Ferdig kuttet frukt og grønt klare for blenderen. Butikkjedene har mange smoothieblandinger i frysedisken. Matkontrollen har testet både smak og næringsinnhold.

To vinnere

Smakspanelet bestod av Camilla Lorentzen og Maria Uldahl. Camilla er personlig trener og driver instagramprofilen Camillalor med over 50.000 følgere. Maria er ernæringsrådgiver for kurset Spis, Tren, Tenk.

DELT SEIER: Maria og Camilla var enige om to vinnere. Foto: Matkontrollen/TV 2
DELT SEIER: Maria og Camilla var enige om to vinnere. Foto: Matkontrollen/TV 2

Alle smoothieblandingene ble blandet ut med eplejuice og servert etter innhold. Panelet fikk først servert bærsmoothier, deretter smoothier med tropisk frukt, og til slutt de grønne smoothiene.

Testen endte med delt seier mellom Eldorado grønn smoothieblanding og Rema 1000 smoothieblanding med banan og bær.

Panelet likte godt smaken av ingefær i blandingen fra Eldorado, og bærsmoothien fra Rema 1000 mente de var passe søt og frisk.

– Vi får i oss for lite frukt og grønt

Alle blandingene ble også vurdert av ernæringsfysiolog Isabel Bråthen. Hun jobber til daglig på Myrens ernæring i Oslo.

GRØNN NÆRING: Isabel Bråthen ved Myrens ernæring mener smoothier er en god kilde til vitaminer og mineraler. Foto: Matkontrollen/TV 2
GRØNN NÆRING: Isabel Bråthen ved Myrens ernæring mener smoothier er en god kilde til vitaminer og mineraler. Foto: Matkontrollen/TV 2

– Vi vet at vi får i oss altfor lite frukt og grønnsaker sånn som det er i dag, så det å kunne implementere smoothies i kostholdet sitt det er egentlig bare helt supert, sier Bråthen.

Hun sier at ingen av blandingene i testen skiller seg ut i positiv eller negativ forstand.

– Skal du kun lage smoothien din fra en av disse blandingene, så kan man kanskje tenke på at man vil velge noen av disse med spinat eller grønnsaker, sier hun.

Bråthen legger til at alle er gode alternativer dersom du bruker de som base.

Pimp smoothien

Isabel Bråthen har flere tips til hvordan man kan gjøre smoothien til et fullverdig mellommåltid.

– Når man skal pimpe opp smoothien sin, så kan det være lurt å tenke på tre ting: At man har én kilde til fiber, én kilde til protein, og én kilde til fett, sier hun.

Hun sier at kilder til fiber kan være frukt, grønt og korn. Kilder til protein kan være yoghurt, cottage cheese og egg. Mens kilder til fett kan være nøtter, frø, og gresk yoghurt.

Disse produktene testet vi:

Fra Rema 1000:

  • Bringebær (33,5 %), banan (33,5 %), blåbær (33 %)
  • Ananas (35 %), mango (353 %), banan (30 %)
  • Hakket grønnkål (37,5 %), ananasstykker (30 %), mangoterninger (20 %), bananskiver (12,5 %)
  • Blå druer (30%), bananskiver (30%), epleterninger (20%), kirsebær (20 %)

Fra Norgesgruppen (Eldorado):

  • Ananas (42 %), papaya (29 %), mango (29 %)
  • Banan (28 %), mandarin (27 %), spinat (20 %), grønnkål (20 %), vann (3 %), ingefær (2%)
  • Banan (22%), blåbær (21 %), jordbær (17%), bringebær (17%), druer (14%), acaikonsentrat (6%), vann, linfrø (1,3 %)
  • Jordbær (47%), bringebær (30 %), banan (23%)

Fra Coop

  • Jordbær (60%), banan (35%), blåbær (5%)
  • Ananas (42 %), mango (29%), papaya (29%)