Vil ha totalforbud: – Disse syklene bør ikke være ute på veiene

TV 2 HJELPER DEG: I Norge er det fritt fram å selge ulovlige elsparkesykler. «Stayclassy» er et av selskapene som tjener gode penger på dette. Nå vil Vegvesenet ha forbud.

– Disse syklene bør ikke være ute på veiene. De utgjør en stor trafikksikkerhetsmessig risiko og bør absolutt være forbudte å selge, sier seniorrådgiver Anette Hauge i Statens vegvesen.

Se svar fra Stayclassy lenger ned i saken.

– Kan få store konsekvenser

Hos Stayclassy kan du kjøpe elsparkesykler med en toppfart helt opp til 100 km/t. Selskapet opplyser på sine nettsider om at disse er ulovlige å bruke, og at det er modellene med maksfart på 20 km/t som er lovlige.

Det er altså lov å selge sykler med høyere toppfart enn 20 km/t, men det er ikke lov å bruke dem.

Se hele sendingen om Stayclassy på Play nå.

Mange forbrukere er ikke klar over hvilke følger det kan få å kjøre rundt på en ulovlig sparkesykkel.

For ikke bare er den ulovlig å bruke på vei eller private områder. Du kan heller ikke kjøre den i hagen din eller i stua. I praksis bryter du loven i det øyeblikk du starter og setter i gang en slik sparkesykkel.

– Den er rett og slett en ulovlig, uregistrert motorvogn som du heller ikke får forsikret. Hvis du er så uheldig å havne i en ulykke hvor du skader deg selv eller andre, kan det få store strafferettslige og økonomiske konsekvenser, som kan følge deg i lang tid, advarer Hauge.

Populære sykler

I samarbeid med blant andre forbrukermyndighetene, jobber Vegvesenet nå for å få totalforbud mot salg av slike sykler. Men inntil videre er det fritt fram for Stayclassy og andre forhandlere å selge dem.

Disse sparkesyklene er populære. Da TV 2 ville kjøpe en slik fra Stayclassy, hadde ikke selskapet noen tilgjengelige før i mars. I stedet får vi tak i en brukt modell på Finn.no, og tar den med til Vegvesenet for å teste toppfarten. Denne sparkesykkelen kom med en fartssperre på 20 km/t, men siden sperren er justerbar er den å regne som ulovlig.

Se den målte toppfarten på sparkesykkelen i videoen øverst i saken.

Stayclassy har solgt utgaver både med fast fartssperre, uten sperre og med en sperre som kan reguleres. Kun den første annonseres som lovlig. I sosiale medier hevder flere kunder at de har fått oppskrift fra Stayclassy på hvordan de selv kan fjerne fartssperren.

Vil beholde markedsandeler

Daglig leder i Stayclassy, Thomas Holstad, forklarer hvorfor han fortsatt selger ulovlige sparkesykler:

– Hvis det hadde vært opp til meg, skulle jeg ønske at det ikke var lov å selge dem. Men vi selger dem fordi markedet er stort. Hvis vi stopper salget, taper vi store andeler på dette markedet. Vi ønsker å holde vår markedsposisjon, svarer han.

MARKEDET AVGJØR: Thomas Holstad i Stayclassy forteller at selskapet vil fortsette å selge ulovlige sparkesykler for ikke å tape markedsandeler. Foto: Nils Ragnar Løvhaug/TV 2 hjelper deg.
MARKEDET AVGJØR: Thomas Holstad i Stayclassy forteller at selskapet vil fortsette å selge ulovlige sparkesykler for ikke å tape markedsandeler. Foto: Nils Ragnar Løvhaug/TV 2 hjelper deg.

Har hjulpet kunder

Holstad medgir at selskapet har hjulpet kunder med å oppheve fartssperrer slik at sykler ble ulovlige. Men han sier dette har skjedd i svært liten skala.

– Vi har utført rundt fem opphevelser av sperrer de siste fem årene vil jeg tro, poengterer han.

Han understreker at sparkesyklene som i dag selges som lovlige, med fast fartssperre, er umulige for en forbruker å justere selv.

Relatert