KRITISERES: Kim Kardashian West kritiseres på sosiale medier.
KRITISERES: Kim Kardashian West kritiseres på sosiale medier. Foto: Eduardo Munoz

Kritiseres for lansering av munnbind

GOD KVELD NORGE (TV 2): Reality-stjernen Kim Kardashian West (39) er igjen i hardt vær med sitt eget klesmerke «SKIMS», men denne gangen er det munnbind som skaper overskrifter.

I helgen lanserte superstjernen Kim Kardashian West (39) en ny kolleksjon i undertøyselskapet «SKIMS». Denne gangen inkluderte kolleksjonen ikke-medisinske munnbind i forskjellige farger. Det skapte reaksjoner.

Kritikken skapte flere overskrifter i utenlandske medier, deriblant i The Guardian.

Beskyldes for uformel rasisme

Kritikken kom etter superstjernen lanserte pressebilder av modeller med munnbindene. På Twitter skriver 38-åringen at maskene kommer i fem forskjellige nyanser av «nude».

Flere kontoer på Twitter kritiserer deretter 38-åringen for å vise frem en mørkhudet modell som har på seg en svart maske i den nye kampanjen. Mange påpeker at en av munnbindene ikke er i den rette nyansen av mørk for en mørkhudet modell.

Utsolgt på under en halvtime

Munnbindene, som koster 8 amerikanske dollar per stykk, ble på tross av kritikken utsolgt på under 30 minutter.

Kim Kardashian har ikke uttalt seg offentlig om saken, men nettsiden til klesmerket har nå gjort endringer og byttet om på fargene på de forskjellige modellene.

I tillegg har merket annonsert at de vil donere 10.000 masker til forskjellige lokale hjelpeorganisasjoner rundt om i Los Angeles.

Byttet navn

Dette er langt ifra første gang merket til Kim Kardashian er utsatt for kritikk på grunnlag av rasisme. Undertøysmerket ble først grunnlagt i 2019 under navnet «Kimono».

Superstjernen ble den gang beskyldt for kulturell appropriasjon, ettersom kimono er navnet på den tradisjonelle japanske nasjonaldrakten. Etter dette byttet de navnet til Skims.