Tone (74) viste parkeringsvakten gyldig billett – fikk likevel bot

TV 2 HJELPER DEG: – Jeg var helt skjelven av raseri, sier Tone Melvær.

TV 2 hjelper deg har gått gjennom hundrevis av klager i Parkeringsklagenemnda de siste månedene for å få svar på følgende spørsmål:

Slipper du å betale bot hvis du kan bevise at du har betalt?

Svaret er: Nei.

Har du tastet feil, har appen plassert seg på feil takstsone eller er ikke billetten din synlig nok, må du betale bot selv om du har betalt for parkering.

Bare 7,5 prosent har fått medhold i sine klager og 2 prosent har fått delvis medhold (tall fra i år frem til 26.august).

Forbrukerrådet sitter i Parkeringsklagenemnda og forklarer hvorfor de støtter disse beslutningene i slutten av denne artikkelen.

– Var målløs

Det var mangel på synlighet som gjorde at Tone Melvær fikk 760 kroner i bot på Bøler senter 10. september 2013.

Parkeringsvakten mente parkeringslappen ikke var synlig nok.

– Da jeg kom ut fra Bøler senter var det en betjent som sto foran bilen min. Han spør: «Er det din bil?». «Ja», svarte jeg. «Du har ikke lapp», sa han. «Joda», svarte jeg og gikk bort og pekte på lappen i frontruten. «Den ligger feil. Du må betale», sier han og legger bot på ruta. Så rygget han bakover og tok et bilde av bilen hvor man ikke så lappen, forklarer Tone Melvær og tilføyer:

– Jeg sto der og var helt målløs. Jeg hadde jo lapp og alt var i orden.

Måtte gå rettens vei

Hun klaget selvfølgelig til Parkeringsklagenemnda, men de gjentok bare parkeringsvaktens ord. Billetten var ikke synlig nok.

– Hva er egentlig godt synlig? Når du går forbi bilen og ser en lapp som ligger på dashbordet, må det være godt synlig.

Etter mange presseoppslag om saken fikk hun telefon fra advokat Sigurd Vestrheim som ville prøve saken for retten.

– Jeg hadde tid og var så sint at jeg gjorde det, sier Tone.

I ett og et halvt år kjempet de i rettsapparatet før de vant i Lagmannsretten.

IKKE SYNLIG NOK: Parkeringsbilletten er gyldig, men likevel fikk han bot. Dette er en sak som ikke har vært i Parkeringsklagenemda. Foto: Privat
IKKE SYNLIG NOK: Parkeringsbilletten er gyldig, men likevel fikk han bot. Dette er en sak som ikke har vært i Parkeringsklagenemda. Foto: Privat

Fortsatt ikke synlig nok

Historien kunne sluttet her.

Men når TV 2 hjelper deg legger ut en Facebook-post, viser det seg at parkeringsselskapene fortsetter å skrive ut bøter selv om lappen er synlig.

Flere sender inn fotografier av gyldige parkeringsbilletter sammen med gule bøter.

Det viser seg også at den nye Parkeringsklagenemnda, som ble opprettet i 2017, fortsetter med praksisen rundt synlighet av billett. 26. juni i år besluttet nemnda å opprettholde boten på denne klagen:

«Klager anførte at man fint ser billettene dersom man går inntil bilen, men ikke om man står fire meter unna. Klager har i saken lagt ved egne bilder tatt av frontruten, hvor man ser de to billettene».

– Betenkelig

– Dette er en støtende praksis, sier forfatter, foredragsholder og tidligere politileder Hanne Kristin Rohde, som er kjent fra ekspertpanelet i TV 2-programmet Åsted Norge.

– Hvis det har seg slik at Parkeringsklagenemnda ser bort fra en dom i Tingretten eller Lagmannsretten, synes jeg det er betenkelig, sier hun.

Skiltet pekte feil vei

Hanne Kristin Rohde har selv opplevd å få en parkeringsbot som hun opplevde som svært urettferdig.

FEIL VEI: Hanne Kristin Rohde opplevde at parkeringsskiltet var rettet feil vei. Her viser vår illustrasjon hvor skiltet pekte. Foto: TV 2 hjelper deg
FEIL VEI: Hanne Kristin Rohde opplevde at parkeringsskiltet var rettet feil vei. Her viser vår illustrasjon hvor skiltet pekte. Foto: TV 2 hjelper deg

Hun var i Nydalen, hvor Åsted Norge har studio og hennes sønn studerer, og skulle parkere på noen nye parkeringsplasser i området. Det stod et skilt som peker mot en P-automat som ligger over Akerselven ved Peppes pizza.

– Den automaten kan jeg koden på. Så jeg betalte og gikk inn på en kafè for å spise lunsj.

Da hun kom ut, hadde hun fått bot. Hun hadde betalt til feil sone og skulle betalt til en automat som var plassert helt andre veien enn skiltet. Hun tok bilder av skiltet som var rettet feil vei og skrev klage.

– Dagen etter satt jeg på en restaurant rett over elva og så at det var noen som skrudde skiltet riktig vei. Et par uker sener fikk jeg avslag på min klage, sier hun.

I ettertid er det også blitt hengt opp et skilt med nummeret på automaten man skal betale til.

Etter avslaget i Parkeringsklagenemnda måtte Hanne Kristin Rohde ta ut stevning for å få parkeringsselskapet til å snu i sin sak.

5000 klager

Parkeringsklagenemnda får inn rundt 5000 klager årlig. TV 2 hjelper deg har gått gjennom noen hundre av disse. Mange av avgjørelsene kan virke urimelige og lite forbrukervennlige. Vi spør Parkeringsklagenemnda om de vil stille opp på intervju.

«Hei. Jeg har ikke anledning til å stille til intervju. Informasjon om saker som nemnda har uttalt seg prinsipielt om, inkludert dette med synlig billett og tastefeil, finner du på vår nettside», skriver sekretariatsleder Merete Horn-Eggestøl i Parkeringsklagenemnda i en e-post til TV 2 hjelper deg.

Etter å ha blitt fremlagt alle sakene vi tar opp, skriver hun i en ny e-post at de «behandler alle klagene i tråd med gjeldende regelverk».

Vi tar kontakt med Forbrukerrådet, som sitter i nemnda. De skal være forbrukerens røst, men det er svært sjelden at de protesterer mot avgjørelser.

Vi vil stille spørsmål om en rekke enkeltsaker hvor de ikke har protestert i Parkeringsklagenemnda:

* Tastet bokstaven O og ikke tallet 0. Nemnda og Forbrukerrådets representant mener klager må betale.

* Fulgte i bil etter ambulansen med sin døende mann. Gjør en innloggingsfeil på P-automaten. Forbrukerrådet og nemnda mener hun fortjener bot.

* Veksler penger til P-automat, får bot etter to minutter. Nemnda og Forbrukerrådet mener bot må betales.

Vi har sendt eksemplene i forkant av intervjuet, men da vi møter direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet blir det klart at hun ikke vil svare på enkeltsaker. Vi utsetter derfor intervjuet.

Forbrukerrådet svarer

MANGE P-KLAGER: Forbrukerrådets direktør Inger Lise Blyverket følger regelverket. Foto: TV 2 hjelper deg.
MANGE P-KLAGER: Forbrukerrådets direktør Inger Lise Blyverket følger regelverket. Foto: TV 2 hjelper deg.

Når vi tar kontakt med Forbrukerrådet igjen, takker de nei til intervju for andre gang. Til slutt velger de å stille hvis vi ikke stiller spørsmål ved enkeltsaker de har støttet i Parkeringsklagenemnda.

Er reglene laget for forbruker eller parkeringsbransjen?

– Reglene er ment å balansere ut forholdet mellom forbruker og parkeringsselskap og skape best mulig forutsigbarhet både for forbruker og parkeringsselskaper, sier Blyverket.

– Synlighet utgjør 40 prosent av klagene. Skal man betale bot når man beviselig har gyldig billett i frontruten?

– Når jeg spør nemnda hvordan de agerer i de sakene, sier de at hvis du kan dokumentere fullt ut at du har betalt og at du har synlig billett, skal du ha medhold.

– Men i den saken vi har sett på, har klager tatt bilde av billetten og boten og man ser begge deler. Vedkommende får likevel bot og dere protesterer ikke?

– Vi protester der det er gyldig å protestere i henhold til det regelverket vi har.

– Burde det være slik at så lenge man har betalt, så får man ikke bot?

– Jeg forholder meg til dagens parkeringsforskrift. Det gjør også alle som sitter i nemnda. Men så er det en del saker hvor regelverket kan oppleves for rigid, og da må vi se på regelverket.

– Vil dere jobbe for at så lenge man har betalt, så skal man ikke få bot?

– Det er åpenbart at dette strider mot folks rettsfølelse - at hvis man har betalt og det er synlig, skal man ha medhold, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.

Samferdselminsteren: – Urimelig

Samferdselsminister Jon George Dale er ikke fornøyd med at parkering kom på klagetoppen i fjor og hadde nesten dobbelt så mange klager som nummer to på listen – bruktbilkjøp.

– Når kundene møter denne bransjen, er det ikke alltid med et positivt inntrykk. Derfor gjorde vi en oppmykning av regelverket for å sørge for større fleksibilitet. Så ser vi saken nå TV 2 hjelper deg presenterer som gjør at vi må se om vi kan gjøre ytterligere forbedringer i regelverket, sier Dale.

– Hvis man kan bevise at man har betalt for parkering, skal du da betale bot?

– Nei, hvis man kan bevise at man har betalt, skal man ikke ha bot. Det er åpenbart at det er intensjonen til regelverket. Så er spørsmålet om det finnes paragrafer i regelverket som sikrer at det ikke skjer.

– Er du fornøyd med Parkeringsklagenemdas håndtering av regelverket?

– Det er ikke min oppgave å vurdere enkeltsaker. Så ser jeg, blant annet basert på opplysninger fra TV 2 hjelper deg, at siden det er så mange enkeltsaker som ikke får medhold, er det naturlig at vi ser på det samlede regelverket. Vi må se hva vi kan forbedre i regelverket. Derfor kommer jeg til å be Vegdirektoratet gjøre det, sier Dale.

Han reagerer på at det er under ti prosent som får medhold eller delvis medhold i sine saker.

– Når man ser at mange ikke får medhold, er spørsmålet om det er et uklart regelverk eller om det er for dårlig forståelse av hva kunden opplever i andre enden. I eksempler hvor det er feil skilting og du likevel får bot, oppleves det så urimelig at vi må se om det kan gjøres forbedringer i regelverket, avslutter han.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook