TV 2 Hjelper deg:

Blir sjokkert når de ser hva rørleggeren skal ha betalt for

TV 2 hjelper deg har tatt en nærmere kikke på hva du egentlig betaler for når rørleggeren din er på besøk.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hva er det du egentlig betaler for etter at rørleggeren har vært på besøk?

TV 2 hjelper deg ga åtte rørleggere samme oppdrag, men fikk åtte svært forskjellige fakturaer tilbake.

De aktuelle rørleggerkjedene for denne testen, Comfort, Bademiljø, Varme og Bad og VVS Eksperten, skulle alle utføre samme jobb – å fikse en lekkasje under en vask.

Samme jobb – ulik faktura

Undersøkelsen viser at flere av rørleggerne tok ekstra betalt for bilkjøring, selv om ingen av dem hadde mer enn ti kilometer kjørevei. Dyrest var en rørlegger hos VVS Eksperten, der fire kilometer kjørevei kostet 420 kroner.

Det var ikke det eneste TV 2 hjelper deg stusset over da fakturaene kom. Hos den ene rørleggeren fra Comfort tok de betalt for både bil og verktøykostnader, totalt 248 kroner.

Tar betalt for verktøy

Tilleggsutgiftene stoppet ikke der. Løsningen på lekkasjen under vasken var å bytte en pakning, men det var det ikke alle som hadde med seg i bilen.

Rørleggeren som måtte ut for å kjøpe pakning fakturerte en halvtime mer enn de fleste.

Men ifølge Forbrukerrådet er alt innenfor regelverket.

– Her er alt innenfor lover og regler, men vi forstår at folk reagerer når de ser at de må betale for bil som er kjørt kort avstand, parkering og verktøy, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos.

FORSTÅR: Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet forstår at folk reagerer, men avkrefter at det er ulovlig.
FORSTÅR: Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet forstår at folk reagerer, men avkrefter at det er ulovlig.

– Det er ikke så veldig tillitsvekkende når man fakturerer på så ulike måter. Vi anbefaler at folk får en fastpris og at man gjør det skriftlig, legger Halsos til.

Vil kartlegge rutinene

Det var store prisforskjeller på totalbeløpet på fakturaene. Den rimeligste rørleggeren kom fra Comfort og kostet 1346 kroner inkludert moms. I motsatt ende finner vi de to rørleggerne hos Bademiljø, hvor den dyreste kostet 2250 kroner inkludert moms.

– I dette tilfellet skyldes nok det at disse to bedriftene benyttet minstepris, sier kjedeleder i Bademiljø, John-Arne Eiken.

– Det er selvfølgelig ikke greit at vi er 1000 kroner dyrere enn den billigste. Vi kommer til å se på rutinene og eventuelt gå ut med en anbefaling på vegne av kjeden slik at vi er sikre på at vi blir oppfattet som konkurransedyktige på pris, sier Eiken.

Ønsker å tilbakebetale

VVS Eksperten ønsker ikke å stille til intervju, men daglig leder Jan Vang sier i en epost til TV 2 hjelper deg at «når det gjelder rørleggerens regning må dere ta kontakt direkte med det enkelte firma. Vi som kjedekontor har ingen påvirkning på rørleggerens faktura».

TILLEGGSUTGIFT: Rørleggeren hos VVS Eksperten tok 420 kroner for fire kilometer bilkjøring.
TILLEGGSUTGIFT: Rørleggeren hos VVS Eksperten tok 420 kroner for fire kilometer bilkjøring.

Firmaet som fakturerte oss 420 kroner for bil ønsker ikke å stille til intervju.

Det andre rørleggerfirmaet sier til oss at rørleggeren deres skulle hatt pakning i bilen, og at de ønsker å tilbakebetale oss for den ekstra halvtimen de fakturerte.

Forstår at det er upresist

Vi møter administrerende direktør i Comfort, Inger Nerdrum, hvor en av rørleggerne tok betalt for verktøy.

– Verktøy er et samlebegrep som også inneholder blant annet forbrukermateriell, bilordning og kilometergodtgjørelse. At denne spesifikasjonen kan virke noe upresis for kunden, det kan vi forstå, sier Nerdrum.

– Skjønner du at kunder synes det er litt rart å måtte betale for verktøy?

– Ja, men så lenge rørleggeren kan dokumentere og spesifisere i etterkant så er det i utgangspunktet ikke noe problem tenker jeg.

– Hvorfor fakturerer deres rørleggerbutikker så forskjellig?

– Jeg kjenner ikke detaljene til fakturaoppsettet her. Men på generelt grunnlag vil jeg tro at begge våre rørleggere inkluderer de samme utgiftene, men de har ført dette på ulike poster, så noen har kanskje bakt dette inn i en timepris, forklarer Nerdrum, og legger til:

– Dette er selvstendige bedrifter og hvordan de setter opp sine poster i en faktura, om de benytter fastpris eller en spesifisering, blir i utgangspunktet opp til hver enkelt å vurdere. Ut fra det jeg kan se så har begge Comfort-rørleggerne gitt en god pris totalt, og det bør være avgjørende for kunden til syvende og sist, avslutter Nerdrum.