VIL ADVARE ANDRE:

Brukte en halv million på oppussing – resultatet ble sjokkerende

TV 2 HJELPER DEG: – Det har vært veldig krevende, sier Christina Aas gråtkvalt.

– Vi hadde spart opp penger og det er en gang i livet at man unner seg drømmeoppussingen. Å skape et hyggelig hjem for oss og barna, og så blir det en sånn fryktelig negativ opplevelse som drar ut i all evighet, sier Christina.

Måtte totalrenoveres

Karin Jensen og Christina Aas kjøpte drømmeboligen i februar 2018. Et ende-rekkehus på Munkebekken på Ellingsrud i Oslo.

– Dette var virkelig den barnevennlige drømmen vi hadde sett for oss, sier Christina.

Paret hadde akkurat fått tvillinger og det hastet med å få boligdrømmen realisert. Boligen måtte totalrenoveres, men paret hadde et klart bilde av hvordan boligen skulle se ut.

– Vi la ut oppdraget på «Mitt anbud» og så googlet vi litt og fant et firma som holdt til i området, forklarer Karin.

Se TV 2 hjelper deg gratis på TV 2 Sumo

Håndverker og takstmann

De ble også kontaktet av et annet firma, og begge firmaene ble tatt inn på befaring.

– De sa at de hadde alle godkjenninger i orden og at vi skulle få papirer på alt de gjorde, sier Karin.

Kontrakten ble inngått med det største firmaet Kodar Elektro & VVS AS og daglig leder Mostafa Alami, med det mindre firmaet som underleverandør.

– Og da Alami i tillegg sa at han var takstmann, så tenkte vi at dette ikke kunne gå galt, sier Christina.

SNUDD PÅ HODET: Fagmann Roger Andersen må nesten le når han oppdager at håndverkerne har montert en av dørene opp ned. Foto:Jan Kenneth Bråten
SNUDD PÅ HODET: Fagmann Roger Andersen må nesten le når han oppdager at håndverkerne har montert en av dørene opp ned. Foto:Jan Kenneth Bråten

Åpenbare feil

Arbeidet begynte i mai 2018 og skulle fullføres i løpet av sju uker. Ved første øyekast ser arbeidet bra ut, men ser man nøyere etter oppdager man at det ikke er det.

På fryseskapet har skruene blitt skrudd gjennom frontene. Når fryseskapet skal åpnes, viser det seg at frontene likevel ikke er montert fast i skapet.

Det mest utrolige er nok likevel benkeplaten på kjøkkenet. I stedet for å kappe benkeplaten, valgte håndverkerne å lage hull i gipsveggen for å kunne skyve hele platen inn.

FORTVILET: Karin Jensen og Christina Aas er fortvilet over situasjonen de har havnet i. Nå ønsker de å advare andre. Foto: Jan Kenneth Bråten
FORTVILET: Karin Jensen og Christina Aas er fortvilet over situasjonen de har havnet i. Nå ønsker de å advare andre. Foto: Jan Kenneth Bråten

To dagers betalingsfrist

Karin og Christina skulle betale 600.000 kroner for jobben. Mot slutten av oppdraget fikk de en faktura på 500.000 kroner med to dagers betalingsfrist.

– Jeg sendte en mail om at jeg ikke ønsket å betale før vi fikk papirer på bad og det elektriske, og da fikk jeg en veldig sur mail tilbake fra Alami. Så vi tenkte at hvis vi ikke betaler, hva skjer da?

Håndverkerne forsvant

De var redd for at arbeidet ville stoppe opp og turte ikke annet enn å betale. Etter sommerferien i fjor ble håndverkerne borte.

– Jeg vet ikke hvor mange tekstmeldinger, telefonoppringninger og hvor mange mail vi har sendt. Vi fikk ikke tak i de, sier Karin.

Paret har fortsatt ikke fått noe dokumentasjon på arbeidet som er utført.

Kjøkkenet feilmontert

Takstmann Roger Andersen i Taksteksperten AS kommer for å vurdere arbeidet som er gjort. I tillegg til å være takstmann, har han også mesterbrev som tømrer- og byggmester.

Andersen undersøker skap etter skap på kjøkkenet og liker ikke det han ser.

– Her er fare for at hele fryseskapet faller fra hverandre, sier han.

– Her er det fysisk umulig å ta ut skuffen. Skapet er feilmontert og det er et eller annet her som er veldig skjevt, legger han til.

– I oppvaskmaskinen skal det være en metallskinne øverst som skal sørge for at all varmen som kommer opp ikke skal trekke inn og ødelegge platen, men den er ikke montert, sier han.

Når han åpner hjørneskapet der gryter skal oppbevares, får han seg en overraskelse.

ØDELAGTE FRONTER: Håndverkerne skrudde skruer gjennom frontene slik at deler av kjøkkenet må erstattes.Foto: Jan Kenneth Bråten
ØDELAGTE FRONTER: Håndverkerne skrudde skruer gjennom frontene slik at deler av kjøkkenet må erstattes.Foto: Jan Kenneth Bråten

Laget hull i veggen

– Oj sann, her har vi det skjeve tårnet i Pisa. Her er jo alt løst, sier han.

Andersen reagerer på hvordan benkeplaten er montert.

– De har altså skjært ut i gipsveggen og dyttet hele benkeplaten inn. Det har jeg aldri sett før, sier han.

