TV 2 Hjelper deg:

Sjokkresultat i rørleggertest

Kan man stole på at håndverkere gjør jobben raskt og riktig? TV 2 hjelper deg har testet de store norske rørleggerkjedene.

– Du legger rør opp her til kjøkken og bad? Perfekt!

I et oppussingsprosjekt på Vålerenga i Oslo møter vi daglig leder i Norsk Rørservice AS, Hussein El Haddaoui. Sammen med kollega Darius Costea passer han på at det nye badet blir perfekt.

– Jeg er veldig streng, og passer på at ting skal være hundre prosent. Det er yrkesstoltheten min, sier Haddaoui.

– Man skal ikke ta snarveier, men det er det mange som gjør. At folk ikke får dårlig samvittighet ved å utføre et dårlig arbeide, det skjønner jeg ikke.

Test av de store rørleggerkjedene

TV 2 hjelper deg ønsker å undersøke om de store norske rørleggerkjedene finner alle feil og utbedrer dem raskt og enkelt. Vi får derfor hjelp av Haddaoui til å plante 3 enkle feil på et bad i Oslo.

– Da tenker jeg at vi tar servantbatteriet og ødelegger pakningen på den. Da ser du at det dypper herfra nå, forklarer Haddaoui, og understreker følgende,

RESULTATET: TV 2 Hjelper deg sin rørleggertest. 
RESULTATET: TV 2 Hjelper deg sin rørleggertest. 

– Har du ikke pakning i bilen, da må du finne deg en annen jobb. Enkelt og greit.

I tillegg lager Haddaoui dårlig trykk på kaldtvannet i vasken. Dette mener vår ekspert at rørleggerne bør sjekke og utbedre, selv om vi ikke nevner dette spesielt.

Siste feil er i dusjen, her setter Haddaoui inn litt hamp for å lage dårlig trykk på varmtvannet.

Klarer rørleggerne å finne feilene?

Vi har plantet tre feil, og skal nå få besøk av rørleggere fra Bademiljø, Varme og Bad, VVS Eksperten og Comfort.

Rørleggerne skal altså, 1. skifte pakning, 2. åpne kaldtvannet og 3. fjerne hamp i dusjen.

Etter at åtte rørleggere, to fra hver kjede, har vært inne på vårt bad, møter vi en spent Haddaoui for å vise han arbeidene som er gjort.

– Hm, det der er ikke bra. Pakninger skal du alltid ha med i bilen, sier Haddaoui når vi viser han et videoklipp fra VVS Eksperten.

Faktisk var det kun to av åtte rørleggere som klarte å rette alle feilene.

– Her spør du han flere ganger om det kan være noe galt med pakningen, åpne opp da og sjekk, sier en oppgitt Haddaoui.

BADEMILJØ: Kjedeleder John Arne Eiken.
BADEMILJØ: Kjedeleder John Arne Eiken.
VARME OG BAD: Daglig leder Øystein Kjellsen.
VARME OG BAD: Daglig leder Øystein Kjellsen.
VVS EKSPERTEN AS: Daglig leder Jan Vang.
VVS EKSPERTEN AS: Daglig leder Jan Vang.

Dette svarer kjedene

Comfort:

Rørleggerne fra Comfort åpnet begge pakningen, men får ikke full score siden den ene ikke så at det var dårlig trykk på kaldtvannet.

– Alle feilene skulle ha vært avdekket. Vi kan alltid bli bedre, noe kjeden har i fokus og tar på største alvor, sier administrerende direktør Inger Nerdrum.

Varme og Bad:

Hos Varme og Bad var det ingen som åpnet for å sjekke pakningen, på tross av at begge rørleggeren fikk flere hint.

– Jeg tenker, kjære kollega, skru opp! Det er synd å se at vi ikke sjekker pakningen, sier daglig leder Øystein Kjellsen.

Bademiljø:

Hos Bademiljø var det én rørlegger som sjekket og skiftet pakning, den andre gjorde det ikke.

– Vi trener hele tiden på å bli bedre, forteller kjedeleder John-Arne Eiken.

– 100% er vanskelig å oppnå, men det er vårt mål.

VVS Eksperten:

PÅ BADET: Rørlegger Hussein El Haddaoui lager feil på badet. 
PÅ BADET: Rørlegger Hussein El Haddaoui lager feil på badet. 

Mens den ene rørleggeren til VVS Eksperten kun strammet til, sjekket den andre pakningen. Rørleggeren får likevel ikke godkjent siden han ikke hadde med seg pakning i bilen. Daglig leder, Jan Vang sier dette:

– Nei, han gjorde vel i og for seg en bra jobb, eller en grei jobb, han gjorde det. Skulle kanskje hatt den pakningen men vi har 130.000 vareartikler og alle er ikke mulige å ha med, forklarer daglig leder, Jan Vang.

Hva tenker du om at han ikke hadde med pakning i bilen?

Nei, jeg mener vel det at normalt servicebil hadde nok hatt den pakning ja, avslutter Vang.

Hvordan vi utførte testen:

Vår ekspert, Hussein El Haddaoui, plantet tre enkle feil på et bad i Oslo.

Vi bestilte deretter to rørleggere fra kjedene Comfort, Bademiljø, Varme og Bad og VVS Eksperten, til sammen åtte rørleggere.

På telefon fortalte vi dem at vi hadde en vask hvor det lakk litt under og at det var fuktig.

Da rørlegger utførte arbeidet sa vi også at det var litt dårlig trykk i dusjen, og spurte om de kunne tatt en titt på det når de først var på badet.

Vi sa ikke at det var dårlig trykk på kaldtvannet i vasken. Dette mener vår ekspert at rørleggerne burde sjekket og utbedret selv om vi ikke nevnte dette spesielt.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook