EKTE SQUID GAME: Nå skal Netflix lage en virkelig versjon av serien som tok verden med storm. Foto: Noh Juhan | Netflix
EKTE SQUID GAME: Nå skal Netflix lage en virkelig versjon av serien som tok verden med storm. Foto: Noh Juhan | Netflix

Lanserer Squid Game-reality - lokker med svimlende pengesum

GOD KVELD NORGE (TV 2): Den fiktive serien ble sett av «alle» i 2021. Nå søker Netflix etter deltagere til virkelighets-versjonen.

Netflix har gitt grønt lys til realityserien «Squid Game: The Challenge», som er basert på det koreanske dramaserien.

Nyheten annonserte strømmeselskapets administrerende direktør tirsdag, under Banff World Media Festival, skriver Variety.

Det er ikke rart at Netflix vil satse på mer innhold i dette universet.

Den fiktive serien er den mest sette noensinne på videoplattformen, og denne uken ble det bekreftet at sesong to er på vei.

Hevder premiepotten er rekordstor

Netflix presenterte realityserien med å hevde at den vil «bli den største noensinne med flest deltagere og den største pengeprisen i reality-TV-historien».

456 personer skal kjempe om førstepremiepotten på 4.56 millioner dollar, som tilsvarer over 44 millioner norske kroner. The Hollywood Reporter poengterer at underholdningsprogrammet «X Factor» tidligere har delt ut platekontrakter verdt 5 millioner dollar.

I likhet med den fiktive serien må deltagerne konkurrere i en rekke leker som vil teste deres strategier og karakter.

Det er åpenbart interesse for lekene, som også førte til trender i sosiale medier:

YouTube-stjernen MrBeast var tidlig ute med akkurat denne reality-idéen. I November lanserte han en uoffisiell Squid Game-konkurranse hvor han gjenskapte alle lekene i en video som til nå har fått over 250 millioner visninger.

Søker etter deltagere fra hele verden

Strømmegiganten har opprettet en egen nettside for søknader til programmet, hvor folk fra hele verden kan prøve seg.

Det er likevel et krav at man behersker engelsk, siden instruksjonene for spillene vil bli kommunisert på språket.

I dramaserien må tapere bøte med livet. Derfor har trolig Netflix skrevet følgende på nettsiden, for å ikke avskrekke potensielle deltagere:

– Innsatsen er høy, men i denne leken er den verste skjebnen å dra hjem tomhendt.

«Har Netflix sett serien?»

Reaksjonene har ikke latt vente på seg, og flere har tatt til Twitter for å diskutere den kommende realityserien.

Mange påpeker at lanseringen er ironisk med tanke på Squid Games budskap om kapitalisme.

I serien samles en rekke desperate mennesker som har havnet i dyp gjeld eller andre livskriser. De setter sitt eget liv på spill for å vinne en pengepremie - som vokser etter hvert som liv går tapt.

Kommentarer som «de bruker mye penger på å gå glipp av poenget» og «jeg føler at Netflixs produsenter ikke har sett serien», går igjen.

Mens andre har lagt ut bildebevis av at de er påmeldt, og innrømmer at dette er noe sjanse de ikke vil gå glipp av.

Relatert