Hygienesjekk på norske hotell:

Gjorde ekkelt funn på hotellrom: – Skal ikke finnes på våre gulv

TV 2 HJELPER DEG: Renholdssjekken på populært hotell avdekket et oppsiktsvekkende funn.

Etter at koronapandemien brøt ut har hotellene lovet skjerpede renholdsrutiner.

TV 2 hjelper deg ønsket å undersøke hvor godt rutinene blir fulgt opp, og sjekket inn på tre hoteller i Oslo; Scandic St. Olavs plass, Radisson Blu Plaza og Thon Hotel Opera. I tillegg besøkte vi Farris Bad i Larvik og Vestlia Resort på Geilo. Hos alle hotellene ble koronatiltak og renholdet på rommene sjekket.

Se hele reportasjen gratis på TV 2 Sumo

– Blodbuse

De ekleste funnene ble gjort hos Scandic St. Olavs plass. Noe av det første reporterne fra TV 2 hjelper deg så da de gikk inn på hotellrommet var flere snørrliknede flekker på veggene. Den ene flekken så ut som en størkna buse med blod.

BUSE? Dette er noen av de buseliknende flekkene hos Scandic.
BUSE? Dette er noen av de buseliknende flekkene hos Scandic. Foto: TV 2/Marte Pettersen
BUSE? Dette er noen av de buseliknende flekkene hos Scandic.
BUSE? Dette er noen av de buseliknende flekkene hos Scandic.

– Det der er en blodbuse, uttalte reporter Marte Pettersen i det hun så flekken.

På gulvene fant reporterne flere avklipte negler, ulike steder på hotellrommet.

Se reporterens reaksjon på neglefunnet i videoen.

Slik ble undersøkelsen gjennomført:

  • Med en ATP-måler ble renholdet på hotellrommene sjekket. ATP-apparatet viser mengden mikroorganismer på flater man tester. Er verdien over 1000 kan det indikere at det ikke er blitt tilstrekkelig rengjort. Målingene ble gjort rett etter innsjekk på alle hotellene.
  • Hotellrommene ble undersøkt for spor fra tidligere gjester, blant annet med UV-lamper.
  • Det ble sjekket om kontaktpunkter i fellesarealene ble vasket. På heisknappene ble det smurt en usynlig UV-krem. Etter ca. 20 timer ble det sjekket om knappene var blitt vasket.
  • Dokumentasjon av hotellenes korona-tiltak. Hvilke tiltak har de innført for frokost og i fellesarealer?
  • Støvsjekk av hotellrommene. Hotellrommene ble støvsugd, og mengden støv ble dokumentert.

Verken hotelldirektøren på Scandic St. Olavs plass, eller Scandic sentralt ønsket å møte TV 2 hjelper deg, men har sendt sine kommentarer på e-post.

– Er det synlige flekker skal vi naturligvis vaske det bort. Her har det dessverre skjedd en menneskelig svikt. Negler skal man selvfølgelig ikke finne på våre gulv. Det beklager vi på det sterkeste, skriver hotelldirektør Kristian Fredrik Mehus.

Se alle funnene nederst i artikkelen.

Kaotisk frokostbuffet hos Farris Bad

Alle hotellene i undersøkelsen lover en koronatilpasset frokost. Hos Vestlia Resort på Geilo har de, for eksempel, fordelt frokosten over to saler, og hos Thon Hotel Opera må man ta nye kopper og glass hver gang man skal forsyne seg med drikke.

TV 2 hjelper degs reportere opplevde frokosten hos Farris Bad som kaotisk og lite koronatilpasset. Man må booke en frokosttid, men da TV 2 hjelper deg besøkte hotellet var det ingen som sjekket bookingen. Det var også mye folk i frokostsalen, noe som gjorde det vanskelig å holde en meters avstand til andre gjester.

Verken hotelldirektøren eller Nordic Choice Hotels, som Farris Bad er tilknyttet, ønsket å møte TV 2 hjelper deg for et intervju, men sendte sine kommentarer på e-post.

– På slutten av frokosten har vi ikke alltid vært like flinke til å sjekke bookingen. Vi har også erfart at ikke alle klarer å holde tiden og avstandsreglene, og har derfor utvidet med en frokostsal til, skriver hotelldirektør Ane Johansen.

I tillegg lå alt bestikket samlet i bokser, noe som gjorde det vanskelig å ta én kniv eller gaffel uten å komme borti det andre bestikket.

