
Kate Winslet ankom Oscar-festen i «søppelsekk»: – Hva tenkte du på?
Moteeksperten har trillet terningen over de beste og verste Oscar-kjolene 2016.
Natt til mandag samlet verdens største filmstjerner seg i Dolby Theatre i Los Angeles.
Årets Oscar-fest er den 88. i rekken, og stjernen hadde funnet frem finstasen for den prestisjefulle filmprisutdelingen.
Vi har latt moteekspert Kjersti Skar Staarvik trille terningen på kveldens antrekk og avgjøre hvem som skinte som en stjerne på den røde løperen og hvem som bommet.
Nattens best kledde
ALICIA VIKANDER

VÅRLIG: Det unge stjerneskuddet i filmen «The Danish Girl» var modig og valgte en gul kreasjon fra Louis Vuitton på den røde løperen. Det skal mye til å ikke bli kveldens påskekylling med dette fargevalget, men med smakfulle applikasjoner i sølv, en dæsj sitron som demper det knallgule, og superenkelt tilbehør blir den svenske skuespilleren et lyspunkt blant mange ellers så duse fargevalg fra Hollywood-eliten.
Terninkast: 6
OLIVIA MUNN

ORANSJE TRIUMF: Å, for en vanskelige farge – men å, for et fantastisk unntak fra hovedregelen om at oransje er nærmest håpløst på den røde løperen. For mange vil denne fargen kræsje med hudtonen, gjøre det nesten umulig å velge leppestift og enda vanskeligere å matche mot fargen på den røde løperen, men Olivia Munn er definitivt kvinnen som klarer alt sammen i denne minimalistiske kjolen fra Stella McCartney. Det er enkelt, elegant og tidløst.
Terningkast: 6
ROONEY MARA

BLONDER: For en brud som ønsker seg noe litt utenom det vanlige, kunne denne kreasjonen fra Givenchy absolutt være et alternativ. Den gjør seg slett ikke dårlig på Oscar-løperen heller. Rooney Mara har det med å dukke opp i skulpturerte, litt småsære kjoler som ikke hadde passet så mange andre. Denne litt tandre blondekreasjonen byr på en miks av det sexy og tilkneppede, og passer Rooney utmerket.
Terningkast: 5
DORITH MOUS

SORT SVANE: Den er dyster og nesten på grensen til uegnet for en anledning med positivt fortegn, men Dorith Mouss kreasjon fra Dennis Diem balanserer sylskarpt og lander innenfor. Den sorte svanen i Svanesjøen møter tilkneppet Victoria-tid, men løses forsiktig opp med kontemporære elementer i styling. Nydelig!
Terningkast: 5
RACHEL MCADAMS

MIKS: 90-tallet har for alvor gjort comeback denne sesongen, og det er her Rachel McAdams synes å hente sin Oscar-inspirasjon. Silkekjolen fra August Getty Atelier er enkel, sexy og helt riktig akkurat nå. Pluss får hun også for ikke å gå bananas med tilbehør og styling. Det meste stemmer her.
Terningkast: 5
DAISY RIDLEY

CHARLESTON: Den 20-tallsinspirerte couture-kreasjonen fra Chanel i kjølig blått og med utsøkt broderi er både søt og småfrekk på samme tid, akkurat som kvinnene som danset Charleston inn i natten for 90 år siden. Kombinert med minimalistisk tilbehør og styling blir Daisy Ridleys antrekk definitivt Oscar-kvelden verdig.
Terningkast: 5
SAOIRSE RONAN

KLASSISK: Saoirse Ronan i en klassisk paljettkjole inspirert av Hollywoods gullalder. Det kunne lett blitt for mye av det gode med heldekkende paljetter i blitz-regnet utenfor Dolby Theatre, men med tilbehør holdt til et minimum og naturlig makeup er dette Calvin Klein-antrekket som skapt for den røde løperen.
Terningkast: 5
JENNIFER LAWRENCE

SPILLER SAFE: Etter det famøse fallet under Oscar-utdelingen 2013 er det kanskje ikke så rart at Jennifer Lawrence dropper de aller mest voldsomme kreasjonene. Denne couture-kjolen fra Dior er sensuell og et utsøkt stykke håndverk, men den vil nok ikke gå inn i historiebøkene.
Terningkast: 4
Nattens verst kledde
KATE WINSLET

MAGEPLASK: Nei, og nei. Nydelige Kate gjør seg bra i det meste, men denne glasserte søppelsekken fra Ralph Lauren unner vi ingen å åle seg inn i. Hva tenkte du på?
Terningkast : 1
DEBBIE MATENOPOULOS

STATUETT: Det kan se ut som Debbie Matenopoulos har tatt dresskoden litt vel bokstavelig og forsøkt å BLI kveldens Oscar-statuett. Vi elsker egentlig både gull, glitter og paljetter, men skal det brukes samtidig? Vel, i så fall må det gjøres mer smakfullt enn dette. Vi blendes! Og det forvirrende snittet hjelper ikke på utfallet.
Terningkast: 1
SANDY POWELL

HJELP: Jeg er målløs og setter nesten paljettene mine i halsen! Er dette en vits? Spretter noen frem med skjult kamera snart? Hvis ikke får Sandy Powell ta dette på kontoen for bevisstløs i påkledningsøyeblikket. Det er nesten ikke til å tro at denne dama faktisk er kostymedesigner med fantastiske kostymedramaer på merittlisten.
Terningkast: 1
SOPHIA VERGARA

VULGÆRT: Til vanlig ville vi gitt tommel opp for kombinasjonen kongeblått, perler og silkeorganza, men denne Marchesa-kreasjonen ble alt for mye av det gode. Sophia Vergara har heldigvis begrenset tilbehøret, men det hjelper dessverre ikke så mye når motehuset har gått bananas med stoffrull, saks og perler. Den småvulgære utringningen gjør ikke saken bedre.
Terningkast: 2
REESE WITHERSPOON

IKKE HELDIG: Her er det som om det er noe som ikke stemmer. Det skulpturelle brystpartiet virker feilproporsjonert for skuespillerinnen, de fremhevede spilene synes simple, og er det BH-en som stikker opp der? Skivebom.
Terningkast: 2
HEIDI KLUM

ROTETE: Jeg har ingenting i mot assymetri, ei heller mot blomsterapplikasjoner, chiffon eller duse lillanyanser. Men her blir det bare alt for mye av det gode. Det er enkeltelementer jeg liker her, men resultatet blir rotete og lite smakfullt. Versace kan bedre, Klum kan bedre.
Terningkast: 2
OLIVIA WILDE

MANGLER NOE: Vi elsker vanligvis kjolevalgene til denne dyktige 31-åringen, men denne gangen når hun ikke topp 10. Den nesten navledype utringningen på denne Valentino-kreasjonen er ikke problemet i seg selv, men det er som om det mangler noe her; et forstykke som kunne «avrundet» looken, et brudd i teksturen, en dæsj farge eller mer iøyenfallende tilbehør. Det hjelper ikke at hun velger et supertrendy Choker-smykke i halsen - resultatet er vakkert, men tannløst og halvferdig.
Terningkast: 3
CATE BLANCHETT

Hun er ofte å finne på best kledd-listene, men denne gangen når ikke Cate Blanchett helt opp hos meg. Armani-kjolen har et fint utgangspunkt, med kjølige fargetoner som matcher Blanchetts hud hår og lynne, men blomsterappliksjonene blir for store, for mange og for iøynefallende.
Terningkast: 3
Opplysningene om hvilke motehus som står bak de ulike kreasjonene er hentet fra Vogue.com
Se flere antrekk fra årets Oscar-fest her:




