Fruktsalat

Til 4-6 personer

Lake:

Kok opp 2 dl vann eller eplejuice og ½ -1 dl sukker.

Smak til med saft fra sitron eller lime, hakket frisk sitronmelisse eller mynte (kan sløyfes).

Avkjøl.

Fruktsalat:

Velg det du har tilgjengelig av appelsiner, pærer, epler, kiwi, blå druer, banan og melon eller ananas og del opp i biter. Det holder med 3-4 frukter.

Tips: Skjær skallet av appelsinene, skjær ut båter mellom de naturlige hinnene, på denne måten får du saftige appelsinfileter uten hinner.

Tilsett hakkede pistasjnøtter eller valnøtter rett før servering (kan sløyfes). Nøttene kan med fordel stekes lett i en panne og drysses med litt brunt sukker før de tilsettes i salaten ved servering.

Server med is, råkrem, multekrem, eggedosis eller vaniljekesam/vaniljeyoghurt (smak da til med litt ekstra vanilje).

Fruktsalat med iskrem.
Fruktsalat med iskrem.

Råkrem: Pisk fløten myk og kremet og bland med eggedosis.

Multekrem: Pisk krem og vend inn multesyltetøy.

Engledessert på 1-2-3

Oppskriften er fri for gluten og egg, er lett og å lage melkefri. Den er beregnet til 4-5 personer.

  • 500 g frosne halvtinte jordbær
  • 5-6 ss sukker
  • 2 iskalde bananer i biter (eventuelt fryste)
  • 2 dl kald fløte eller kald kokoskrem (Gryr for melkefri). Halvtint/myk vaniljeis kan også brukes
  • noen dråper sitronsaft (kan sløyfes)

Legg bærene i foodprocessor og kjør til de begynner å mose seg. Tilsett kald fløte, banan delt i biter og litt sukker etter smak. Smak til med litt presset sitron – det gir en frisk god smak. Kjør sammen til alt er godt most og blandet. Server nylaget med krumkaker eller kransekake.