SMINKEGRÜNDER: Bianca Ingrosso (26) (t.h) er en av Sveriges aller største influensere. Her fotografert sammen med sin mor, Pernilla Wahlgren (53).
SMINKEGRÜNDER: Bianca Ingrosso (26) (t.h) er en av Sveriges aller største influensere. Her fotografert sammen med sin mor, Pernilla Wahlgren (53). Foto: Robert Eklund

Solgte julekalendere for 36 millioner på én time – fansen raser over kvaliteten

GOD KVELD NORGE (TV 2): Sinte og skuffede kunder kaller den utsolgte julekalenderen fra Bianca Ingrossos sminkemerke for en stor spøk.

Det svenske sminkemerket Caia Costmetics ble startet av blogger og influenser Bianca Ingrosso (26) i 2018, og har blitt en kjempesuksess.

Da de onsdag morgen denne uken la ut sin aller første adventskalender for salg, tok det helt av.

På under én time var 20.000 kalendere til 1795,- svenske kroner per stykk, revet vekk fra nettbutikken, melder det svenske nettstedet E-handel.se.

Ingrosso takket da fansen, og var overlykkelig over støtten.

Nå raser derimot kundene over innholdet i kalenderen, som de mener er langt fra verdt pengene.

– En spøk

I flere kommentarfelt i sosiale medier, deriblant på Caia Cosmetics egen Instagram-konto, renner det inn med tilbakemeldinger fra misfornøyde kunder.

– Forferdelig dårlig kalender. Synes utrolig synd på yngre jenter som kanskje har spart penger for å kunne kjøpe dette og vil få denne dritten, skriver en.

– Skal dette ha en verdi på 3000 kr? Det er jo en spøk, skriver en annen.

– Kalenderen består av 80 % restartikler og produkter som ikke selger godt, hevder en kunde.

– Jeg kommer til å finne meg et nytt favorittmerke, sier en annen.

Flere Youtubere har åpnet kalenderen allerede og vist frem innholdet. Da kommer det frem at flere av produktene kun er i små reisestørrelser, og i én av lukene skal det ha vært en rabattkode med 20 % avslag på et kjøp i merkets nettbutikk.

Det har foreløpig ikke lykkes God kveld Norge å få en kommentar fra Caia Cosmetics.

– Produkter som jeg selv elsker

Bianca Ingrosso har svart på kritikken til svenske Aftonbladet, og skriver blant følgende i en melding til avisen:

– Personlig elsker jeg produkter i reisestørrelse, og etter å ha analysert andre julekalendere så virker det som om folk elsker reisestørrelser like mye som meg. Tiltaler det deg ikke er det kjedelig å høre, men da har vi ulikt syn på det.

Hun fortsetter:

– Man får en toalettmappe verdt 400 kroner, og skreddersydde produkter, noe som er det dyreste å lage. Så er det et begrenset opplag, noe som også gjør det dyrere, derfor er denne julekalenderen verdt pengene, skriver Ingrosso.

Avslutningsvis slår influenseren fast:

– Jeg laget en julekalender med produkter som jeg selv elsker. Produkter er personlige, og alle har rett til å ha sin mening. Selvfølgelig er det kjedelig med misfornøyde kunder, men vi er absolutt ikke alene om å ha reisestørrelser i en julekalender.

Relatert