MatKontrollen har fasiten:

Grønnsakene som egentlig inngår i «fem om dagen»

Hvilke grønnsaker teller? Hvor mye juice kan man drikke? Hvor stor er en «porsjon»?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Matkontrollen har sett nærmere på forskningslitteraturen bak «fem om dagen» og funnet en rekke overraskelser.

Ikke gull alt som er grønt

En rekke (sunn) mat er teknisk sett verken grønnsaker eller frukt og inngår følgelig ikke som en del av fem om dagen. Blant dem finner vi: Poteter, sopp, linser, erter, mais, og oliven i lake.

Så hva er egentlig forskjellen på «fem om dagen» og mat som er «bare» er sunn?

– Dette er toppsjiktet av sunn mat, den virkelige «supermaten» vår, forklarer Helsedirektoratets divisjonsdirektør for folkehelse Linda Granlund.

– «Fem om dagen» er jo bare ett av flere kostholdsråd vi har, men frukt og grønnsaker som inngår i «fem om dagen» har godt dokumentert forebygging mot hjerte- og karsykdommer og kreft. Mais, potet, erter og så videre er sunt alt sammen, vi anbefaler å spise det, men de mangler tilstrekkelig helsedokumentasjon til å kvalifisere som en av «fem om dagen».

MER FRUKT: I Australia anbefaler de sju om dagen. 
MER FRUKT: I Australia anbefaler de sju om dagen. 

Hvor mye juice?

Mange sorter juice teller blant fem om dagen. Kan man da drikke ett glass appelsinjuice, ett glass eplejuice, ett glass tomatjuice, ett glass bærsaft og en smoothie og komme i mål på den måten?

– Nei. Dessverre. Bare ett glass juice om dagen teller, sier Granlund.

– Hvorfor bare ett glass?

– Frukt og grønnsaker inneholder mye fiber. Jo mer du bearbeider det for eksempel for å lage juice, kutter du opp fiberne og da har det ikke helt den samme helseeffekten.

Og hvis du trodde at vin teller som fem om dagen, kan Matkontrollen videreformidle hjerteskjærende nyheter:

– Nei, det teller ikke.

– Men … det er jo druer og alt oppi.

– Da må du nok spise hundre gram druer i stedet, hvis du vil være sunn.

Se Matkontrollen på TV 2, torsdag kl. 20.00!

Femti-femti

Det heter også fem «frukt og grønt» av en grunn. Hvis du spiser fem sorter frukt på en dag er du ikke i mål.

– Vi anbefaler at minst halvparten kommer fra grønnsaker, fordi det er generelt mer sukker og mindre fiber i frukt enn i grønnsaker, sier Granlund.

En slik femti-femti-fordeling er ofte lettere sagt enn gjort, for mye av det vi tror er grønnsaker er egentlig frukt i forkledning: Verken paprika, agurk, tomat, aubergine, avokado, squash hjelper deg med den daglige grønnsakskvoten.

Alt dette kan virke komplisert, kanskje fordi det er det. Hvis du føler fortvilelsen stige i kroppen, maner Helsedirektoratet samtidig til sunn fornuft:

– Vi må ikke bli fanatiske her. Alt dette er veldig sunt. Hvis vi spiser «for mye» frukt i stedet for sjokolade eller potetgull, så er jo det kjempebra. Vi må bruke huet. Jo mer frukt og grønt vi spiser, jo bedre, sier Linda Granlund.

Et halvt kilo om dagen

«Fem om dagen» betyr fem porsjoner. Én porsjon er 100 gram mat i magen. (Med andre ord så hjelper det ikke om du kjøper et eple som veier hundre gram når en stor skrott ender opp i søppelkassa.)

Helsedirektoratet råder oss altså til å spise et halvt kilo frukt og grønt om dagen. Det er 3,5 kilo i uken.

– Er ikke det veldig mye?

– Det er ikke noe vanskelig å få det til, men man må tenke på det fra tidlig av. Hvis du drikker et glass juice til frokost, spiser et eple eller gulrot på skole eller jobb, spiser litt frukt innimellom, og så har man grønnsaker til middag og kanskje en skål bær på kvelden, så er man i mål, sier Granlund.