Russelåtkonge badet i hundretusenvis av kroner og kringkastet det på Snapchat

BADER: Russelåtprodusent TIX eller Andreas Haukeland, viser frem pengene han tjener på å lage russelåter på bestilling. FOTO: PRIVAT/FACEBOOK
BADER: Russelåtprodusent TIX eller Andreas Haukeland, viser frem pengene han tjener på å lage russelåter på bestilling. FOTO: PRIVAT/FACEBOOK
– Ville det vært annerledes om jeg kjøpte meg en Ferrari og viste den frem i sosiale medier, spør russekongen «TIX».
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Russelåtprodusent TIX – eller Andreas Haukeland, som han egentlig heter – feiret valentinsdagen på en noe spesiell måte.

Haukeland ble i fjor vår kjent for alvor da hans låt «Sjeiken» ble sluppet. Låten inneholdt setningen «I kveld er det lov å være hore. Vil du være med meg hjem når vi drikkes under bordet?». Sammen med andre russesanger med seksualisert innhold, ble låten satt i sammenheng mellom de mange voldtektene i forbindelse med russefeiringen i fjor.

Tenner lys og sprer roser på Snapchat

I en serie videoer på det sosiale mediet Snapchat bader Haukeland det som tilsynelatende er mangfoldige tusen kroner. Haukeland sier sedlene teller «ikke er mindre enn seks-sifret», og forsikrer overfor TV 2 at pengene er ekte, og at han brukte de tidligere i musikkvideoen «The Pøssy Project».

– Jeg ville gjøre noe morsomt for følgerne mine, som snart er 50.000 folk. Jeg ville bade i penger, så jeg tok ut i banken. De samme sedlene ble brukt i forbindelse med en musikkvideo jeg spilte inn i høst.

LYS OG ROSER: I valentinsdagens navn tente Andreas Haukeland lys og la ut roseblader på badekaret før han fylte det opp med sedler. FOTO: @tixmusic/SNAPCHAT
LYS OG ROSER: I valentinsdagens navn tente Andreas Haukeland lys og la ut roseblader på badekaret før han fylte det opp med sedler. FOTO: @tixmusic/SNAPCHAT

– Hvor mye er det?

– Det er en yrkeshemmelighet, svarer Haukeland.

Videoserien viser at Haukeland setter på den romantiske låten «Hero» med Enrique Iglesias mens han tenner røde telys. Videre plasserer han roseblader på badekarkanten til lyden av «Kiss From A Rose» av Seal.

Det hele toppes med at han strør 100-lapper, 200-lapper, 500-lapper og 1000-lapper oppi et badekar. Dette selvfølgelig lydsatt med kjærlighetsslagere som Elton Johns «Can You Feel The Love Tonight» og «Heaven» av Bryan Adams.

Forstår at det kan fremstå arrogant

Til slutt setter han seg ned i badekaret, og forteller sine omkring 50.000 følgere at han overfører 1000 kroner til tre stykker som sprer budskapet om hans Snapchat-stunt. Han forteller til TV 2 at han har fått mange snaps i dag.

– Jeg har snart rundet 10.000 valentinsdater. Jeg klarer ikke sjekke alle, men de fleste skriver at de synes jeg er underholdende på Snapchat, eller at de liker sangene mine, sier han.

På hans egen Facebook-side er reaksjonene på stuntet utelukkende positive.

– Forstår du at du kan bli oppfattet som arrogant når du viser frem alle disse pengene?

– Ja, fra helt utenforstående så kan det nok det. Stuntet er sarkastisk. Jeg overdriver så til de grader og annonserer det i alle sosiale medier. Flertallet av dem som følger meg forstår sarkasmen i videoserien.

HOPPET I: I en lang videoserie på Snapchat viste Haukeland frem kontantene sine før han selv tok et bad i dem. FOTO: @tixmusic/SNAPCHAT
HOPPET I: I en lang videoserie på Snapchat viste Haukeland frem kontantene sine før han selv tok et bad i dem. FOTO: @tixmusic/SNAPCHAT

– Men det er ikke det du gjør da. Bryter du ikke med din egen overbevisning?

– Det er jo ikke dette jeg har gjort for kjæresten min på valentinsdagen. Jeg ga henne en liten ekstra fortjent oppmerksomhet i form av en sang jeg skrev til henne og en koselig date. Det blir mellom meg og henne, og vi har hatt en fantastisk dag, sier han.

– En reaksjon mot kommersialisering

Selv mener han at han ikke skryter når han viser frem pengene.

– Ville det vært noe annerledes om jeg hadde kjøpt meg en Ferrari og viste den frem på sosiale medier?

Stuntet er, ifølge Haukeland, ment som en reaksjon på det han kaller en «kommersialisering av valentinsdagen».

– Jeg har en greie med å søke ekstreme ytterpunkter. Det passet bra på valentinsdagen siden alle er opptatt av det kommersielle aspektet ved dagen, vist gjennom gaver og skrytestatuser på sosiale medier, sier han.

– Jeg ville egentlig latterliggjøre hele greia. Jeg har gjort flere slike stunt tidligere. Badekaret har blitt en morsom greie, og tidligere har jeg badet i både cheeseburgere og sjokolade, fortsetter Haukeland.

Millioninntekt

Dagbladet skrev i helgen en firesiders artikkel om Haukelands produsentvirke. Han sier at stuntet delvis er et stikk til dem, som fokuserte mye på inntekten hans i artikkelen.

Lønnen hans teller nemlig syv siffer, skal vi tro ham selv, der han lager russelåter på bestilling fra videregåendeelever som vil ha en egendedisert låt til sin skoleavgangsfeiring.

At han tjener så mye penger, vil han ikke karakterisere som lettvint.

– Jeg jobber gjennomsnittlig 16-18 timer i døgnet og har brukt flere år på å opparbeide produksjonsferdighetene jeg trenger, uten å vite sikkert om jeg noen kan kom til å ha en sikker inntekt som følge av det. Hvor mange andre dedikerer så mye tid til jobben sin, spør Haukeland.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook