Kristina Fredriksen (29) bor på Årnes sammen med hunden Alfred. Det er mange utgifter for en som bor alene i et hus.

– Jeg ville kjøpe en billig maskin og følte det var trygt å kjøpe hos EL 25 siden det fulgte med en garanti, sier Fredriksen til TV 2 hjelper deg.

Nyoverhalt

EL 25 er en butikk som selger brukte, nyoverhalte vaskemaskiner med garanti. Dersom en vare blir ødelagt i garantitiden, lover EL 25 å reparere varen.

– Jeg bestemte meg for å kjøpe en maskin som både vasker og tørker tøy. Det er greit når man har liten plass, sier hun.

Se TV 2 hjelper deg på torsdager klokken 20.00 eller GRATIS på TV 2 Sumo

I starten av desember kjøpte hun en vask-/tørkemaskin til 3500 kroner. Dagen etter var hun nødt til å reklamere på den. Tørkeelementet i maskinen virket ikke.

Virket litt

Kristina leverte maskinen til butikken og fikk en annen levert ut som erstatning. Den fungerte i noen uker før pumpen i maskinen røk. Den ville heller ikke kjøre program med kombinert vask og tørk.

– Jeg hadde tenkt at jeg fikk leve med at kombinasjonsprogrammet med vask og tørk ikke fungerte, men pumpen må jo fungere.

Butikken hevdet at Kristina hadde brukt maskinen feil, og vasket noe som ikke burde vaskes i maskin.

– Jeg skjønner ikke hva det skal være. Jeg har hund og da blir det litt mer hår, men har aldri hatt problemer med det tidligere, sier hun oppgitt.

Skeptisk

Kristina kan heve kjøpet

Jurist i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, har sett på saken til Kristina. Han slår fast at butikken ikke kan kreve et garantibevis. - Kristina har rett til å reklamere helt uavhengig av garantien. Er det samme feil tre ganger skal hun få pengene tilbake. Så enkelt er det, sier Iversen, og legger til at dette også gjelder bruktkjøp så lenge det er en profesjonell part som selger. Han reagerer også på at Kristina har måtte frakte maskinene fram og tilbake. - Det står i loven at forbruker skal medvirke til at butikken får reparert varen, men det skal ikke være til vesentlig ulempe for forbrukeren. Så vidt jeg vet sender de aller fleste ut reparatører, sier Iversen.

Igjen kjørte Fredriksen maskinen tilbake til butikken. I stedet for å sende en reparatør hjem, fikk 29-åringen tilbud om en annen maskin – noe hun var skeptisk til.

– Jeg er ganske sikker på at maskinen jeg fikk tilbud om, var det aller første jeg kjøpte. Derfor forsikret jeg meg om at den var fikset og testet. Det bekreftet de, sier hun.

Dermed spurte hun om hun heller kunne få pengene igjen, men fikk beskjed om at det først er mulig etter en eventuell tredje feil.

Skuffet

Hjemme igjen koblet hun til maskinen, men måtte konstatere at tørkefunksjonen fortsatt ikke virket.

– Jeg synes jo det er helt utrolig.

Nå ville hun ha pengene tilbake, men i butikken fikk hun en overraskende beskjed.

– Jeg hadde kvittering, men de krevde også å se garantibeviset de selv hadde laget. Det hadde jeg dessverre mistet i flyttingen, men jeg skjønner ikke hvorfor de trenger det.

Feil for fjerde gang

For fjerde gang dro Kristina fra butikken med en maskin, igjen forsikret om at den skulle fungere. Dagen etter var hun nødt til å reklamere enda en gang, da det fortsatt dukket opp en feilmelding på maskinen.

– Da skrev jeg til TV 2 hjelper deg og Forbrukerrådet, sier hun.

Her møter Kristina EL 25

Vi får til et møte mellom Kristina og daglig leder i EL 25, Hussam Mueen Yahya Jaelah.

– Hva betyr det at dere selger nyoverhalte vaskemaskiner, spør Kristina.

– Det vil si at vi har gått over vaskemaskiner som kanskje har vært brukt før og ser etter feil, tester dem for ting som kan være ødelagt og så bytte ut den delen som trengs. Så selger vi det videre med en garanti, svarer Jaelah.

– Du sier at dere tester dem. Hvordan kan det da ha seg at jeg opptil flere ganger har fått en som ikke har fungert, spør TV 2 hjelper deg.

– Selvfølgelig tester vi maskinene, men det hender det er noe som sitter igjen eller at det er noe som er blitt glemt, sier han.

– Kristina fikk beskjed om at hun var nødt til å ha med seg en garantilapp for å få pengene tilbake. Hvorfor er det slik?

– Vi har fått en del tilbakeleveringer på maskiner som kanskje har vært litt eldre på garantien enn det de burde ha vært. Men denne saken her er jo litt annerledes. Det var feil av oss å si det.

– Men hva tenker dere å gjøre nå?

– Jeg har lyst til å gjøre opp. Da får Kristina selvfølgelig pengene tilbake og jeg tar tilbake maskinen. Ikke noe problem, sier Jaelah.

– Hva synes du om det, Kristina?

– Det synes jeg høres veldig bra ut. Det var jo det jeg hadde håpet på. Men jeg synes jo det er litt kjedelig at det har tatt så lang tid, og at det ikke var noe respons å få før jeg hadde vært i kontakt med TV 2 hjelper deg, avslutter Fredriksen.