Johansen skriver at det ikke er noen føringer for hvordan bestikket skal være.

– Men våre rutiner er at bestikk skal være rullet i serviett og dekkes på bord, skriver Johansen.

Ikke vasket på nesten ett døgn

TV 2 hjelper deg ville også sjekke om hotellene vasker fellesarealene. Hos alle hotellene smurte reporterne en usynlig UV-krem på heisknappene inne i heisen og på heisknappene utenfor dørene i en etasje. Ingen av hotellene hadde vasket knappene utenfor heisen etter ca. 20 timer. Hos Thon Hotel Opera og Farris Bad hadde de heller ikke vasket knappene inne i heisen.

Alle hotellene sier de nå vil skjerpe rutinene.

Skitten fjernkontroll

For å kontrollere hvor godt det var blitt vasket på hotellrommene, brukte reporterne en såkalt ATP-måler. Dette apparatet måler mengden mikroorganismer på en overflate. Dersom det er blitt grundig vasket skal man finne verdier under tusen.

Reporterne brukte apparatet på de samme flatene hos alle hotellene. Den høyeste målingen var på fjernkontrollen hos Vestlia Resort. Der målte apparatet 20 448. Administrerende direktør på Vestlia Resort, Roger Espeli, skriver i en e-post at de framover vil ha ekstra fokus på manglene som ble avdekket.

– Vi har nå gått til innkjøp av ATP-måler, og innført rutiner for bruk av den, skriver Espeli.

Scandic St. Olavs plass

Vi betalte 1036 kroner for et dobbeltrom

  • Mange snørrliknende flekker på veggene
  • Flekker på divan og stol
  • Blodliknende flekk på begge dyner, urinliknende flekk på madrass
  • På badet var det små flekker på hårføner, ved vasken, og dusjdør
  • Lite støv
  • Avklipte negler på gulvet
  • Ikke vasket hit-knappen til heisen i vår etasje på ca. 20 timer
  • Frokost: Bord blir spritet mellom gjester, håndsprit tilgjengelig

ATP-målinger:

Fjernkontroll: 888

Håndtak ved utgangsdør: 411

Lysbryter ved dør: 1456

Lysbryter ved seng: 1115

Toalettknapp: 137

Servantbatteri: 1931

Håndtak dusjhode: 261

Dørhåndtak WC: 8169

*Verdier under 1000 indikerer at flaten er tilstrekkelig rengjort.

Dette sier hotellet om ATP-målingene:

– Vi har forstått at ytre forhold som for eksempel eksponering for sollys, fukt og temperatur kan påvirke resultatet av slike tester. Uten kjennskap til forutsetningene for testen, er det vanskelig å gi en vurdering av resultatet.

Dette sier hotellet om flekkene på møblene:

– Vi har rutiner som tilsier at sengeartikler skal fjernes umiddelbart dersom det er synlige flekker. I tilfeller hvor flekken ikke går bort i vask, skal artikkelen bli kondemnert. I våre daglige renholdsrutiner brukes ikke UV-lys.

Farris Bad

Vi betalte 2147 kroner for et dobbeltrom

  • Noen flekker på vegger og gulv
  • Flekk på stol
  • Noen flekker på madrass
  • Lite støv
  • Ikke vasket hit-knappen til heisen i vår etasje på ca. 20 timer
  • Ikke vasket knappene inne i heisen på ca. 20 timer
  • Frokost: Ikke rengjøring av flere bord under frokost
  • Frokost: Mange gjester i frokostsal gjorde det vanskelig å holde avstand, tross booking av frokosttid
  • Frokost: Alt bestikket lå samlet i bakker.

ATP-målinger:

Fjernkontroll: 3105

Håndtak ved utgangsdør: 2288

Lysbryter ved dør: 13804

Lysbryter ved seng: 4447

Toalettknapp: 844

Servantbatteri: 694

Håndtak dusjhode: 120

Dørhåndtak WC: 3885

*Verdier under 1000 indikerer at flaten er tilstrekkelig rengjort.

Dette sier hotellet om bordene som ikke ble rengjort:

– Dersom det er på slutten av frokosten og det er nok ledige bord, så kan det være de har ventet for å ta alt med tralle og desinfisere alle bord ved frokostens slutt, da dette er mer effektivt.

Dette sier hotellet om flekkene på møblene:

– Vi sjekker flere rom daglig, og alle flekker skal selvfølgelig vaskes bort. Vi har også rutiner på at tekstiler skal fjernes og renses dersom det ikke lar seg rengjøre.

