett spesielt blant reisebyråer.

– Vi ser at dette er utbredt i reisebransjen, men vi vet ikke nøyaktig hvor stort det er.

Erkjenner kritikken

Online-byrået Flightfinder har hovedkontor i Stockholm og skriver på sine nettsider: «Vi er reisebyrået som hjelper deg å finne den billigste flybilletten og den raskeste reisen».

I vår undersøkelse var prisen konsekvent dyrere direkte på deres nettsider, og avviket kunne altså være så mye som 800 kroner.

Presseansvarlig i reisebyrået, Anna Löfgren, hevder at årsaken til prissettingen er at prisene er dynamiske, og at man like gjerne kan få en billigere pris direkte på Flightfinder.

– Noen ganger kan vi ha kampanjer som er rettet mot prissammenligningssidene, og i visse tilfeller kan det være motsatt, altså at man finner disse kampanjene direkte på våre nettsider.

– Vi har ikke funnet noen sånne eksempler. Betyr det at det ikke lønner seg å gå direkte til Flightfinder?

– Da gjør man best i å titte først på prissammenligningssidene, men også se hva som skjer om man går direkte til hjemmesiden.

– Det handler om tilbud og etterspørsel

Ifølge Löfgren er dette noe som skjer i hele bransjen, og Flightfinder er avhengig av å bruke den strategien for å være konkurransedyktige.

– Jeg tror at man må forstå hvordan reisebransjen har forandret seg over tid. Det handler om tilbud og etterspørsel. Byråene ser på hvilke søk du gjør, og da kan en pris se annerledes ut hvis man besøker en annen nettside.

Hun hevder også at Flightfinder har tilbud til faste kunder som man ikke får via prissammenligningsnettsidene.

– Det kan jo se ut som dere tar litt mer penger hvis dere vet at man ikke har sammenlignet prisen først.

– De kundene som booker på vår hjemmeside premieres på andre måter. Det kommer ut tilbud til dem via nyhetsbrev og slike ting, så der kan man i blant få tjenester eller reiser som man ikke finner online.

Reisebyrået Expedia er de eneste i vår undersøkelse som sier at de ikke har en bevisst strategi hvor de gir forskjellige priser til ulike nettsider. Expedia sier at det kan virke sånn fordi prisene på ulike nettsider endres raskt – men ikke helt samtidig.

  • TV 2 hjelper deg sendes torsdag klokken 20.30.