Dette trenger du til torsken:

  • 600 –700 gram torskefilet uten skinn og ben, beregn 150-175 gram per person
  • 3-4 mellomstore tomater
  • Olivenolje
  • Salt og pepper

Urtesaus med persille:

  • Halvparten av bladene fra en stor potte persille
  • 1 fedd hvitløk
  • 1 ss ristede pinjekjerner
  • 2-3 ss olivenolje
  • Evt. 1 ss revet hvit smakfull ost
  • Pepper og litt salt

Skjær torsken i fire like porsjonsstykker. Gni stykkene inn med noen dråper olivenolje, salt og pepper. Sett fisken til side mens du lager urtesaus.

Ha persille i en hurtigmikser eller blender. Du kan også bruke en stavmikser. Miks olje, hvitløk og pinjekjerner til en glatt masse. Tilsett revet ost helt til slutt. Smak til med pepper og eventuelt litt salt.

Urtesausen holder seg et par uker når du oppbevarer den i et lukket glass i kjøleskapet.

Varm stekeovnen til 200 grader. Legg 4 brettede bakeark på benken, og fordel litt av urtesausen midt på arkene. Legg på 3-4 tomatskiver på hvert av bakearkene, og dryss over litt salt og pepper før torskstykket legges over. Drypp litt olivenolje over. Brett sammen hver av bakearkene til en tett pakke, med bretten opp. Legg de på et ildfast fat. Stek i forvarmet stekeovn på midterste rille i 8-12 min, avhengig av tykkelsene på torskestykkene.

Fisken skal flake seg, men ikke bli tørrstekt.

Potetmos:

  • Cirka 600 gram skrelte mandelpoteter eller andre melne poteter
  • Evt. 1 finhakket sjalottløk
  • 2-3 ss olivenolje og 1 ss sitronsaft, eller 1 – 1 ½ dl melk, evt. 1 ss smør
  • Salt og pepper

Kok mandelpoteter, og eventuelt finhakket sjalottløk, til potetene er møre. Hell av kokevannet og damp potetene. Knus potetene til en grov mos. Tilsett olivenolje og sitron for en italiensk versjon av potetmosen, eller rør inn melk og eventuelt 1 ss smør.

Du kan også tilsette hakkede steinfrie oliven og hakket persille hvis du ønsker mer smak.

Oppskriften er glutenfri og melkefri når ost sløyfes.