Dette sier hotellet om ATP-målingene:

– Vi ble overrasket over resultatene, og hentet derfor inn ekstern ekspertise som gjennomførte målinger på en rekke vilkårlige rom. Disse målingene, som er fagmessig utført i henhold til instrukser, viser gode resultater på renhold. Samtidig opplyser eksterne eksperter om at ATP-målinger skal gjennomføres ti minutter etter renhold og på en avgrenset flate, noe som gjør at TV 2s målinger ikke er fagmessig utført og påvirket av varme, sollys, eventuelle vanndråper fra kran eller annet.

Vestlia Resort

Vi betalte 1590 kroner for et dobbeltrom

  • Småflekker på veggene
  • Stor flekk på lenestol
  • Blodliknende flekk på madrass
  • Urinliknende flekk på madrass
  • Lite støv
  • Ikke vasket hit-knappen til heisen i vår etasje på ca. 20 timer
  • Frokost: Rengjøring av bord mellom hver gjest, håndsprit tilgjengelig, gjester fordelt på to saler.

ATP-målinger

Fjernkontroll: 20448

Håndtak ved utgangsdør: 3561

Lysbryter ved dør: 9087

Lysbryter ved seng: 2532

Toalettknapp: 7510

Servantbatteri: 2276

Håndtak dusjhode: 1375

Dørhåndtak WC: 1125

*Verdier under 1000 indikerer at flaten er tilstrekkelig rengjort.

Dette sier hotellet om funnene:

– Vi er svært takknemlige for tilbakemeldinger fra gjester slik at vi kan jobbe med kontinuerlig forbedring, og vil fremover ha ekstra fokus på de avdekkede mangler. ATP-måler er noe vi selv har gått til innkjøp av og innført rutiner for bruk av, samme som vi har gjort med desinfeksjons middel og utstyr.

Thon Hotel Opera

Vi betalte 1516 kroner for et dobbeltrom

  • Flere flekker på gulv, stoler og benk
  • Flere småflekker på overmadrass, urinliknende flekk på madrass
  • Lite støv
  • Ikke vasket hit-knappen til heisen i vår etasje på ca. 20 timer
  • Ikke vasket knappene inne i heisen på ca. 20 timer
  • Frokost: Bord blir rengjort mellom gjester, håndsprit tilgjengelig, vakt ved inngang til frokost.

ATP-målinger:

Fjernkontroll: 761

Håndtak ved utgangsdør: 3026

Lysbryter ved dør: 3061

Lysbryter ved seng: 5112

Toalettknapp: 609

Servantbatteri: 198

Håndtak dusjhode: 105

Dørhåndtak WC: 645

*Verdier under 1000 indikerer at flaten er tilstrekkelig rengjort.

Dette sier hotellet om funnene:

– Vi tar funnene og rapporten til TV 2 på største alvor og vi gjennomgår alle våre rutiner for renhold og kvalitetssikring. Vi har høye krav til renhold og har jobbet mye med smittevernstiltak i år. Vi jobber nå for å forbedre renhold, inspeksjon, opplæring og oppfølgning slik at vi kan holde et høyere nivå.

Radisson Blu Plaza

Vi betalte 1670,5 for et dobbeltrom

  • Noen flekker på vegger og gulv
  • Flekker på puffbenk, bord, stol og sofa
  • Urinliknende flekker på madrass
  • Mye støv
  • Ikke vasket hit-knappen til heisen i vår etasje på ca. 20 timer
  • Frokost: Bord blir spritet mellom gjester, håndsprit og hansker tilgjengelig, drikke ble servert ved bordet, vakt ved inngang til frokost.

ATP-målinger:

Fjernkontroll: 3278

Håndtak ved utgangsdør: 1550

Lysbryter ved dør: 3864

Lysbryter ved seng: 2054

Toalettknapp: 2762

Servantbatteri: 1392

Håndtak dusjhode: 480

Dørhåndtak WC: 1662

*Verdier under 1000 indikerer at flaten er tilstrekkelig rengjort.

Dette sier hotellet om funnene:

– Vi synes det er bra at TV2 gjør slike undersøkelser og ønsker det velkommen. Samtidig vil vi ta tak i det som kom frem og forbedre dette. Vi er glad for at våre strenge smittevernsrutiner og SGS-sertifisering av disse ble lagt merke til i hele hotellet. Det er veldig viktig for oss i Radisson at våre gjester og ansatte kan føle seg trygge hos oss.

Relatert