Denne funksjonen fører til problemer for bileksperten

TV 2 HJELPER DEG: Volkswagen lover at deres nye el-bil er en revolusjon. Sammen med Broom.no har vi sjekket om det stemmer.

Volkswagen har markedsført den nye ID.3 som den tredje revolusjonen i selskapets historie. Det startet med bobla i 1938 og fortsatte med den første Golf`en i 1974. Begge bilene har vært Norges mest solgte i mange år. Så sent som i mai lå e-Golf på salgstoppen i Norge.

VERDENSPREMIERE: ID.3 ble vist første gang i fjor høst, men er kommet på markedet først nå.
VERDENSPREMIERE: ID.3 ble vist første gang i fjor høst, men er kommet på markedet først nå. Foto: Volkswagen

Nå skal vi sammenligne e-Golf med Volkswagens første rene el-bil, ID.3.

Se TV 2 hjelper deg gratis på Sumo.

– Det er på høy tid med en ny el-bil fra Volkswagen, mener bilekspert Benny Christensen i Broom.no, som skal vurdere den nye bilen.

Gammeldags

VW e-Golf

Pris fra 300 000 kr

Rekkevidde fra 200 til 300 km på sommeren og 150 til 200 km på vinteren.

Ladning maksimum 40 kW

136 hestekrefter

0-100 km/t 9,6 sekunder

Ikke mulighet for hengerfeste

Bagasjerom 341 liter

Allerede i vår gruppetest i 2018 mente Benny at e-Golf hadde gått ut på dato. Det var litt gammeldags interiør, bilen hadde kortere rekkevidde enn konkurrentene Nissan Leaf og Hyundai Kona, og med 136 hestekrefter var den også den tregeste av dette trekløveret.

Men Benny skal ikke være alene om å vurdere den nye modellen. Gyri Hjellum Svensson og Bjørnar Svensson har kjørt e-Golf helt siden 2016. Nå er de klar for ny el-bil. En av de tingene som frister mest er den nye rekkevidden på hele 42 mil.

Deres første generasjon e-Golf har nemlig bare en rekkevidde på 19 mil, som i realiteten bare er 15-16 mil på sommeren. Det fører til rekkeviddeangst.

– Jeg har hatt igjen to kilometer når jeg har stått på parkeringsplassen på hytta. Da biter jeg negler, sier Gyri.

NY BIL: Gyri Hjellum Svensson og Bjørnar Svensson sjekker ut førermiljøet i nye ID.3.
NY BIL: Gyri Hjellum Svensson og Bjørnar Svensson sjekker ut førermiljøet i nye ID.3. Foto: TV 2 hjelper deg

Uten rekkeviddeangst

VW ID.3

Pris fra 351 900 kr (Plus-versjonen som vi har testet koster 404 000 kr.

Rekkevidde opptil 420 km på sommeren.

Ladning maksimum 100 kW

204 hestekrefter

0-100 km/t 7,3 sekunder

Ikke mulighet for hengerfeste

Bagasjerom 385 liter

Andre generasjon e-Golf økte rekkevidden til rundt 30 mil som i realiteten bare ble rundt 26-27 mil på sommerføre.

Med ID.3 øker Volkswagen distansen med 12 mil, men samtidig prisen med 50 000 kroner. Den mest ribbede modellen koster 351 900 kroner, mens vår testmodell, ID.3 1st Plus koster hele 404 000 kroner.

Rekkeviddetest utført av Bjørn Nyland, bedre kjent som Tesla-Bjørn, viser at den nesten lever opp til rekkevidden i 90 km/t med 413 kilometer, men øker farten til 120 km/t blir rekkevidden 271 km/t.

Broom.no kommer tilbake med en langkjøring test av ID.3 hvor man vurderer hvor langt det er realistisk å kjøre med bilen.

Plastikk

Både paret og Benny er imponert over den moderne og linjelekre utsiden av bilen. Men når det gjelder innsiden foretrekker paret e-Golf.

– Jeg ble skuffet. Jeg trodde den skulle være mer fancy. Utsiden er mer lekker enn innsiden, sier Gyri.

– Det er litt Volkswagen. Litt traust, sier Bjørnar.

Benny er heller ikke imponert.

– Det er mye hardplast. Jeg hadde forvent mer i en bil til over 400 000 kroner. Det er noen kule skjermer, men det er nesten ikke brytere utover det, sier Benny.

– Jeg skjønner ingenting

Det at funksjoner styres bare via skjermen fører til litt problemer.

– Det er ikke den mest intuitive bilen jeg har vært borti. Det blir mye menyer og trykking, og det gjør at du får fokus bort fra veien, sier Brooms bilekspert.

Paret blir først imponert over det nye dashbordet.

– Oi, dette var noe helt annet en Golf`en. Oversiktlig stor fin skjerm og displayet foran rattet er også greit, sier Bjørnar.

Men når paret prøver å finne radioen på ID.3 blir det mye trykking.

VANSKELIG: Skjermen på ID.3 er ikke så intuitiv som man skulle ønske.
VANSKELIG: Skjermen på ID.3 er ikke så intuitiv som man skulle ønske. Foto: TV 2 hjelper deg

– Jeg skjønner ingenting, innrømmer Gyri mens hun trykker og trykker på skjermen.

Bjørnar prøver stemmestyringen for å finne radioen, men det hjelper ikke.

Til slutt finner paret meny-knappen på skjermen, men er ikke imponert over hvor mange tastetrykk som må til for å finne riktig radiokanal.

God plass

BAKSETE: ID.3 har bedre bakseteplass enn e-Golf.
BAKSETE: ID.3 har bedre bakseteplass enn e-Golf. Foto: TV 2 hjelper deg

Smilet kommer frem når de setter seg i baksetet av bilen.

– Det er mer wow-følelsen. Det er god plass til beina, og vi sitter høyt. Det liker jeg, sier Gyri.

Men det er dårlig plass til en tredje person mellom paret.

– Den må være tynn, ler hun.

Du kan verken ha skiboks eller tilhenger på ID.3. Derfor blir bagasjeplassen veldig viktig når Gyri og Bjørnar skal på tur. Her er det mye bedre plass i ID.3 enn e-Golf. Paret klarer å stappe inn en diger bag i tillegg til et det var plass til i e-Golf`en.

– Perfekt, sier Bjørnar etter å ha pakket bilen.

Selv om 385 liter er mer enn e-Golf er det mindre enn mange konkurrenter.

Nesten GTI

e-Golf hadde bare 136 hestekrefter. ID.3 øker dette til 204 hestekrefter.

– Dette er noe helt annet enn e-Golf, sier Benny og smiler fra øre til øre når han trykker inn gassen.

Den gjør unna 0-100 km/t på 7,3 sekunder noe som bare er rundt ett sekund tregere enn Golf GTI. Likevel er den ikke så sportslig bak rattet.

– Kjøreegenskapene er mer trygge og forutsigbare enn direkte spennende. Men dette er bra, konstaterer Benny.

– Den er deilig å kjøre, sier Bjørnar.

– Men jeg hadde forventet at den skulle være mer støysvak.

Paret velger ID.3 foran e-Golf på grunn av rekkevidden.

Altfor dyr

For Benny er «elefanten i rommet» med ID.3 prisen. Plus-modellen som vi har testet, koster 404 000 kroner, mens den vanlige ID.3 1st, ribbet for utstyr, er 50 000 kroner billigere.

– Jeg tror det hadde vært fornuftig å legge prisen mellom 25 000 og 50 000 kroner billigere enn den er nå, sier Benny.

Plus får heftig konkurranse av Tesla Model 3 Standard Range Plus som nå er satt ned til 412 000 kroner. Da får du en ekte sportsbil som gjør unna 0-100 km/t på 5,6 sekunder. Den har større skjerm og 160 liter større bagasjerom. Og viktigst av alt i Norge: Den har tilhengerfeste.

Nissan Leaf, som har 3,5 mil kortere rekkevidde, får du for under 300 000 kroner, mens Peugeot-2008 starter på 307 900 kroner. Ellers har du Kia e-Niro og Hyundai Kona som har lenger rekkevidde, men samme pris.

KONKURRENT: Skoda Enyaq er større og har lenger rekkevidde til bare litt høyere pris.
KONKURRENT: Skoda Enyaq er større og har lenger rekkevidde til bare litt høyere pris. Foto: Skoda

Slått av en annen VW

Likevel er det nok de større SUV-modellene Skoda Enyaq og Volkswagens egen ID.4 som blir den største konkurrentene til ID.3. Med prislapp på 426 900 kroner for ID.4 får du 161 liter større bagasjerom, 7,6 mil ekstra rekkevidde, bedre plass i baksetet og mulighet for hengerfeste og takstativ.

Med Skoda Enyaq får man enda noen liter til med bagasjeplass, litt større skjerm og mer luksuriøst førermiljø for fra 408.520 kroner. Men da får man bare 39 mil rekkevidde. Plusser du på litt kroner får Skoda Enyaq iV80 med 51 mil rekkevidde fra 449.520 kroner.

SKEPTISK: Benny Christensen tror ID.3 blir utkonkurrert av Volkswagens egen ID.4.
SKEPTISK: Benny Christensen tror ID.3 blir utkonkurrert av Volkswagens egen ID.4. Foto: TV 2 hjelper deg

Ikke full pott

Med disse konkurrentene kommer Broom-journalist Benny Christensen til følgende konklusjon angående Volkswagen ID.3.

– Jeg kan ikke gi ID.3 full score. Du kan ikke ha takstativ eller hengerfeste, den er litt simpel inni og koster litt for mye. Derfor blir det fire på terningen. Riktignok en sterk firer.

Relatert