Bilen sto på verksted i flere uker – så fikk Line (29) beskjed om at det ikke var noe feil

TV 2 hjelper deg: – Jeg fikk sjokk, sier Line Sommer Hoel (29).

Våren 2018 kjøper Line Sommer Hoel (29) en Subaru Outback 2015-modell. En romslig bil med god plass til hundene Lala og Luna.

– Hundene er livet mitt. De er terapeutene mine på fire bein, smiler hun.

Se TV 2 hjelper deg gratis på TV 2 Sumo!

Subaruen har plass til to digre hundebur i bagasjerommet og er derfor perfekt til hennes bruk.

– Det var drømmebilen, forteller hun.

Problemer med giret

Men hennes nøkkel til frihet går snart i vranglås. Hun føler at automatgiret på bilen ikke virker som det skal:

– Av og til er giret helt normalt og andre ganger må du rive skikkelig for å få giret på plass. Da rister det i hele bilen, sier Line.

TIL REPARASJON: Line Sommer Hoel leverte bilen her hos Grimstad bil. Foto: TV 2 hjelper deg
TIL REPARASJON: Line Sommer Hoel leverte bilen her hos Grimstad bil. Foto: TV 2 hjelper deg

Men dette burde ikke være noe problem siden det er to år igjen av nybilgarantien. Sommeren 2018 sender hun den på reparasjon hos Subaru-forhandleren Grimstad bil.

– Jeg fikk låne en annen bil og reiste hjem i god tro. Men da jeg kom tilbake sa de at de måtte beholde bilen lenger. De skulle holde oss oppdatert. Så det var ingen grunn til bekymring, sier Line.

– Ikke noe feil

Oppholdet på verkstedet hos Grimstad bil skulle bli langvarig. I ukevis sto bilen på verkstedet. De fikk hentydninger om at man skulle bytte girkasse, noe som ville koste rundt 130 000 kroner. Men det skjedde aldri.

– Det kom noen fra Subaru i Oslo for å se på bilen, og da var det brått ikke noe feil med den, sier Line oppgitt.

I november i fjor fikk hun et brev fra Subaru Norge om girkassen.

Konklusjonen var klar: «Dette er en konsekvens av den trinnløse girkassens oppbygging og virkemåte, og derfor ingen feil».

SJEKKER GIRET: Senterleder Willy Pedersen ved NAF senter Kristiansand. Foto: TV 2 hjelper deg
SJEKKER GIRET: Senterleder Willy Pedersen ved NAF senter Kristiansand. Foto: TV 2 hjelper deg

– Jeg fikk sjokk. Jeg trodde ikke på det. Er det mulig? Det var en helomvending fra Subarus side, forteller hun.

Det er ikke bare Line som har hatt problemer med denne generasjonen av Subaru Outback. I 2016 skrev nettstedet Broom at bilene slet med girkasse-havari og finansnettstedet Forbes.com hadde nyheten om at kundene i USA fikk forlenget nybilgarantien fra fem til ti år. Flere YouTube-videoer viser folk som har problemer med det trinnløse CVT-giret til Subaru. Giret er laget for å gi mindre forbruk av diesel og bensin.

NAF skeptisk

I mars tar Line med bilen til NAF senter i Kristiansand for å få en uavhengig vurdering.

– Du hører det smeller til. Det skal ikke være sånn, sier senterleder Willy Perderse når han tar giret frem og tilbake.

Etter en kjøretur med Subaruen er han ikke i tvil.

– Konklusjonen er at det henger veldig i giret. Du må dra den ut med makt og du hører det smeller når den går ut av gir. Det er ingen god følelse. Det er usikkert hvordan dette går etterhvert som kilometerne løper på. Det kan bli følgeskader, sier Pedersen.

I NAFs konsulentrapport er også konklusjonen klar: «Vi mener dette er feil og mangler som må utbedres i henhold til kjøpslov og garanti».

TV 2 hjelper deg tar kontakt med Grimstad bil, men de vil ikke svare på våre spørsmål om den lange service-perioden og hva de egentlig har gjort med girkassen.

De henviser oss videre til informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge.

Subaru svarer

TV 2 hjelper deg tar med Line Sommer Hoel til Subaru Norge. Hun har spørsmålene klare:

UBESVARTE SPØRSMÅL: Stian Thrane gir ikke svar på alle våre spørsmål. Foto: TV 2 hjelper deg
UBESVARTE SPØRSMÅL: Stian Thrane gir ikke svar på alle våre spørsmål. Foto: TV 2 hjelper deg

– Hvorfor har dere ikke skiftet girkasse på min bil?

– Det kan jeg ikke svare på, fordi jeg ikke har kompetanse til å gå i detalj med girkassen, svarer Thrane.

– Hvorfor har bilen min vært inne på verksted så lenge og hvorfor får jeg ikke vite hva som har skjedd? undrer Line.

– Hva som har skjedd med bilen konkret, kan jeg ikke gå i detalj på. Men det jeg vet er at den har vært sjekket av teknisk personell hos Subaru Norge, sier Thrane.

TV 2 hjelper deg viser Thrane et opptak hvor Line sliter med å få den i gir.

– Er det sånn bilen skal være? spør Line.

– Ja, det er faktisk det. Ifølge våre tekniske folk er gir-konstruksjonen på denne måten, sier han.

– Hvorfor har NAF kommet til en annen konklusjon?

– Det er sikkert ikke første eller siste gang NAF er uenig med fabrikanten. Jeg kan ikke svare på hvorfor NAF mener det de mener.

Flere 2015-modeller av Subaru Outback har hatt problemer med giret.

– Motorhavarier har skjedd tidligere. Det er riktig. Men dette har vært garantisaker hvor kunden betaler null og fabrikken betaler alt. Så dette er ikke noe Line trenger å bekymre seg for, sier Stian Thrane og tilføyer:

– Vi har til gode ikke å bli enig med kunder. Det er viktig for oss.

– Har dere en løsning til meg? undrer Line på.

– Vi i Subaru ønsker fornøyde kunder, og vi har mange av dem. Så etter en totalvurdering velger vi å kjøpe tilbake bilen, konkluderer Thrane.

– Det er jeg kjempefornøyd med, smiler Line Sommer Hoel.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook