TV 2 hjelper deg-test avslører:

Skjulte gebyrer på parkeringsapper

TV 2 Hjelper deg: Fakturagebyrer og høye avgifter for bruk er svært dårlig merket av leverandørene.

TV 2 hjelper deg har testet fire av de største parkeringsappene i Norge: EasyPark, Parklink, WayToPark og Apcoa Flow.

Noen av disse er svært lette å bruke, mens andre byr på større utfordringer.

Se testresultatene lenger ned.

Magnus Brøyn, teknologiekspert og byråleder i Coxit Public Relations, har testet de forskjellige appene. Han oppdaget etterhvert at de kan være et pengesluk hvis man ikke er forsiktig.

Liten skrift

For å bruke EasyPark-appen må man betale 15 prosent ekstra avgift alle steder i Norge, foruten i Sogndal. Dette gebyret er svært dårlig opplyst om i appen, og er samtidig skrevet med svært liten skrift.

DÅRLIG MERKET: Slik får du vite på appen at du betaler 15 prosent ekstra for parkeringen. NB! Pilen på bildet er påført av EasyPark selv. Foto: EasyPark
DÅRLIG MERKET: Slik får du vite på appen at du betaler 15 prosent ekstra for parkeringen. NB! Pilen på bildet er påført av EasyPark selv. Foto: EasyPark

– Når det kommer til prisopplysning forholder vi oss til de gjeldende retningslinjene fra Forbrukertilsynet, skriver markedsansvarlig Ludvik Eide i EasyPark til TV 2 hjelper deg.

– Våre priser skal være opplyst på skilter ved p-automaten og i appen under registrering. Pris og vilkår må godtas før registrering kan fullføres, skriver Eide.

Under daglig bruk av appen vil man ikke se at det er et påslag i parkeringsappen. Det vil man kun se dersom man bruker tre kroner for å få sendt en kvittering via e-post.

– Alle prisopplysninger er tilgjengelig på våre hjemmesider, easypark.no, understreker Eide.

Gratis

WayToPark er den eneste appen som alltid er gratis.

Da vi prøvde Parklink appen på Gunerius i Oslo, kostet det ikke noe ekstra å bruke appen, men mange steder må man betale et påslag på 10 prosent. Dette kommer frem når man betaler for parkeringen.

Apcoa Flow brukes gratis i alle parkeringshusene til Apcoa, men på kommunale p-plasser og noen andre steder får man 10 prosent påslag for å betale med appen.

Dyre fakturagebyrer

Apcoa har automatisk skiltgjenkjenning i sine parkeringshus og det går som en drøm da Magnus Brøyn kjører inn i P-huset på Oslo City.

– Det er fremtiden, sier teknologi-eksperten, men tilføyer:

– Det er ikke så enkelt fordi du må ha den riktige appen. Her er det Apcoa Flow. Så hvis man skal oppleve den sømløse parkeringsfremtiden, må man gjerne ha en 7-8 apper, forklarer Brøyn som etterlyser ett Spotify for parkering slik at man slipper alle appene.

Brøyn understreker at det er viktig å legge inn alle kortopplysninger og automatiske trekk før man begynner å bruke appen.

– Du har bare to døgn på deg etter at du har kjørt ut før du får faktura i posten med et fakturagebyr, sier Brøyn.

Apcoa har fakturagebyr på 49 og 59 kroner.

– Kostnadene ved å drive inn faktura er såpass høy at vi tar gebyr, sier driftsdirektør Carl-Erik Martinsen i Apcoa som ikke vil avsløre hvor mye de tjener på disse gebyrene.

– Vi kommenterer ikke hver bestanddel av vår gevinst, men fakturagebyrer er absolutt ikke det eneste som vi tjener penger på, sier Martinsen og understreker at de ønsker at folk betaler på automat, app eller nettsiden innen 48 timer.

TEKSTMELDING FRA PARKLINK: Ikke lett å forstå at det koster 70 kr hvis man får faktura. Foto: TV 2 hjelper deg
TEKSTMELDING FRA PARKLINK: Ikke lett å forstå at det koster 70 kr hvis man får faktura. Foto: TV 2 hjelper deg

Enda dyrere

Verst i klassen er Park Link som tar hele 70 kroner i fakturagebyr. Dette beløpet fremkommer ikke på parkeringsplassene og heller ikke på tekstmeldingen som ParkLink sender før man får tilsendt faktura med gebyr.

«Det er parkeringsoperatøren som er ansvarlig for å opplyse om ulike betalingsalternativ og eventuelle fakturagebyr på informasjonsskiltet på parkeringsplassen», skriver ParkLink og henviser til Time Park som drifter parkeringen.

– Vi tar til etterretning at vi ikke har opplyst om at det er 70 kr i fakturagebyr, sier daglig leder Tore Andreas Gundersen og tilføyer:

DYRT: Vår parkering på 10 kr økte til 80 kr da fakturaen kom i posten. Foto: TV 2 hjelper deg.
DYRT: Vår parkering på 10 kr økte til 80 kr da fakturaen kom i posten. Foto: TV 2 hjelper deg.

– Vi ønsker å gjøre tjenesten billigere og sette ned administrasjonsgebyret. Vi gjør også alt vi kan ved å tilby app og bygge flere automater for å unngå at kundene våre får faktura i posten.

Etter intervjuet med TV 2 hjelper deg har Parklink endret tekstmeldingen de sender kundene og har tilføyd at det blir et fakturagebyr.

Forskjellig kvalitet

I vår test av parkeringsapper ble det klart at det var store forskjeller på hvor det er mulig å bruke dem. EasyApp finnes overalt i Oslo, mens i Bergen er det svært vanskelig å finne parkeringsplasser hvor du kan bruke appen.

WayToPark kan brukes i en rekke mindre byer rundt Oslo og nedover Sørlandet. Apcoa brukes på deres parkeringshus i byer og på mange flyplasser. Mens Parklink finnes på en rekke forskjellige steder rundt i Norge.

Når det gjelder brukervennlighet scorer EasyPark og Parklink best, mens WayToPark og Apcoa ikke er like intuitive. Karakterer og mer fullstendig test finner du i faktaboksene.

Terningkast: 5
Best i test


Pluss:

  • Intuitiv og brukervennlig med urskive som setter parkeringstid
  • Varsel på appen før parkering utløper
  • Avslutter parkering automatisk når du kjører fra parkeringsplassen

Minus:

  • Koster 15 prosent mer enn å betale på parkeringsautomaten

Terningkast: 4

Pluss:

  • God kartløsning hvor det er lett å se hvor det er ledig parkering
  • Ganske oversiktlig app

Minus:

  • Ikke like intuitiv som Easy Park
  • Fakturagebyr på 70 kr og påslag på 10 prosent på enkelt parkeringsplasser

Terningkast: 3

Pluss:

  • Skiltgjenkjenning fungerer som drøm hvis du har registrert bilen din og kjører inn og ut av parkeringshus

Minus:

  • Dårlig kartløsning
  • Uoversiktlig app
  • Lett å få faktura og fakturagebyr hvis du ikke har registrert deg i app eller på nettside

Terningkast: 2

Pluss:

  • Gratis å bruke

Minus:

  • Veldig vanskelig å bruke. Lite intuitiv
  • Problemer med GPS-funksjonen slik at man ikke vet om man parkerer på riktig plass
  • Svært få parkeringsplasser man kan bruke

WayToPark skriver til TV 2 hjelper deg:
Vi arbeider stadig med forbedringer av våra produkter og tjenester generelt. WayToPark tilbyr flere måter å indentifisere parkeringssonen og GPS funksjonen gir en indikasjon om hvor brukeren befinner seg. Det er opp til brukeren å verifisere og bekrefte sonen, og vi har bygd inn smarte funksjoner som hjelper brukeren å gjøre dette riktig.