– Normalt sett så har vi nesten 20 stykker som jobber her. Nå er alle permittert. Så det blir jo litt trist. Man savner de jo, forteller Jan Thomas til God kveld Norge.

Sammen med Christopher Mørch Husby eier han to frisørsalonger i Oslo under navnet «Jan Thomas Studio». Nå står imperiet han har bygget opp i fare på grunn av koronaviruset.

– Vi er en stor familie

– Jeg føler et ansvar fordi vi har en helt unik business. Vi er en stor familie, og jeg tenker at det er fryktelig vanskelig, sier den kjente stylisten.

Han forteller om et trygghetsnettverk som forsvinner helt.

– Det er få yrker hvor du kommer så nært på mennesker som du gjør over så lang tid. Man er hobbypsykologer, vi har kundene våre og den nærheten hver eneste dag. Så hele trygghetsnettverket ditt blir fjernet, forteller Jan Thomas.

– Det eneste trygge da, som jeg må tro og håpe på, er at de har en jobb å komme tilbake til. Dette skal ta slutt, sier han.

– Det er tatt fra meg

Jan Thomas sier at han i likhet med resten av verden preges av dette i aller høyeste grad.

– Jeg er i håndverkbransjen. Alle mine jobber er avhengig av at jeg er en millimeter unna deg. Alt som omhandler det er jo tatt fra meg, forteller han.

GIR IKKE OPP: Jan Thomas sier han skal kjempe med nebb og klør for bedriften sin. Foto: Ola Thingtad
GIR IKKE OPP: Jan Thomas sier han skal kjempe med nebb og klør for bedriften sin. Foto: Ola Thingtad

Selv opplever han at konferanser og eventer blir avlyst. Men han ser også hvordan venner og kollegaer i underholdningsbransjen sliter.

– Jeg leser på Facebook hvor det står «alle mine arrangementer og alle mine konserter er kansellert. Jeg vet ikke om jeg har mulighet til å beholde huset mitt», sier Jan Thomas.

Han påpeker at han ikke er den som har det verst og tenker på konsekvensene for hele samfunnet.

– Det rammer hele verden, det rammer min business, det rammer mitt liv, men også alle andre, ringeffektene, hele veien ned, sier han.

Oppgang i nettsalg

En veldig stor del av salongens omsetning er produktsalg med Jan Thomas sin egen merkevare.

– Jeg har produkter og jeg er helt avhengig av at de selger. I disse tider er dette en del av vår omsetning og vår mulighet til å tjene penger, forklarer han.

De velger likevel å holde salongene lukket for salg.

– Vi har fått tillatelse til å eventuelt holde salongene åpne kun for produktsalg, men det er ikke lønnsomt, så det er utelukket, sier Jan Thomas.

Men med flere leverandører av merkevaren øker nå salget likevel.

– Jeg har produktene mine lansert hos Vita, hvor det er en enorm oppgang i produktsalg på nett. Jeg lanserte også for første gang i Norgesgruppen for en måned siden. Der går salget så det suser, forteller Jan Thomas.