VERKSTEDET NEKTER Å TA ANSVAR:

Bilen til Per (75) begynte å brenne på verkstedet – måtte selv ta regningen

TV 2 hjelper deg: Det kostet nesten 100.000 kroner å reparere skadene på bilen. – Ikke vårt ansvar, svarer Motor Forum Kråkenes.

– Bilen din har tatt fyr, du trenger ikke hente den likevel.

Det var beskjeden Per Asbjørn Hansen fikk på telefon, like før han skulle hente bilen hos Motor Forum Kråkenes i Bergen.

– De tok ikke noe ansvar, fortviler 75-åringen.

Tett partikkelfilter

Det var tirsdag 1. oktober i fjor at den 12 år gamle bilen hans streiket.

– Da jeg skulle starte bilen, kom det opp et lys på dashbordet. Det viste seg at partikkelfilteret var tett, sier Hansen.

Han ringer verkstedet til forhandleren han kjøpte bilen fra, Motor Forum Kråkenes, som er ett av Mitsubishi sine tre merkeverksted i Bergen.

Se TV 2 hjelper deg gratis på TV 2 Sumo.

Verkstedet sier de kan ta imot bilen. NAF henter bilen og leverer den på Motor Forum.

Bilen tok fyr

Etter tre dager ringer Hansen til verkstedet for å høre om bilen er ferdig. Han får beskjed om å komme om en halvtime.

– Vi gjorde oss klare og skulle til å gå ut døren, forteller han.

Stor og fin: Per Asbjørn var stolt over bilen sin. Her er den avbildet før den ødeleggende brannen som oppsto. Foto: Ørnulf Riisnæs.
Stor og fin: Per Asbjørn var stolt over bilen sin. Her er den avbildet før den ødeleggende brannen som oppsto. Foto: Ørnulf Riisnæs.

– Men så ringte verkstedet og sa at vi ikke behøvde å hente bilen, for den hadde begynt å brenne, sier Hansen.

En video TV 2 hjelper deg har fått tilgang til fra forsikringsselskapets skaderapport, viser full fyr under bilen.

Skadene blir taksert til 99 639 kroner.

Siden brannen oppstod mens bilen var på verksted, og det ble utført arbeid på den, regnet bileieren med at verkstedet skulle ordne opp.

Så enkelt var det ikke.

– Slett kundebehandling

– Jeg fikk beskjed om å ta det på forsikringen, og så bare gikk han fra meg, sukker Hansen.

Motor Forum mener brannen oppstod fordi Hansen hadde utført understellsbehandling på bilen på et annet verksted.

Full fyr: Slik så bilen til Per Asbjørn ut da den tok fyr på verkstedet. Foto: Forsikringsselskapets skaderapport.
Full fyr: Slik så bilen til Per Asbjørn ut da den tok fyr på verkstedet. Foto: Forsikringsselskapets skaderapport.

– Dette vil jeg si er slett kundebehandling, sier Benny Christiensen, bilekspert hos Broom.no.

Han har mange års erfaring som bilmekaniker.

– Uhell kan skje, men da må verkstedet ta ansvar og ordne opp, sier Christensen.

Under rens av tett dieselpartikkelfilter skal en prosedyre utføres ved å belaste motoren slik at temperaturen i filteret økes til ca 600 grader celsius. Motoren skal kjøres med denne belastningen og temperaturen i 25 minutter.

– Verkstedet som setter i gang med varmearbeid, har en plikt til å undersøke at det ikke er noe i bilen som kan antennes, sier Christensen.

Vil ikke møte Hansen

Hansen måtte bruke sin egen kaskoforsikring for å betale reparasjonen etter brannen. Selv ikke egenandelen på 4000 kroner ville Motor Forum dekke.

Motor Forum svarer: – Ikke vårt ansvar

Motor Forum bekrefter, i en epost til TV 2 hjelper deg, at de hadde bilen til Per Asbjørn på verksted i oktober i fjor. Etter feilsøking fant de at partikkelfilteret var tett.

– For å utbedre dette er det en fabrikkbeskrevet prosedyre som skal utføres, skriver salgssjef Øyvind Hauge. Prosedyren utføres ved å belaste motoren slik at temperaturen økes til 600 grader celsius. Motoren kjøres med denne belastningen og temperatur i 25 minutter.

– Dette medførte at den påførte understellmasse ble flytende, rant av karosseriplate og lot seg antenne, skriver Hauge.

– Det elektriske ledningsnettet til bakparten av bilen smeltet på grunn av varmen, men selve bilen antente ikke, fortsetter han. Motor Forum framholder at de har fulgt prosedyrene og at det er understellsbehandlingen som førte til skadene.

– Vi har derfor ikke opptrådt med uaktsomhet som skulle føre til erstatningansvar i henhold til «Lov om håndverkstjenester», skriver Hauge.

Da han etter flere måneder fikk hentet ut bilen sin, måtte han i tillegg betale 1742 kroner for rensingen av partikkelfilteret – altså prosedyren som ble utført da brannen antente.

– De vil ikke ha noe med dette å gjøre. Det er de som har arbeidet med bilen da dette skjedde. Det er helt sykt hele opplegget, sier Hansen.

TV 2 hjelper deg har flere ganger vært i kontakt med Motor Forum i et forsøk på å få til et intervju og et møte mellom verkstedet og Per Asbjørn.

Det har Motor Forum ikke ønsket. Verkstedet mener de ikke har ansvar for at brannen oppstod.

I et siste forsøk på å få til et intervju, tar TV 2 hjelper deg med Per Asbjørn til Motor Forum. I resepsjonen møter vi salgssjef Øyvind Hauge.

– Er det riktig at Per Asbjørn Hansen skal ta regningen for at bilen begynte å brenne hos dere?

– Vi forholder oss til det vi har skrevet til deg, svarer Hauge.

– Kan dere være villig til å dekke egenandelen til Per på 4000 kroner?

– Jeg tror ikke du har tungt for det, men jeg har svart deg skriftlig. Du skal forholde deg til det, han skal forholde seg til det, og videre kommentar har vi ikke, svarer Hauge.

– Er det sånn dere gjør med alle kunder som er litt uenig med dere, eller er det bare med meg, spør Hansen.

– Jeg vil ikke kommentere det, svarer salgssjef hos Motor Forum, Øyvind Hauge.

Vil ha svar: Per Asbjørn møter salgsjef Øyvind Hauge, og ønsker svar på om dette er vanlig kundebehandling. Dette får han ingen kommentar på. Foto: Ørnulf Riisnæs
Vil ha svar: Per Asbjørn møter salgsjef Øyvind Hauge, og ønsker svar på om dette er vanlig kundebehandling. Dette får han ingen kommentar på. Foto: Ørnulf Riisnæs
Lik TV 2 Underholdning på Facebook