Modelltog startet årelang konflikt

TV 2 hjelper deg: I 2016 solgte Morten Pelle Korsmo et modelltog som han hadde bygget selv. Firmaet som kjøpte det, vil hverken betale eller levere det tilbake.

– Jeg er kjempelei hele saken. Kan de ikke bare betale eller levere det tilbake, så blir vi ferdig med det, spør Morten Pelle Korsmo.

Fascinert av tog

Korsmo er en modelltog-entusiast som bruker mye av fritiden på sin hobbyvirksomhet. Til daglig jobber han med data, men han har vært fascinert av modelltog så lenge han kan huske.

– Når de nye lokaltogene kom, lurte jeg på hvordan jeg kunne lage de selv, forteller Korsmo.

De fantes ikke å få kjøpt i butikken, så Korsmo gikk til den lokale hobbyforretningen og kjøpte messingplater.

– Da begynte jeg å klippe og lime, bore og skjære til, og lagde mitt første lokaltogsett. Da var jeg 12 år, forteller Korsmo.

Se TV 2 hjelper deg gratis på TV 2 Sumo nå

Tidkrevende hobby

– Fra jeg starter til jeg er ferdig med noe, tar det gjerne ett par år, sier Korsmo. Så er det å få det kjørbart. Det er en egen historie for det er en kjempejobb, legger han til.

Korsmo selger byggesett som han lager selv, men før han kommer så langt går mye av tiden til å bygge prototyper. I 2016 var han ferdig med en prototype av et spesielt modelltog.

– Jeg endte opp med en prototype som jeg i hvert fall følte at jeg kunne vise frem. Den prototypen var helt lik den jeg har her, bortsett fra noen andre farger. Den er veldig sjelden, sier Pelle.

– Jeg brukte vel cirka ett og et halvt år på å lage den sånn at den kunne stå på skinnene, forteller han.

Firma stiller ut modelltog

Modelltoget ble solgt til Smaalensbanen Invest AS for 10.000 kroner i 2016. Daglig leder i selskapet er Morten Stegard. Firmaet har åpnet et modelljernbaneanlegg og stiller ut modelltog på gamle Kornsjø stasjon.

Fordi mannen bak firmaet er advokat, regnet Korsmo med at salget ville gå på skinner, men betalingen uteble. Først da det kom et varsel om inkasso, ble han kontaktet av firmaet.

– Relativt fort betalte han inn halve beløpet, men han ville holde tilbake resten fordi han mente at toget ikke var til hans forventninger, sier Korsmo.

SJELDENT: Dette er modelltoget som ble solgt til Smaalensbanen Invest AS i 2016. Foto: Privat
SJELDENT: Dette er modelltoget som ble solgt til Smaalensbanen Invest AS i 2016. Foto: Privat

Ikke fornøyd

– Det var første gangen jeg hørte noe om det i det hele tatt. Jeg visste ikke at han ikke var fornøyd, sier han videre.

– Jeg er jo veldig nøye på detaljer og jeg tester togene. Jeg har flere anlegg som jeg tester de på. Hvis noen klager på ett eller annet, så fikser jeg det eller så får de pengene tilbake. Det er jeg alltid veldig opptatt av, legger han til.

– Han ville ikke at jeg skulle reparere toget. Han ville ikke betale for seg og han ville ikke heve kjøpet.

Inngikk forlik

I november 2016 var saken i Forliksrådet der partene ble enige om at toget skulle repareres og betales fullt ut. Toget ble reparert og levert, riktignok etter fristen, men dette var avtalt skriftlig.

Men Smaalensbanen Invest AS betalte ikke, og saken gikk til inkasso. Først da kom en ny klage, og enda en gang utbedret Korsmo toget. Deretter ble det helt stille i tre måneder. Da kom det enda en ny klage.

– Jeg ble overrasket. Jeg ble sjokkert. Jeg hadde gjort så mye ekstra med det toget, satt inn nye motorer, figurer, lys, gjort det litt ekstra for at han skulle bli fornøyd, og så får jeg en klage som sier at toget er verre enn det noensinne har vært. Det er helt uforståelig, sier Korsmo.

Ikke rett på prisavslag

Firmaet mener at toget ble levert for sent og at de har rett på prisavslag på grunn av mangler. Forbrukeradvokat Ola Fæhn mener at firmaet ikke har rett på prisavslag.

– Ja, her er det levert en prototyp, og da må man regne med noen utbedringsforsøk. Dessuten så har denne kjøperen godtatt at det tar litt tid og derfor har han ikke krav på noe mer. Prisavslag får man ikke for forsinkelser, sier Fæhn.

Han mener at daglig leder reklamerte for sent den siste gangen.

– Det går hele tre måneder før han sier ifra at det er noe annet som er galt og da vil jeg si at han kommer for sent. Han er profesjonell, han er advokat av yrke, det går for lang tid før han reklamerer. Han har mistet kravet sitt, sier Fæhn.

VIL IKKE STILLE: Morten Stegard er daglig leder i Smaalensbanen Invest AS. Han ønsker ikke å stille til intervju i tilfelle saken skulle havne i retten. Foto: Faksimile MJ-bladet
VIL IKKE STILLE: Morten Stegard er daglig leder i Smaalensbanen Invest AS. Han ønsker ikke å stille til intervju i tilfelle saken skulle havne i retten. Foto: Faksimile MJ-bladet

Vil ikke stille til intervju

TV 2 hjelper deg har i to måneder prøvd å få til et intervju med daglig leder i selskapet, Morten Stegard. Han ønsker ikke å stille til intervju i tilfelle saken skulle havne i retten.

På e-post skriver Stegard følgende:

«Vi har betalt kr 5000, som vi mener er riktig pris for det Korsmo har levert».

Stegard mener at toget velter i svinger og ikke klarer oppoverbakker på tross av tester som Pelle har gjort. Han har fått tilbud om å heve kjøpet, men har avslått dette. Firmaet mener at modellen kun egner seg som en stasjonær utstillingsmodell.

Siste forsøk

Sammen med Pelle Korsmo gjør vi et siste forsøk på å oppsøke Stegard på Kornsjø stasjon. Han svarer ikke på telefonen og kommer heller ikke ut dit for å møte oss.

Hva synes du om at han ikke har ønsket å komme hit og møte oss her i dag?

– Hvis toget var her så kunne jeg ha fått det med meg. Hadde han betalt så hadde vi vært helt ferdig. Så enkelt kunne det ha vært, sier Korsmo.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook