–Fermentert mat gir god helse

Det mener matentusiast, blogger og forfatter, Gry Hammer. I dag var hun gjest i Wenches kjøkken. Hun hadde gode råd om hvordan vi kan bevare maten lenger.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Jeg tror ikke man blir veldig sunn av å spise kun fermentert mat, men det er et viktig tilskudd til et helhetlig kosthold, sier Gry Hammer.

Fermentering er en eldgammel konserveringsmetode og er ensbetydende med god tarmhelse, matglede og tradisjonelt kosthold.

70 prosent av immunforsvaret ligger i mage- tarmsystemet og vi har flere bakterier i tarmen enn celler i hele kroppen. En god tarmflora danner dermed et viktig grunnlag for et godt immunforsvar og en god helse.

Alle kulturer som er kjent for sin høye levealder og gode helse, viser seg å vektlegge fermentert mat og drikke i sitt daglige kosthold.

I gamle dager høstet man maten i sesong, altså når de forskjellige råvarene var på sitt aller beste, og tok vare på den ved hjelp av de forskjellige konserveringsmetodene. På den måten hadde man tilgang på maten helt frem til neste sesong.

Under finner du oppskriften på Grys fantastiske surdeigsbrød.
Oppskriften er fra boken «Fermentering» av Gry Hammer.

Surdeigstarter:

Dag 1: Bland sammen 100 g grovt rug og 1 dl rosinvann og ha over på et glass med lokk.

Ikke skru lokket helt igjen, for å gi blandingen tilgang på oksygen.

Rosinvann: Bløtlegg 1 dl økologiske rosiner i 1 dl kaldt vann i ca. 30 minutter.

Skallet på rosinene inneholder villgjær og vil få i gang melkesyrebakteriene raskere.

Dag 2: Tilsett 100 g siktet fin spelt og 80-100 ml kaldt vann, og ha deigen over i en ren bolle (ikke stål).

La blandingen stå tildekket på kjøkkenbenken i 24 timer.

Dag 3: Tilsett 100 g siktet fin spelt og 80-100 ml vann.

Deigen vil doble seg i løpet av det neste døgnet.

Del starteren i to, og kast den ene delen før du på dag 4 tilsetter mel og vann.

Dag 4: Tilsett 200 g siktet fin spelt eller sammalt grov rug og 150 ml kaldt vann.

Når denne deigen har doblet seg har du en flott surdeigstarter/surdeigkultur til baking av surdeigsbrød.

Grys hverdagsbrød:

Surdeigsbrød. FOTO: TV 2
Surdeigsbrød. FOTO: TV 2

(3 store brød)

  • 2-4 ss boblende surdeigsstarter
  • 1,7 liter vann fra springen
  • ½ kg siktet fint hvetemel
  • 1 ½ kg sammalt fin spelt
  • ½ ts salt

Slik gjør du:

Rør ut surdeigstarter i vannet.

Tilsett salt og mel.

Ta vare på resten av surdeigstarteren til neste gang du baker.

Elt sammen for hånd i ca. 2 min.

Dekk til bakebollen, og la stå på kjøkkenbenken i minst 12 timer. (Gjerne 18-20 timer)

Hell deigen over i 3 smurte former.

Etterhev i 1-3 timer, vil variere litt fra gang til gang.

Varm stekeovn til maks temperatur.

Sett inn formen på nederste rille, på rist.

Sleng inn ca. 1 dl vann, lukk døren.

Senk temperaturen til 160oc, og stek i ca. en og en halv time.

La brødene hvile i formene et par minutter, før de hvelves ut, og avkjøles på rist.

Pakk brødene i et klede av bomull.