HARDT: Selger, Ingar, forteller at livet er enda hardere på gata nå etter, at virus-epidemien tvang =Oslo til å stenge. Foto: Niklas Mørkland.
HARDT: Selger, Ingar, forteller at livet er enda hardere på gata nå etter, at virus-epidemien tvang =Oslo til å stenge. Foto: Niklas Mørkland.

Erlik Oslo-selger fortviler: – Mye hardere på gata nå

Koronatiltakene tvinger gatesalget til å stenge. Erlik Oslo-selger Ingar er bekymret for voksende kriminalitet: – Folk blir desperate etter stoff og penger.

Covid-19-epidemien har også tvunget gatemagasinet Erlik Oslo til å stenge dørene.

Flere hundre gateselgere, som til vanlig livnærer seg ved å selge magasinet, står dermed uten jobb og inntekt.

Nå har magasinet laget et eget prosjekt, kalt «Stemmer fra tomme gater». Prosjektet er en samling saker som vil bli lagt ut gratis på nett, for å gi folk et innblikk i selgernes harde hverdag mens pandemien pågår.

Får skyld for smittespredning

En av Erlik Oslos selgere, Ingar, forteller at han i tillegg har opplevd å få stygge slengkommentarer etter seg, som han ellers ikke får i hverdagen.

– De siste par ukene har vært et hælvete. Salget begynte å stupe for rundt fjorten dager siden. Dessuten begynte jeg å få kommentarer fra folk, noe jeg ikke har opplevd før. Blei kalt både jævla junkie og smittebærer, sier Ingar til =Oslo-magasinets spesialutgave på nett.

Han anslår at han denne måneden må klare seg med rundt 10.000 kroner mindre i inntekt enn vanlig. Nå lever han på tre brødskiver og litt frukt hver dag.

Samtidig forteller Ingar at livet på gata også har blitt hardere innad i miljøene.

– Du begynner å merke at stemningen forandrer seg i miljøet og her rundt Gunerius. Det er ikke tørke på stoff ennå, slik som det var i jula. Men det kommer, tror jeg. Da øker også kriminaliteten, folk kommer til å bli desperate etter stoff og penger, og det vil bli mye hardere på gata, sier Ingar til magasinet.

Startet innsamling

Erlik Oslo har lurt på hva de kunne gjøre for å hjelpe selgerne sine etter at virus-epidemien tvang dem til å stenge dørene. Nå har de startet en innsamling for å prøve å gi selgerne en bedre start når samfunnet går tilbake til normalen igjen.

STENGT: En selger viser frem =OSLO juleboka 2011. Nå er gatesalget stengt. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
STENGT: En selger viser frem =OSLO juleboka 2011. Nå er gatesalget stengt. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

– Vi vil jo med dette kanalisere den støtten som allerede har kommet fra folk som vil hjelpe selgerne. Måten vi har kommet fram til at vi i hvert fall kan bidra til at de kommer seg på fote igjen den dagen de igjen kan selge magasinet på gata, er jo at vi samler inn penger til å gi bort det første opplaget gratis til selgerne, sier daglig leder og ansvarlig redaktør i Erlik Oslo, Erlend Dahlhaug Paxal, til TV 2.

– Det vil jo gi dem en dobbel inntekt på den utgivelsen, ettersom de vanligvis investerer til halvparten av utsalgspris, legger han til.

Paxal forteller at foretaket har hatt ganske stor pågang med folk som ville bidra etter at salgslokalene stengte, men at de ikke har noen praktisk måte å fordele disse bidragene på.

– Selgerne er jo en stor gruppe og vi har ikke kontakt med de fleste av dem i en sånn situasjon som dette, så vi har jo heller ikke mulighet til å dele ut penger, det er liksom ikke det vi driver med. Så nettopp derfor er vi jo glad for at vi i hvert fall nå ser ut til å ha et godt bidrag på plass den dagen vi åpner igjen da, sier den daglige lederen.

Overveldende respons

Etter at innsamlingen ble startet i går tidlig, har foretaket allerede fått inn rundt 200.000 kroner fra ulike givere rundt omkring.

– Vi har fått en overveldende respons. Så vi håper å i alle fall kunne bidra til at folk kommer seg på fote igjen og kanskje får håndtert noen utgifter de har pådratt seg i denne perioden, sier Paxal.

Til vanlig legges ikke Erlik Oslo-magasinets saker ut på nett før en god stund etter at bladet har vært solgt på gaten. Nå gjør de derimot et unntak.

– Enda en grunn til at vi nå har satt igang denne serien, er jo for at vi har et mandat også som går på å være et talerør for selgerne. Nå tenkte vi at når bladet forsvinner så mister jo de den stemmen. Dermed har vi intensivert nettsatsingen for å lage en serie som dekker nettopp den situasjonen som de står oppi nå, forteller Paxal.

– Jeg håper jo at folk leser det vi skriver, og at folk som vanligvis kjøper Erlik Oslo kan følge selgerne våre gjennom denne serien, og så går det jo an å late som man kjøper et magasin ved å bidra til kampanjen, avslutter han.