Komiker raser mot ELLE: – Jeg føler meg brukt

Sofie Frøysaa (30) hevder at ELLE er nok et eksempel på aktører som profitterer på unge menneskers dårlige selvbilde.

Det har stormet rundt komiker Sofie Frøysaa (30) etter at hun gikk hardt ut mot motemagasinet ELLE i et innlegg på Instagram tidligere denne uka.

Bakgrunnen for kritikken kommer etter at ELLE publiserte en sak med Frøysaa som handlet om kroppspositivisme og selvaksept.

– Jeg gikk inn dit med beste tro om dette kunne være en motvekt til alle disse polerte sakene. Jeg tenkte at ELLE hadde skjerpet seg, og ville vise et bredere spekter av kropper og hylle kroppen som det verktøyet den er og at vi ikke bare er til pynt. Da ble det bare en kjempeparaodi at bildene ble som de ble, sier komikeren til TV 2.

Ble retusjert

For selv om saken handlet at man er god nok som man er, valgte ELLE å retusjere ansiktet og brystet til Frøysaa, ifølge hun selv.

– Jeg så ut som en marsipangris, for de hadde glattet ut huden min så ekstremt. Det første jeg tenkte da jeg så det var: «Er dette kødd, er det noen som kødder meg med nå?», for dette virker jo bare helt mot sin hensikt, sier hun og legger til:

– Jeg føler meg brukt og at budskapet mitt ble gjort narr av. Som jeg skrev til ELLE, så er det noe med at jeg er trygg i meg selv. Men de insinuerer tydelig at jeg ikke er god nok som jeg er. Det var en rar følelse å sitte og se på det bildet.

Hun påpeker at hun aldri hadde stilt opp, dersom hun visste hvor mye bildene skulle bli retusjert.

Reagerer på motsvaret

ELLE-redaktør Petra Middelthon ønsker ikke til å stille til et intervju, men skriver følgende i en sms til TV 2:

– Jeg forstår Sofies bekymring og er enig i at kroppsdebatten er viktig, men jeg har ikke noe ytterligere å tilføye denne saken nå, skriver hun.

I et svar til Frøysaa, og kroppsposivitist Carina Elisabeth Carlsen som også er med i den aktuelle saken, skriver ELLE at de beklager dersom de føler at de ble for polerte:

«........Det er slik at vi bruker dyktige fotografer, som setter sofistikert lys og jobber med bildene etterpå. De jobber først og fremst med kontrast og lys for at det skal bli bra på trykk. Det er alltid en balansegang på når bildet kan bli for polert, og vi ser at vi i denne saken burde brukt et mer naturlig lys, og gjort mindre etterbehandling av dette. Når noen opplever at bilder vi trykker ikke gjenspeiler virkeligheten må vi ta det på alvor og lære av det.»

Frøysaa synes dette svaret viser at ELLE ikke tar problematikken på alvor.

– Det er ansvarsfraskrivelse. De skyver jo egentlig ansvaret foran seg når de sier at de bruker dyktige fotografer og at man gjør litt etterarbeid. Lys kan ikke fikse så mye på utseende og etterarbeid er i dette tilfellet retusjering, så det er ikke noe vits å pynte på sannheten, bokstavelig talt, sier hun

– ELLE er bare et eksempel

Komikeren forteller at hun drev en blogg for ti år siden, der hun skrev et blogginnlegg om akkurat samme tema. Hun synes det er trist at det ennå ikke har skjedd noen endringer på ti år, og sier at dette er en sak som allerede er på overtid.

– Vi vet at kroppspresset øker og at unges selvbilde og deres usikker øker, så det henger ikke på greip. De unge vet til en viss grad at bilder er retusjert, men man glemmer det hele tiden, for man blir hjernevasket hver gang man skroller gjennom Instagram eller ser reklamer på bussholdeplassen eller på TV-en, sier hun og fortsetter:

– Jeg tenker at dette er nok et bevis på at bransjen ikke tar ansvar, og at ELLE er bare nok et eksempel på aktører som profitterer på unge mennesker dårlige selvbilde.

Vil ha endring

Frøysaa tror kroppspress alltid vil eksistere uansett hvilke tiltak og endringer som skjer, da vi alltid har noen andre å sammenligne oss med, enten det er på TV, på jobben eller i klasserommet.

Likevel tror hun at retusjering er ekstra skadelig, og noe som vi lett kan gå vekk ifra.

– For det første viser ofte industrien kun én type kropp, som er lite representativt for hele samfunnet. Men når de i tillegg retusjerer bildene skaper de et bilde som er umulig å oppnå. Man kan trene så mye man vil og bruke tusenvis av kroner på produkter og slite seg ut, bare for å streve mot noe som ikke finnes.

Likevel tror hun at konkret grep kan øke bevisstheten rundt problematikken Hun, og flere andre kroppsaktivister, ønsker å merke retusjert reklame. Forslaget er vedtatt, og nå venter de på at myndighetene skal få det ut i praksis.

– Akkurat som at man merker snus og røyk eller nøkkelhullprodukter eller har svanemerking, så kan vi merke retusjering. Staten må ta en for laget og ta forbrukerne på alvor. Hvis man må begynne å merke bildene sine, tror jeg ikke at så mange kommer til å retusjere de, for det ser jo stygt ut.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook