Tv 2 hjelper deg testET:

To av tre med perfekt syn ble anbefalt å kjøpe briller

TV 2 hjelper deg har undersøkt om norske optikerkjeder gir riktige råd til kundene sine.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

TV 2 Hjelper deg har testet om de fem største og mest kjente optikerkjedene gir riktige råd til kundene sine.

Tre reportere dro til Brilleland, Krogh Optikk, Synsam, Specsavers og Interoptik – totalt 15 besøk.

Grundig synstest

I forkant av undersøkelsen tok de en grundig synstest hos Oslos øyelegesenter. Øyelege Kjell Sandvig bekrefter at synet hos de tre reporterne er bra og at de ikke trenger briller.

Han mener at optikerne befinner seg i en skvis mellom å gi gode medisinske råd, og det å selge briller.

– Det kan noen ganger føre til at de tilbyr briller som ikke er godt begrunnet rent faglig, sier Sandvig.

Ble anbefalt briller

Under testen var flere av optikerne tydelige på at reporterne ikke trenger briller. Både Brilleland, Krogh Optikk og Synsam var blant disse.

To av tre optikere hos Interoptik anbefalte briller, mens en av optikerne spurte om de ville kjøpe briller.

Hos Specsavers var det to av tre som spurte om de ville kjøpe, eller anbefalte reporterne å kjøpe.

EKSPERT: Øyelege Kjell Sandvik sjekket reporternes syn før de testet optikernes råd. 
EKSPERT: Øyelege Kjell Sandvik sjekket reporternes syn før de testet optikernes råd. 

Feil med briller

Øyelege Sandvig er enig med optikerne som ikke vil selge dem briller.

– Jeg synes de fleste av dere fikk gode råd av de fleste av optikerne. Nettopp at de ikke anbefalte briller i de fleste tilfellene, sier han etter testen.

Han er kritisk til optikerne som anbefalte briller.

– Det er et råd han helst skulle vært foruten. Det blir en brille han ikke kommer til å få noe glede av. På den måten blir han også utsatt for helt unødvendige utgifter. Det er feil å gi ham briller, konstaterer han.

GIKK RUNDEN: TV 2 Reporterne Malene Drivenes, Mathias Ogre, og Kathrine Stava sjekket fem optikerkjeder. 
GIKK RUNDEN: TV 2 Reporterne Malene Drivenes, Mathias Ogre, og Kathrine Stava sjekket fem optikerkjeder. 

Ikke god nok grunn

Et av argumentene hos Interoptik for å kjøpe briller var at de ble dekket av arbeidsgiver. Denne forskriften er ikke utslagsgivende mener øyelegen.

– Det i seg selv er ikke noe grunn til å gi briller de ikke trenger, sier Sandvig.

Han mener at det er pasientens behov som skal være årsaken til at man skaffer seg briller.

– I de fleste tilfeller tror jeg man kan stole på deres råd, men innimellom kan det kanskje være noen som er mer presset til å gi en unødvendig brille enn andre, tilføyer han.

Interoptik står på sitt

Interoptik mener selv de har gitt riktige råd om å anbefale briller.

– Slik jeg har lest disse undersøkelsene som er gjort hos oss, så mener vi at det er et riktig råd som er gitt, sier Erik Robertstad, faglig talsperson i Interoptik.

Interoptikk mener at deres åpenbare interesse er å ta vare på folks syn og øyehelse i et livsløpsperspektiv.

– Vi tjener først og fremst penger på å ha lojale kunder. Vi har veldig lojale kunder og pasienter som kommer til oss gjennom ulike faser av livet. Det ville være en svært dårlig forretningside å forsøke å selge noe som vi ikke synes at folk har bruk for, sier Robertstad.

Vanskelig terreng

Specsavers, som anbefalte briller i to av tre tilfeller, er også først og fremst opptatte av kundens behov.

– Vi er veldig opptatte av at kundene får en god opplevelse når de kommer til butikkene våre. De faglige rådene om kjøp av brille og øyehelse skal være basert på synsprøver på synsprøverommet, sier fagsjef hos Specsavers Trine Johnsen.

Hun er klar over at de befinner seg i et vanskelig terreng når det gjelder å anbefale briller eller ei.

– Det er en problemstilling som er kjent i hele bransjen. Her er det snakk om yrkestolthet. Vi er helsepersonell og må aggere deretter. Det handler også om etikk og respekt for de man snakker med, avslutter hun.

Se TV 2 Hjelper deg, torsdager kl. 20.30!