Uenige om hva som står på pakken

TV 2 hjelper deg: Å skrive en kode på pakken har blitt det nye frimerket. Det kan skape problemer.

– Jeg forstår ikke hvorfor de påstår jeg har skrevet en liten «y», når det bare skal være store bokstaver i koden, sier Irene Nordhagen Solvang.

Helthjem sendte pakken hennes helt feil sted. Istedenfor hjelp, fikk hun skylden.

Hobbytrykk

Irene Nordhagen Solvang bor i Hønefoss på Ringerike. Hobbyen hennes er å trykke ulike motiver på skilt, kopper og klær. Hun printer ut motivene og trykker på forskjellige produkter. Til dette bruker hun en spesiell type blekk.

– Det er veldig dyrt. Derfor valgte jeg å kjøpe på eBay, sier hun til TV 2 hjelper deg.

– Billig og enkel

Men tidligere i år bestilte hun feil type. Irene fant en ny kjøper på Facebook og ville prøve Helthjem-tjenesten «Megtildeg».

Helthjem har spesialisert seg på å levere småpakker fra dør til dør, sammen med avisbudet om natten eller tidlig om morgenen.

Se TV 2 hjelper deg gratis på TV 2 Sumo

– Jeg valgte Helthjem fordi det skulle være så billig og enkelt, sier Nordhagen Solvang.

Pakken ble borte

Tjenesten koster fra 75 kroner og opptil 259 kroner for større pakker. Pakkeverdien hennes var på 750 kroner.

– Jeg ringte til Helthjem før jeg sendte pakken. De forsikret meg om at pakkene alltid kom fram. Hvis den ikke kom fram, er pakkene forsikret opptil 1500. Da holdt jeg meg rolig og tenkte at det ikke var noe problem, sier hun.

Hun la pakken i postkassen sin og den ble hentet over natten.

Dagene gikk, men pakken kom aldri fram til mottakeren.

HOBBY: Irene Nordhagen Solvang printer ut motiver og trykker på forskjellige produkter. Foto: Renold T. Christopher / TV 2 hjelper deg.
HOBBY: Irene Nordhagen Solvang printer ut motiver og trykker på forskjellige produkter. Foto: Renold T. Christopher / TV 2 hjelper deg.

– Etter mange telefonsamtaler frem og tilbake fant Helthjem ut at pakken var borte. De klarte ikke å finne den. Da ble jeg oppgitt og lurte hva de drev på med, sier hun til TV 2 hjelper deg.

Etter nærmere to uker fikk hun beskjed om at de ikke har klart å lokalisere pakken.

– Jeg ble skikkelig sint. De hadde lovet meg om at det ikke skulle kunne skje, sier hun oppgitt.

Kontrabeskjed

Heldigvis forsikrer Helthjem alle pakkene opptil 1500 kroner.

– Helthjem ba meg om å sende dokumentasjonen jeg hadde på utgifter og betalinger på pakken, sier hun.

Det gjorde hun og håpet på erstatning. Men så kom det en kontrabeskjed fra Helthjem.

De hadde funnet pakken. Den var levert til en helt annen person. De ville ikke gi erstatning da de mente Nordhagen Solvang hadde skrevet feil på pakken.

Helthjem skrev følgende i en mail:

«Siden koden på pakken er utydelig påført hvor "J" kan ses som en "Y" anser vi dette som brudd på våre vilkår. Du har skrevet koden A-PY74 istedenfor A-PJ74, og pakken har trolig blitt feilsendt. Siden koden på pakken er utydelig påført hvor "J" kan ses som en "Y" anser vi dette som brudd på våre vilkår.»

– Skrevet riktig

Men Irene er uenig. Hun mener hun har skrevet riktig kode.

– Jeg mener at når jeg skriver store bokstaver, så er det litt merkelig at jeg skal begynne å sette små bokstaver midt imellom, sier hun hun TV 2 hjelper deg.

Nordhagen Solvang mener hun burde få erstatning eller få igjen pakken.

– Jeg kan ikke bare kaste fra meg 750 kroner, sier hun.

Ordner opp

Helthjem sier at feil kode ble lest inn i systemet.

BEKLAGER: Marius Husebø-Evensen ordner opp etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt.
BEKLAGER: Marius Husebø-Evensen ordner opp etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt. Foto: Renold T. Christopher TV 2 hjelper deg

– Her var det maks uflaks. Denne feilkoden hadde i tillegg et treff, da ble den levert til feil person, sier PR-sjefen i Helthjem, Marius Husebø-Evensen.

Nordhagen Solvang har skrevet navn og adresse i tillegg. Men Helthjem sier at de kun leser inn koden.

– Vi kan sikkert kommunisere klarere på nettsiden at adressen ikke leses inn. Men ved slike tvilstilfeller som det er her, skal det komme kunden til gode, sier han til TV 2 hjelper deg.

Husebø-Evensen beklager at det tok lang tid før hun fikk ordentlig svar.

– Det har vært en intern svikt her. Det skulle ikke ha tatt så lang tid. Denne saken skulle være løst for lenge siden, sier han til TV 2 hjelper deg.

Irene er fornøyd med hvordan Helthjem til slutt løste saken.

– Jeg er veldig glad for det. Men det er synd at jeg skulle gå til TV 2 hjelper deg. Uten TV 2 hjelper deg hadde jeg ikke fått hjelp, sier hun.