Trafikkskadd par må betale dobbel pris for å fly med SAS

TV 2 hjelper deg: Paret er avhengig av å ha med servicehunden Lupi for å kunne fly til familien i Bardufoss. Men med prisen SAS krever har de ikke råd.

Det handikappede paret Åshild Mari Kjosvatn (28) og Martin Ødegaard (29) måtte betale 3400 kr ekstra for å få med seg servicehund på første rad på SAS-flyet til Bardufoss. Opprinnelig kostet billetten 2240 kr. Ny pris: 5640 kr.

– Jeg blir sint, oppgitt og provosert. For SAS handler det om å tjene litt ekstra kroner, men de som reiser med servicehund blir satt i en umulig situasjon, sier forbundsleder Tove Linnea Brandvik i Norges Handikapforbund.

Se TV 2 hjelper deg gratis på TV 2 Sumo.

SINT: Forbundsleder Tove Linnea Brandvik i Norges Handikapforbund.Foto: Tine Poppe
SINT: Forbundsleder Tove Linnea Brandvik i Norges Handikapforbund.Foto: Tine Poppe

Hun mener det ikke må koste noe ekstra for flybillettene når plasseringen på første rad er nødvendig på grunn av funksjonshemmingen.

– Dette er unødvendig forskjellsbehandlingen og diskriminering, mener hun.

Livstruende skadet

I 2017 ble Åshild Mari og Martin livstruende skadet etter en front-mot-front-kollisjon med et polsk vogntog som hadde kommet ut av kontroll. I en måned lå de i koma og våknet opp lamme.

I KOMA: Åshild Mari Kjosvatn var en måned i kunstig koma. Foto: Privat
I KOMA: Åshild Mari Kjosvatn var en måned i kunstig koma. Foto: Privat

Begge havnet i rullestol, men etterhvert klarte Åshild å gå igjen. Det var vanskeligere for Martin.

– Det har vært en hard kamp å komme tilbake, sier Martin som ble fortalt at han sannsynligvis aldri ville kunne gå igjen. Men han ga ikke opp.

– Motivasjonen min var Åshild. Jeg prøvde å gå med krykke og tryna. Men jeg sto opp og datt igjen. Denne gangen holdt jeg på å knekke armen. Da sa sykepleieren til meg: «Du skal ikke ta en pause?». Jeg svarte: «Er du dum eller? Jeg skal bli frisk med Åshild», sier Martin.

Lupi hjelper Martin

Men da han fikk servicehunden Lupi ble han raskt friskere. Nå har han satt rullestolen i boden.

– Takket være Lupi går jeg såpass bra i dag, sier Martin.

Akkurat som en blindehund er en servicehund et nødvendig hjelpemiddel.

I RULLESTOL: Både Martin og Åshild satt lenge i rullestol. Foto: Privat
I RULLESTOL: Både Martin og Åshild satt lenge i rullestol. Foto: Privat

– Når Martin mister staven, kan Lupi ta den opp. Den kan også hjelpe oss å åpne dører. I vinter datt Martin på isen og da kom Lupi opp til oss og varslet, forklarer Åshild.

Derfor må Martin ha med seg den store hunden når han skal fly. For å få plass til Lupi, og for at Martin skal ha kontroll på sitt spastiske ben, må paret sitte på første rad.

– Det er ikke sånn at vi ønsker dette. Det er nødvendig for at vi skal komme oss fram, understreker Åshild.

Dyr hjemreise

Et av lyspunktene for Martin og Åshild er å besøke familien i Bardufoss. Det var aldri noe problem når Norwegian hadde denne flyruten.

Men da SAS overtok ruten, startet problemene.

– Vi fulgte anvisningene hvor det sto at man først måtte bestille billett for deretter ringe SAS og si at man hadde med servicehund, sier Martin.

Deretter ringte de igjen og igjen og igjen i to uker uten å få et skikkelig svar. Til slutt la de ut en post på SAS sin Facebook-side.

Faksimile: Facebook
Faksimile: Facebook

– Da ringte de oss og kunne tilby første rad. Men da måtte vi betale over dobbelt så mye, sier Martin.

De måtte oppgradere fra budsjettklassen SAS Go til luksusklassen SAS Plus for å få tilgang til de populære plassene på rad en. Så prisen på deres billetter til Bardufoss økte fra 2240 kr til 5640 kr. Altså to og halv gang så mye.

– Vi svarte SAS at det var alt for dyrt. Da sa de at de ikke kunne hjelpe oss, sier Åshild.

På Norwegian betaler man bare 125 kr ekstra for å rykke frem til første rad. Tilsammen blir dette bare 500 kr tur/retur for paret.

SAS svarer

Informasjonssjef John Eckhoff i SAS forsvarer at de tar ekstra betalt for at paret skal sitte på første rad.

– Plus-billetter er dyrere, men du får også goder som veldig mange er villig til å betale for, sier Eckhoff til paret når de møter ham på hovedkontoret til SAS.

– Men vi ønsker ikke luksus med mat og drikke på flyet og tilgang til SAS lounge, repliserer Åshild Mari Kjosvatn.

– Det skjønner jeg kjempegodt, og det er mange grupper som kunne tenke seg en slik løsning for eksempel personer med bevegelsesvansker, eldre og småbarnsforeldre, sier Eckhoff.

Siden Martin har et spastisk ben og den store servicehunden Lupi trenger stor plass, må de sitte på første rad.

– Er det ikke diskriminering at vi må betale ekstra for plasser vi må ha på grunn av vårt handikap?

– Jeg skjønner at dette ikke er optimalt for dere, men vi har to forskjellige typer billetter, SAS Go og SAS Plus. For å få første rad må man ha Plus, sier Eckhoff.

– Men det blir over dobbelt så dyrt?

– Jeg har ikke sett det regnestykket.

Paret forteller også Eckhoff at de har ringt gang etter gang etter gang til kundeservice uten å få klare svar.

– Her må det ha skjedd en misforståelse underveis. Man må ha snakket forbi hverandre. Da vi så innlegget ditt på Facebook, tok vi kontakt og ønsket å rydde opp, sier Eckhoff.

SAS refunderte pengene de hadde betalt for turen til Bardufoss, men billigbilletter får de ikke.

– Vi har de produktkategoriene vi har. Så håper jeg dere blir fornøyd og fortsetter å fly med SAS, sier Eckhoff.

– Vi velger Norwegian, avslutter paret.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook