Gjeldsrådgivning resulterte i mer gjeld:

– Vi føler oss lurt trill rundt

TV 2 hjelper deg: Firmaet Gjeldfinans reklamerer med «no cure – no pay». Likevel fikk Anders og Bente Auganæs en regning på 117.000 kroner fra gjeldsrådgiveren.

«PFU har konkludert med at denne artikkelen bryter med god presseskikk ved at TV 2 ikke lot det kritiserte selskapet komme tilstrekkelig til med sin forklaring.

TV 2 kritiseres også for ikke å fjerne enkelte kommentarer under Facebook-delingen av denne artikkelen, som går i retning av å kalle det kritiserte selskap for «svindlere».

PFU felte TV 2 på punktene 3.2, 4.14 og 4.17.»

Les hele PFU-fellelsen her.

Ekteparet Anders og Bente Auganæs fikk livet snudd på hodet da Anders gikk personlig konkurs for 32 år siden. Steinknuserverket han var med på å drive hadde gått dukken.

– Vi måtte forlate huset vårt i Ålvik på dagen, med en baby og en toåring på armen. Det var utrolig tøft, sier Anders.

Se TV 2 hjelper deg gratis på TV 2 Sumo.

Paret klarte aldri å bli kvitt gjelden etter konkursen, og forbrukslån ble en av løsningene. I 2014 skyldte paret over fem millioner kroner.

Da de to fant rådgiverfirmaet Gjeldfinans, øynet de et håp om å få hjelp.

Men i dag har de enda større gjeld, og skylder gjeldsrådgiveren 160.000 kroner med renter.

– Vi stolte jo fullt og helt på daglig leder i Gjeldfinans, men tydeligvis tok vi feil, sier Anders Auganæs.

«No cure, no pay»

På nettsidene til Gjeldfinans fra 2014, da paret tok kontakt, sto det:

«Gjeldfinans jobber etter «no cure – no pay». Det betyr at dersom vi ikke klarer å levere noen løsning, skal vi heller ikke ha betalt. Du løper derfor ingen risiko med å få din sak prøvd hos oss.»

– I det første møtet var vi veldig opptatt av hva det ville koste oss å få hjelp av Gjeldfinans, og spurte om hva som lå i ordene «no cure, no pay». Daglig leder forklarte at vi bare skulle betale hvis det ble en løsning, forteller Bente Auganæs.

NETTSIDE: Ifølge Gjeldfinans sine nettsider har de en «ingen løsning, ingen kostnad» som policy.
NETTSIDE: Ifølge Gjeldfinans sine nettsider har de en «ingen løsning, ingen kostnad» som policy. Foto: TV 2 hjelper deg

I håp om å få hjelp til å håndtere og redusere gjelden, lot de Gjeldfinans forhandle med kreditorene.

Etter to år fikk de opplyst av daglig leder i Gjeldfinans, Rune Austigard, at det gikk mot en løsning. Han informerte paret om at kreditorene var på glid, og mente han kunne få redusert gjelden med rundt fire millioner kroner.

Så ba han Anders og Bente skrive under på et gjeldsbrev på 117 000 kroner, som skulle være for jobben Gjeldfinans hadde gjort. Dette var første gang Anders og Bente fikk en skriftlig avtale med firmaet.

I den tro at løsningen var nær, skrev paret under på gjeldsbrevet, og begynte å betale små avdrag.

Må betale uansett

Da løsningen først kom, virket den ved første øyekast god. Gjeldfinans mente gjelden kunne kuttes med om lag fire millioner kroner.

Men det var en stor hake; da måtte de ta et nytt, stort lån med huset som pant. Paret fryktet da at de kunne risikere å miste huset.

– Vi risikerte å måtte selge huset, og likevel stå igjen med gjeld og ha dårlig råd. Det er ingen løsning vi ønsket. Det var jo nettopp for å unngå å miste huset at vi gikk til Gjeldfinans i første omgang. Derfor takket vi nei til løsningsforslaget, sier Bente.

Ifølge informasjonen på firmaets nettside om «no cure, no pay», skal saken henlegges uten kostnad dersom man ikke ønsker løsningsforslaget.

Men da kom sjokkbeskjeden: Hele regningen på 117 000 kroner skulle betales uansett.

Reagerer på manglende avtale

Forbrukeradvokat Ola Fæhn sier til TV 2 hjelper deg at paret hadde all grunn til å tro at de hadde en «no cure, no pay»-avtale når firmaet reklamerer for dette på sine nettsider.

Han reagerer på at Rune Austigard i Gjeldfinans ikke laget noen skriftlig avtale ved inngåelse av oppdraget, før han la frem gjeldsbrevet.

– Gjeldfinans jobber med folk som har store gjeldsproblemer, og da er det ekstra viktig at de er tydelige både skriftlig og muntlig. Her er det ingenting skriftlig, sier han.

– Dessuten er det naturlig for paret å tro at gjeldsbrevet er en formalitet som først skal gjelde når oppdraget er utført, sier Fæhn.

Tvangsinndrevet

Et gjeldsbrev kan drives inn av namsmannen. Ettersom Gjeldfinans sendte brevet til inkasso, trekkes nå over 8000 kroner hver måned direkte fra parets inntekter for å betale rådgiverfirmaet.

– Vi kom til Gjeldfinans for å få hjelp, og har hele tiden oppfattet at vi kun skulle betale dersom det kom en løsning vi ønsket.

– Nå vil vi advare andre i vår situasjon om å ikke gå i samme felle, sier ekteparet.

AVVISER AVTALE: Rune Austigard, daglig leder i Gjeldfinans, mener Anders og Bente aldri fikk noen «no cure, no pay»-avtale.
AVVISER AVTALE: Rune Austigard, daglig leder i Gjeldfinans, mener Anders og Bente aldri fikk noen «no cure, no pay»-avtale. Foto: TV 2 hjelper deg

Avviser avtale

Til TV 2 hjelper deg sier Rune Austigard, daglig leder i Gjeldfinans, at ekteparet Auganæs aldri fikk noen «no cure, no pay»-avtale.

Ifølge han er årsaken at saken deres var for komplisert og gjelden for høy i forhold til hva de i utgangspunktet kunne låne opp på huset.

– Vi kan ikke tilby alle folk «no cure, no pay». Først må vi gjøre et godt stykke grunnarbeid og se om saken egner seg, og først når vi har en løsning kan vi tilby kunden en slik avtale, sier Rune Austigard.

Han mener at siden paret skrev under på gjeldsbrevet, så beviser det at de var enige i at de skulle betale Gjeldfinans uansett.

– Et gjeldsbrev er et dokument som er veldig sikkert, og krever vitner. Det er ingen som skriver under et gjeldsbrev uten at de er enige med innholde, mener Austigard.

På spørsmål om han synes det er rimelig at gjeldsofrene blir sittende igjen med høyere gjeld mens firmaet får honorar, kommer svaret kontant:

– Ja, når vi har jobbet i to år for dem og fått gjort så mye, så jeg ser ikke problemstillingen.