Henrik (25) fikk en ekkel og illeluktende overraskelse i posten

TV 2 HJELPER DEG: Henrik Skogheim fikk mer enn det han betalte for da han bestilte linser fra det norske firmaet Lensit.

– Det var først da jeg åpnet plasten at jeg virkelig skjønte at noe var galt. Det luktet sterkt, det luktet tungt, og fylte rommet, forteller Henrik Skogheim.

Da 25-åringen endelig mottok linsene han bestilte i slutten av januar, fikk han sjokk. Inni pappesken, sammen med linseesken, lå det nemlig tre snusposer og snus-smuss.

I videoen øverst i saken forteller Henrik om det som skjedde.

– Da jeg så snusen ble jeg sjokkert. Jeg snuser ikke selv, men uavhengig av det er det ganske ubehagelig, forklarer han.

LUKTET STERKT: Pakken inneholdt tre snus og en linsepakke.
LUKTET STERKT: Pakken inneholdt tre snus og en linsepakke. Foto: TV 2 hjelper deg/Marte Pettersen

Skogheim er født med grønn-grå stær på det ene øyet, mens han på det andre øyet er nærsynt og bruker linser.

– Jeg har på mange måter bare det ene øyet igjen med godt syn, og det vil jeg for all del ta vare på, sier Skogheim.

Se TV 2 hjelper deg gratis på TV 2 Sumo.

Beskjed fra posten

Esken Skogheim mottok var pakket inn med plast og inneholdt en melding fra Posten om at pakken var skadd under forsendelsen. Henriks første innskytelse var derfor å kontakte Posten for å få en mulig forklaring på saken.

SKADD: Denne beskjeden lå sammen med pakken i postkassen.
SKADD: Denne beskjeden lå sammen med pakken i postkassen. Foto: TV 2 hjelper deg/ Marte Pettersen

Postens kundeservice henvender Skogheim videre til Lensit ettersom snusen befant seg inni selve pappesken.

Kommunikasjonssjef i Posten, Kenneth Pettersen, sier til TV 2 hjelper deg at de aldri åpner pakker og at de dermed ikke ser at snusen kan ha kommet fra dem.

Selve pakken som linseesken og snusen lå i hadde noen klemskader, men var ellers hel og ubrutt da Skogheim hentet den i postkassen.

Må bestille nye linser

Skogheim tar så kontakt med Lensit, som han bestilte linsene fra.

– De sier at slikt aldri ville skjedd hos dem, sier Skogheim om kommunikasjonen med Lensit.

Firmaet ber Skogheim sende varen i retur og sier bestillingen vil bli kreditert når de mottar den. Videre sier de at Skogheim selv må legge inn en ny bestilling for å få nye linser. De gir ingen forklaring på hvordan snusen har havnet sammen med linseesken.

– Det virker som de skylder mer på Posten, sier Skogheim.

Vil ikke svare på hva som har skjedd

Lensit sier til TV 2 hjelper deg at linsene ble sendt direkte fra linseprodusenten Alcon til kunden, og at de dermed ikke kan forklare hva som har skjedd i dette tilfellet.

TV 2 hjelper deg har gjentatte ganger forsøkt å få et intervju med Alcon, men dette har de takket nei til. Alcon har heller ikke svart på spørsmål fra TV 2 hjelper deg.

Alcon skriver i en e-post at ettersom pakken ble skadet under forsendingen, kan de ikke si med sikkerhet hva som har skjedd.

– Vi har ikke mer å legge til, sier Alexander Krujatz, country manager i Alcon.

Nye linser likevel

Lensit har nå, etter at TV 2 hjelper deg har tatt kontakt, tilbudt Skogheim nye linser kostnadsfritt.

– Løsningen for min del er grei. Jeg får nye linser og det er det jeg trenger, sier Skogheim til TV 2 hjelper deg.

KASTES: Henrik Skogheim ønsker ikke å bruke linsene og er glad for å få nye.
KASTES: Henrik Skogheim ønsker ikke å bruke linsene og er glad for å få nye. Foto: TV 2 hjelper deg/ Ingvill Sunnby

Skogheim sier han gjerne skulle ha fått svar på hvorfor det var snus sammen med linsene han bestilte.

– Jeg sitter jo med en vond følelse av at det kan være flere snusposer som ligger i flere linsepakker, sier Skogheim.

Dette sier Lensit

Daglig leder i Lensit, Andreas Eriksson, har sendt følgende kommentar til TV 2 hjelper deg:

– Vi tar denne saken veldig seriøst, ettersom kvalitet, pålitelighet og tilfredshet hos våre kunder alltid har høyeste prioritet hos oss. Vi er i kontakt med kunden og har selvfølgelig tilbudt han full refusjon for bestillingen innenfor rammen av vår 100% returpolicy. Vi streber etter å være den raskeste, mest pålitelige kilden for kontaktlinser i Norge. For et lite antall produkter velger vi å sende varene direkte til kundene fra vår leverandør i dette tilfellet mottok kunden bestillingen sin direkte fra leverandøren vår via en tjenesteleverandør. Det er derfor ikke mulig for oss å si sikkert hva som skjedde under transporten. Selvfølgelig vil vi undersøke nærmere, fordi det er veldig viktig for oss at våre kunder fortsetter å motta bare tilfredsstillende produkter/leveranser til enhver tid.

Dette sier Alcon

Country manager i Alcon, Alexander Krujatz, har sendt følgende kommentar til TV 2 hjelper deg:

– Hos Alcon er vi forpliktet til å levere øyepleieprodukter av høy kvalitet som oppfyller og overgår kundens forventninger, og vi overholder de høyeste produksjons- og distribusjonsprosessene. Lensit er i kontakt med forbrukeren, og vil varsle oss om forbrukerens tilbakemeldinger. Vi tar alle innspill på alvor, og vil samarbeide med Lensit for å sikre en tilfredsstillende løsning.

Relatert