– Her er det så mye galt at jeg faktisk tviler på at disse som har montert kjøkkenet noen gang har montert kjøkken tidligere, fastslår han.

Flere feil i andre rom

Det er ikke bare kjøkkenet som er problemet. I stuen er det en synlig høydeforskjell mellom vinduslistene, og spottene er montert skjevt i forhold til hverandre.

I gangen i annen etasje klarer ikke eksperten å la være å le.

– Beklager at jeg ler, men her har de snudd døren. På denne døren er speilen riktig, altså ned. Mens døra ved siden av har den samme speilen opp. Med andre ord, den ene døren er montert på hodet, sier han.

På badet renner vannet fra badekaret rett ut på gulvet.

– Her kunne de ha laget en ordentlig overgang eller laget sluk, men sånn som det er gjort nå er feil. Her vil vannet renne utover hele gulvet, fastslår Andersen.

– 500.000 kroner for dette stykke arbeid høres voldsomt mye ut, særlig sett opp mot hva de har fått levert. Her er det så mye feil og mangler at de må gjøre mye om igjen, sier Andersen.

VANN PÅ GULVET: Det nye badekaret kan ikke brukes for vannet renner rett ut på gulvet. Foto: Jan Kenneth Bråthen
VANN PÅ GULVET: Det nye badekaret kan ikke brukes for vannet renner rett ut på gulvet. Foto: Jan Kenneth Bråthen

Elektriske feil

Det elektriske arbeidet er så omfattende at el-takstmann John Henrik Leere i Norsk Elektro Kontroll AS kommer inn to ganger for å gi en grundig vurdering.

Uten noen dokumentasjon på det elektriske arbeidet må han prøve seg frem for å finne ut hvilke kurser som går hvor. Han reagerer allerede da han ser litt nærmere på stikkontaktene i stuen.

– Inne i en sånn ledning er det syv tråder. Her er det tre stykker som ikke er koblet til. Dette var ikke bra, sier han.

Også på badet får han seg en overraskelse.

– Dimmer og stikkontakter, det er en dårlig kombinasjon. Det er nødt til å gå galt, sier Leere.

Kodar Elektro & VVS AS svarer:

Mostafa Alami var både styreleder og daglig leder i Kodar Elektro & VVS AS, som nå er slått konkurs.

Han sier selskapet hadde de beste intensjoner da arbeidet startet.

Samtidig sier han seg enig i at oppussingen av kjøkkenet er forferdelig.

– Resultatet ble dårlig blant annet på grunn av feil gjort av underleverandører, sier Alami.

– Dessuten var jeg på ferie selv da viktige deler av oppussingsarbeidet skjedde, sier han.

Han mener også at forholdet til oppdragsgiverne ble anstrengt etter hvert, og at det ble vanskelig å få rettet feil, fordi oppdragsgiver ønsket det skulle skje på bestemte tidspunkt.

– Skyver ikke du fra deg ansvaret nå?

– Nei da, jeg tar ansvaret.

– Hvordan tar du ansvar?

– Vi har gjort en del utbedringer, og bestilt nye fronter, men siden selskapet nå er konkurs er det lite jeg får gjort nå, sier Alami.

Han undersøker også jordingen i sluket.

-Oj, ikke noe tilkobling, sier han.

I en annen stikkontakt er det en type ledninger som er ikke tillatt.

– Hvis dere skal få det til å bli en lovlig installasjon, så må dere få inn en installatør som må ettergå og dokumentere alt som er gjort. Vi snakker nok kanskje et sted mellom 150.000-200.000 kroner, sier Leere.

– Vi betalte de faktisk 150.000 for det elektriske, sier Karin.

Firmaet konkurs

Firmaet har nå slått seg konkurs. Ifølge advokat Ola Fæhn i Forbrukeradvokaten.no finnes det da tre muligheter.

– Du kan sjekke om det er noen forsikringer som er aktuelle. Du kan sjekke om jobben er gjort så dårlig at privatpersoner i selskapet må ta ansvaret for tabbene, og den siste muligheten er hvis et styremedlem eller en aksjeeier har forsøkt å tømme selskapet. Da kan det være aktuelt å forfølge saken mot styreleder eller et annet selskap, sier Fæhn.

Christina fortviler over situasjonen som familien har havnet i.

– Det er feil på feil på feil. Vi har et hus uten godkjente papirer og vi har ikke råd til å betale mer enn det vi allerede har gjort. Det er vondt, sier hun.

KONKURS: Firmaet Kodar Elektro & VVS AS har slått seg konkurs. Daglig leder Mostafa Alami driver fortsatt to andre firmaer.
KONKURS: Firmaet Kodar Elektro & VVS AS har slått seg konkurs. Daglig leder Mostafa Alami driver fortsatt to andre firmaer.

Driver andre firmaer

Daglig leder Mostafa Alami i firmaet som nå har slått seg konkurs, driver fortsatt to andre firmaer. TV 2 hjelper deg prøver derfor å oppsøke de ulike firmaadressene for å få svar.

En av adressene viser seg å være en åpen plass på Økern uten noen bygg. På en annen adresse er det tegn til at firmaet som nå er slått konkurs har holdt til, mens på den siste adressen er det ingenting som tilsier at noen av hans firmaer drives.

Karin og Christina ønsker nå å advare andre.

– Vi ønsker at andre som har brukt eller vært borti disse folkene at de får profesjonelle folk til å komme og sjekke arbeide som de har gjort. I hvert fall det elektriske, avslutter Karin.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook