Ville bruke CashPoints hos Norwegian, men ble trukket for hele beløpet

TV 2 hjelper deg: Ole Magne Hansen skulle bruke opp sine oppsparte CashPoints på en ferietur, men oppdaget at han ble trukket for hele prisen. Norwegian nekter å stille til intervju.

Pensjonisten Ole Magne Hansen og kjæresten er glad i å reise på tur sammen, og de fant ut at neste tur skulle gå til Gdansk i Polen. Før jul fikk han en e-post hvor det stod at 868 av hans Norwegian CashPoints ville utgå etter nyttår, så da bestemte de seg for å få bestilt turen før det. Det viste seg ikke å være så lett.

Se TV 2 hjelper deg gratis på Sumo!

Trakk penger fra kontoen

Hansen bestilte turen og krysset av på at han ville bruke CashPoints i betalingen. Selve reisen kostet 3888 kroner, men siden Hansen hadde en del oppsparte CashPoints skulle han kun betale et mellomlegg på 696 kroner. Alt så i orden ut under bestillingen, men han fikk seg en overraskelse dagen etterpå.

– Da så jeg til min forskrekkelse eller forbannelse, kall det hva dere vil, at de hadde trukket meg for fullt beløp for reisen. Ingen poeng var brukt, sier en fortvilet Hansen.

Ole Magne og kjæresten Anne Lise liker å oppleve nye steder sammen. Foto: Privat
Ole Magne og kjæresten Anne Lise liker å oppleve nye steder sammen. Foto: Privat

Han ringte til Norwegians kundeservice med en gang, men fikk beskjed om at ettersom det var gått mer enn fire timer kunne han ikke endre billetten. Hansen prøvde å forklare at han fortsatt ville ha billetten, men at han ville endre betalingsmetoden, men det hjalp ikke.

Ringerunde

Hansen ringte til Norwegian flere ganger i håp om å få noen konkrete svar på hva som hadde skjedd og om det kunne rettes opp.

Ville bruke CashPoints hos Norwegian, men ble trukket for hele beløpet

– Jeg snakket med forskjellige mennesker, og de var jo imøtekommende til tusen. De skulle fikse og de skulle ordne opp og alt, forteller Hansen.

Ole Magne Hansen har vært i kontakt med Norwegian utallige ganger siden desember. Foto: Emma-Marie B. Whittaker
Ole Magne Hansen har vært i kontakt med Norwegian utallige ganger siden desember. Foto: Emma-Marie B. Whittaker

Han skulle få beskjed fra dem i løpet av kort tid, men ingenting skjedde. Etter enda en ringerunde fikk han høre fra Norwegians kundeservice at han kunne kansellere billetten og prøve å bestille den samme billetten på nytt. Han fulgte rådet han fikk, men resultatet ble at han satt igjen med tapte penger. Da turte han ikke å prøve å bestille en ny billett.

– Jeg angrer på at jeg kansellerte, selvfølgelig. Jeg skrev til dem at jeg var naiv som hørte på dette. Da ble jeg bare møtt med at jeg hadde kjøpt flybilletter, og hvis jeg kansellerte de så var de borte, opplyser Hansen.

Måtte skaffe seg en PC

Ole Magne Hansen hadde mistet pengene og billettene og ringte til Norwegian igjen. Da fikk han ny informasjon. De ville at han skulle sende inn et klageskjema. Hansen prøvde flere ganger, men fikk opp en feilmelding hver gang. Dette betydde atter en telefon til Norwegian, og da fikk han beskjed om å bruke en PC i stedet for en mobil.

Problemet er at Hansen ikke har en PC, så han måtte dra til naboen i håp om å få låne en der. Naboen var ikke hjemme og da måtte han kjøre til kjæresten for å få tak i en PC.

– Da fikk vi logget på, men det var samme kampen om igjen. Vi kom ikke inn, men fikk hjelp av en hyggelig svenske. Han fikk det heller ikke til. Han var grei og ga meg en e-post adresse hvor jeg kunne sende inn dette skjemaet, opplyser Hansen.

Norwegian vil ikke møte Hansen

Etter at TV 2 hjelper deg tar kontakt med Norwegian, tar det bare fire dager før Ole Magne Hansen har fått nye billetter og pengene tilbake på konto.

Spørsmålet er hvorfor Norwegian plutselig snudde og hvorfor Hansen ikke fikk hjelp før TV 2 hjelper deg tok saken?

Vi prøvde å avtale et intervju med Norwegian, men de nektet å stille. Vi ga dem en siste sjanse og tok med oss Hansen fra Stavanger og til hovedkontoret deres. Der fikk vi beskjed om at de fortsatt ikke ønsket å møte oss. I en mail til TV 2 hjelper deg skriver de:

«Denne saken er løst for lenge siden og Ole Magne har selvsagt fått bruke sine CashPoints til å betale Norwegian-reisen fra Stavanger til Gdansk i mai. Vi avdekket selv at vi i en periode hadde en teknisk feil i våre systemer som gjorde at enkelte kunder fikk problemer med å betale med CashPoints. Vi beklager at dette har skjedd og at det ikke ble rettet opp i med en gang Ole Magne tok kontakt med oss. Da han tok kontakt i desember ble han bedt om å sende inn et skjema på våre nettsider, men det ble ikke sendt gjennom de korrekte kanalene (noe han fikk informasjon om, inkludert hva som var den korrekte kanalen) og prosessen har derfor tatt lenger tid enn både han og vi skulle ønske. Nå er det heldigvis i orden og vi ønsker ham en god tur til Gdansk!»

Skuffet over Norwegian

Hansen er fornøyd med at Norwegian har fikset billettene for han, men er likevel skuffet over at de ikke kunne ta en prat med oss om hvorfor det skjedde. Han fikk ikke høre noe om den tekniske feilen Norwegian hadde da han hadde utallige ringerunder med dem. Hansen er heller ikke enig i at saken ble løst for lenge siden, for ingenting skjedde før TV 2 hjelper deg tok kontakt.

Norwegian gir også Hansen en del av skylden når de skriver at han har sendt inn klageskjemaet på feil måte.

– Jeg kunne ikke sende inn skjemaet for det var tekniske feil. Jeg fikk jo beskjed om det hver gang, opplyser Hansen.

Han synes det var krøkete at det var nødvendig å ta kontakt med TV 2 hjelper deg for å få orden på dette.

– Dette burde kunne ordnes enkelt som bare juling, hvis det var vilje tilstede. Men det var viljen det stod på hadde jeg inntrykk av, avslutter Hansen.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook