Hadde betalt – fikk bot på 1150 kroner

(TV 2 hjelper deg): Da kontrollørene fra AtB i Trondheim kom på bussen, hadde Karen sin mobil gått tom for strøm. Resultatet ble bot på 1150 kroner, selv om hun hadde en gyldig seks måneders periodebillett.

– Jeg sneik jo ikke på bussen. I mitt hode hadde jeg en gyldig billett, selv om AtB sier at jeg ikke hadde det, sier Karen Stenberg.

Seks måneders periodebillett

Karen holder på å ta en master ved NTNU i Trondheim. Når hun ikke er på skolen, er hun ofte å finne på jobb.

– Jeg reiser mye til og fra skolen og sentrum. For å slippe å kjøpe enkeltbilletter hele tiden, og fordi det lønner seg økonomisk, så kjøpte jeg en seks måneders periodebillett i august, forteller Karen.

Se TV 2 hjelper deg gratis på TV 2 Sumo

Det var en kveld i november i fjor at Karen satt på skolen og oppdaget at hun hadde lite strøm på mobilen.

– Jeg skulle på jobb om en times tid. Så jeg måtte bare sette på ultrasparing på batteriet, hoppe på neste buss og håpe at det skulle gå bra, sier Karen.

Bot på 1150 kroner

I løpet av bussturen fra Dragvoll til Trondheim sentrum kom det på kontrollører. Da Karen skulle vise frem billetten sin, var mobilen tom for strøm.

– Jeg sier som sant er at jeg har billett, men at jeg er strømtom. Og så spør jeg hva som skjer nå, forteller Karen.

Kontrolløren gav henne en bot på 1150 kroner på stedet.

– Han sa at jeg bare trengte å gå ned til kundesentret og vise frem billetten, og så ville jeg få et mindre gebyr, sier Karen.

Grete Opsal, direktør for kommunikasjon og drift, sier at det er kontrolløyeblikket som er viktig for AtB.
Grete Opsal, direktør for kommunikasjon og drift, sier at det er kontrolløyeblikket som er viktig for AtB. Foto: TV 2 hjelper deg

Men da hun møtte opp på kundesenteret til AtB dagen etter, fikk hun en annen beskjed.

– De forklarte at det hadde ikke noe å si at jeg nå kunne vise billetten min. Om man ikke har mulighet til å vise billett i kontrolløyeblikket, må du betale 1150 kroner, sier Karen.

Kunden sitt ansvar

Karen har klaget saken inn til Transportklagenemnda. AtB ønsker ikke å svare på spørsmål om saken, men svarer på generelt grunnlag.

– I transportvedtektene til AtB, som er en avtale vi har inngått med kunden vår for hver reise, står det tydelig at det er kunden sitt ansvar å ha gyldig billett under hele reisen, sier direktør for kommunikasjon og drift hos AtB Grethe Opsal.

– Det betyr at det er reiseøyeblikket som er viktig for oss, og det er da du må kunne fremvise gyldig billett, sier Opsal.

Opsal sier at om man reiser med mobillett, som er AtB sin mobile billettløsning, så er det kunden sitt ansvar å ha strøm på mobilen.

Gebyr kan ettergis

Sofie Bruun, kommunikasjonssjef Vest hos Ruter, forteller at Ruter kan ettergi gebyr dersom man kan vise til en gyldig billett i kontrolløyeblikket
Sofie Bruun, kommunikasjonssjef Vest hos Ruter, forteller at Ruter kan ettergi gebyr dersom man kan vise til en gyldig billett i kontrolløyeblikket Foto: TV 2 hjelper deg

I Oslo er det Ruter som har ansvar for kollektivtrafikken. Også de gir gebyr på stedet dersom reisende ikke kan vise gyldig billett i kontrolløyeblikket, men man kan klage på gebyret.

– Når vi går gjennom disse klagene har vi muligheten til å gå inn i billetthistorikken din og se om det er forhold som tilsier at du skal få ettergitt gebyret, forteller Sofie Bruun kommunikasjonssjef Vest hos Ruter.

Bruun sier at et eksempel på dette er om det var en gyldig billett på mobilen din på kontrolltidspunktet. Og om det er en periodebillett, så ettergir de ofte gebyrene.

– Vi utøver skjønn og vi prøver alltid å gjøre det i favør av kunden, sier Bruun.

Veldig svart hvitt

Karen klagde på gebyret til AtB, men fikk avslag. Hun har nå klagd gebyret inn til Transportklagenemnda.

– Det er veldig svart/hvitt. Jeg blir likestilt med en som sniker på bussen og i mitt hode så sneik jeg ikke fordi jeg hadde en billett. Jeg kunne bare ikke vise den der og da, men jeg kunne vise den dagen etter.

Karen mener det burde være mulig av AtB å utøve litt skjønn.

– Alle kan ha tekniske problem på mobilen. Det skjer jo, sier Karen.

AtB svarer:

– Vi forholder oss generelt til transportvedtektene der det står at det er kunden sitt ansvar å ha gyldig billett i reiseøyeblikket. Det er også slik at periodebilletten er upersonlig og da blir det vanskelig for oss å kunne følge opp etterpå og vite om det er den kunden sin billett som vises. Så vi er opptatt av reiseøyeblikket der kunden møter billettkontrolløren, sier direktør for kommunikasjon og drift i AtB Grethe Opsal.

En annen måte

Opsal sier videre at hun har forstålese for at det kan virke urimelig å få gebyr dersom du vet at du har gyldig billett på tidspunktet. Men AtB velger å praktisere på en annen måte enn Ruter.

– Vi skiller ikke på hvorfor kunden ikke kunne vise frem billett akkurat når man blir tatt i kontroll. For oss er det viktig at kunden har billett når de reiser og at de kan vise den frem. Det står tydelig i våre transportvedtekter, sier Opsal.